جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی ائمه جماعات ادارات و امام زادگان کلانشهر تبریز

حوزه/ نشست تخصصی ائمه جماعات ادارات و امامزادگان تبریز، در محل امامزاده سید محمد کججانی برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، نشست تخصصی ائمه جماعات ادارات و امامزادگان تبریز، به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، ستاد اقامه نماز و بنیاد مهدویت و تفسیر استان، در محل امامزاده سید محمد کججانی برگزار گردید.

این نشست با محوریت پاسخ به شبهات حضرت مهدی موعود(عج)، مهارت افزایی ائمه جماعات در جذب کارکنان به نماز جماعت، کارگاه آموزشی ترویج فرزند آوری و افزایش جمعیت با برگزار گردید.

حجت الاسلام مجید آقاجانی، مدیر ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج "الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ...؛ همان کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز برپا می‌دارند..." گفت: این آیه تنها مختص رهبری، دولت و ادارات دولتی نیست، بلکه مربوط به همگان است و هر کسی در مقابل نماز وظیفه دارد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی گفت: هرکس بخواهد از زمینه سازان ظهور آقا امام زمان(عج) باشد باید به نماز و اقامه آن اهمیت فراوانی قائل باشد.

وی، برخی از آیات قرآن را برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم نیاز به خدا را برای جامعه روشن کنیم، چراکه همگی نیاز به اتصال با خداوند داریم.

حجت الاسلام مرتضی قربانی، معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان شرقی در ادامه این نشست گفت: در کلام ائمه انکار وجود امام زمان، پیش بینی شده و دوران غیبت مواجه با شبهاتی خواهد بود. علت هم این است که اعتقاد به غیبت امام زمان از مقوله ایمان به غیب است.

وی ادامه داد: در مورد امام زمان آیه‌های زیادی وجود دارد. برخی از آیات نسبتاً معروف تر هستند. مثلاً آیه ۵۵ سوره نور می‌فرماید «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُ‏ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فیِ الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لهَمْ دِینهَمُ الَّذِی ارْتَضیَ‏ لهَمْ وَ لَیُبَدِّلَنهَّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنیِ لَا یُشْرِکُونَ بیِ شَیْا» این آیه سخن از یک وعده الهی دارد. خدا به مؤمنین وعده می‌دهد که آنها را بر کل زمین مستقر می‌کند و حاکمیت می‌دهد.

معاون آموزش حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی ادامه داد: چنان حاکمیتی می‌یابند که هیچ ترس و بیم و اندوهی به دلشان راه نمی‌دهند. در آن روزگار عبادت پروردگار فراگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه زندگی در عصر غیبت و عمل کردن به احکام اسلام یکی از مصادیق ایمان به غیب است، گفت: قرآن ایمان به غیب را یکی از اولین ویژگی‌های پرهیزکاران می‌شمارد. ما در روایاتی داریم که پیامبر فرمودند مرحبا به مؤمنان آخرالزمان. نظیر این روایت از امیرالمومنین در نهج البلاغه نیز آمده است. حضرت می‌فرماید چقدر من دلتنگ برادران آخرالزمانی خود هستم. سوال می‌کنند که ما چه؟ می‌فرمایند شما من را می‌بینید، ولی آنها من را نمی‌بینند ولی ایمان دارند. لذا آن ایمان خیلی ارزشمندتر از ایمان کسانی است که در حضور حجت خدا بوده اند.

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیر کل اوقاف آذربایجان شرقی با استناد به روایت "من عرف نفسه فقد عرف ربه" گفت: به منظور بررسی آسیب‌شناسی دین‌گریزی در جامعه، ابتدا باید دین را در وجود خود نهادینه کرد؛ به همین منظور باید ابعاد دین که به دو شاخه فردی و اجتماعی تقسیم می شود را بررسی کرد.

وی، وظیفه ائمه جماعات را در این عرصه، هدایت در جهت خودسازی و یاری رساندن به مردم در این زمینه دانست تا در مسیر سعادت و کمال درونی پیش روند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha