جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تبلیغات بویراحمد

حوزه/در نشست جمعی از هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد با معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گلایه ها و دغدغه های زیادی از جمله بیگانگی مسئولان استان با فرهنگ و هنر مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، جمعی از هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد با حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور نشستی را برگزار کردند.

در این نشست، شریف اسلامی رئیس حوزه هنری و از هنرمندان مستندساز استان گفت: در کوه‌های منطقه ما وقتی همه جا خشک می شود گلی رشد می کند که نام آن را گل «بی منت باران» نام گذاشته‌اند؛ تعبیر ما از هنرمندان استان همین گل بی منت باران است.

وی افزود: دستگاه‌های هنری از ارشاد و حوزه هنری گرفته تا آموزش و پرورش تاثیر اندکی در رشد هنرمندان استان دارند.

این مستند ساز گفت: هنر در استان کهگیلویه و بویراحمد مظلوم است و توجهی به این عرصه نشده تنها مرکز استان در ایران هستیم که سینما در آن وجود ندارد؛ استانی بدون گالری، بدون داشتن آمفی‌تئاتر، حوزه هنری آن ساختمان ندارد، دانشکده هنر در این استان نداریم و از آن طرف نگاه مسئولان از گذشته‌ها تاکنون به حوزه فرهنگ و هنر ضعیف بوده است.

اسلامی تصریح کرد: برای اندک بودجه هنری باید خواهش و تمنا کنیم که همان هم به بار نمی‌نشیند؛ بودجه برای تجهیزات داده نمی‌شود و هر گاه مراجعه می‌کنیم بند قانونی می‌آورند و به همین خاطر شرمنده هنرمندان خود هستیم و صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌ایم.

وی گفت: روند آسیب‌های اجتماعی در استان رو به رشد بوده و شتاب گرفته شتابان‌تر از شهرهای بزرگ است، برای ما که در حال گذار از زندگی عشایری و عشیره‌ای به سمت زندگی شهری است این شتاب بسیار بیشتر بوده؛ هویت زندگی خود را فراموش می‌کنیم و فضیلت‌های عشیره‌ای به سمت فراموشی می‌رود، در کنار این شکاف‌های گسترده‌ اجتماعی نیاز به ابزار و نگاه هنرمندانه مسئولان داریم تا شکاف‌ها را پر کنیم.

در ادامه خاکیان یکی دیگر از هنرمندان استان گفت: در حوزه فرهنگ و هنر دستگاه‌های متفاوتی وجود دارد و یک نوع گسست در میان آنها دیده می شود، باید دستگاه‌ها در یک جا متمرکز شوند احساس این است که خروجی خوبی در حوزه فرهنگ و هنر نداشته‌ایم؛ دستگاه‌ها و متولیان امور استانی بدانند که اگر به حوزه فرهنگ کمک شود بسیاری از مشکلات کنونی را در کهگیلویه و بویراحمد نخواهیم داشت.

نجفی از دیگر هنرمندان استان نیز در این دیدار گفت: خوشبختانه نگاه هنری خوبی در سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری استان وجود دارد اما مشکلات باعث شده که هنرمندان از هنر فاصله بگیرند و این کار خود به خود روی تربیت نسل بعدی اثر می‌گذارد؛ متاسفانه مجموعه‌های فرهنگی استان با هم پیوند نخورده‌اند.

وی گفت: هنرمندانی مثل اسحاق آقایی در جشنواره های مختلف شرکت می کنند و بهترین آثار را دارند، اما متاسفانه از آنها حمایتی نشده است.

یکی دیگر از هنرمندان هم استانی گفت: سالهاست می‌گویند سینما نداریم، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد چرا در این استان دانشکده هنر وجود ندارد و رشته‌های هنری در استان ما نیست چرا باید هنرجویان در بیرون از استان تحصیل کنند.

وی افزود: دست هنرمندان را بگیرید؛ شخصاً کارشناس ارشد نقاشی و بیکار هستم.

یکی دیگر از هنرمندان گفت: با ابزار ساده و امکانات کم در جشنواره های کشوری شرکت می‌کنیم و مقام می‌آوریم؛ زندگی یک همسر شهید را در دستور کار قرار دادم که ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیاز دارد تا بتوانم فیلمی بسازم، اما حوزه هنری فقط ۱۰ میلیون تومان توان کمک دارد.

وی گفت: با این پول‌ها فقط می‌توان آثار یک دقیقه ای بسازیم؛ امروزه با همه هنری که داریم به دنبال ساخت تیزرهای چند دقیقه ای جهت تبلیغ شامپو و رب گوجه هستیم، در حالی که می‌توانیم فیلم خوب بسازیم؛ ۵ سال است فیلم نساخته‌ام، اما در صدا و سیما کار می‌کردم و به دلیل مشکلات معیشتی بیرون آمدم، زیرا با یک تیزر تبلیغاتی به اندازه یک ماه حقوق صداوسیما دریافت می‌کنم.

در ادامه برخی هنرمندان دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات خود اشاره کردند که مسئولان در این استان هنر و هنرمند را حمایت نمی‌کنند و نگاه سخاوتمندانه‌ای به هنر و هنرمند ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha