چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام حسن عسکری

حوزه/سیره امام حسن عسکری(علیه السلام) مانند پدر بزرگوارشان امام هادی (علیه السلام) بر این قرار می گیرد، که با توجه به مقتضیات زمان و مکان با ارتباط کم با مردم و تغییر سبک زندگی بر اثر تغییرات اجتماعی و سیاسی، مردم را آرام آرام آماده برای عصر غیبت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام سید حمید مطهری، در نشست مجازی طلاب مدارس علمیه خواهران امام حسین (علیه السلام) چالوس و حضرت فاطمه الزهرا (علیها السلام) شیرود در سامانه سیما، اظهار کرد: امام حسن عسکری (علیه السلام)، مدت کمی امامت کردند و با سه خلیفه عباسی هم دوره بودند، که هر کدام تفکر و روش خاص به وضعیت اهل بیت (علیهم السلام) و سیره آن ها داشتند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه حضرت باید زمینه آماده شدن مردم برای عصر غیبت را فراهم کنند، لازمه ش این بود که امام جامعه ای را متناسب با عصر غیبت ایجاد کنند و یک سلسله دستور العمل اجتماعی و فردی را برای مردم قرار دهند و به آنها آگاهی بخشند و بشارت و توجه دهند بر این که امروز، عصرآخرین خلیفه الهی است؛ سیره امام حسن عسکری(علیه السلام) مانند پدر بزرگوارشان امام هادی (علیه السلام) بر این قرار می گیرد، که با توجه به مقتضیات زمان و مکان با ارتباط کم با مردم و تغییر سبک زندگی بر اثر تغییرات اجتماعی و سیاسی، مردم را آرام آرام آماده برای عصر غیبت کنند.

استاد حوزه تصریح کرد: عواملی همچون طبقات اجتماعی سامراء، محل سکونت حضرت در این شهر و ... در تغییر سیره عصری امام حسن عسکری علیه السلام مؤثر بوده که باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ چرا که زمان و مکان در سبک زندگی امام تأثیرگذار بوده است.

سپس حجت الاسلام هادی یعقوب زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران، با اشاره به مفهوم شناسی سیره و سخن شهید مطهری در بررسی سیره نبوی، بیان کرد: معنای اصطلاحی سیره با معنای لغوی آن متفاوت می باشد، سیره به سبک و منطق عملی حاکم بر زندگی یک فرد می گویند. متاسفانه در طول تاریخ اسلام در نگارش شرح حال ائمه(علیهم السلام)، به سیره، متد و سبک رفتاری آن ها پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: دو قاعده عملی رفتاری در سیره اهل بیت(علیهم السلام) وجود دارد؛ مجموعه ای از رفتارهای اهل بیت، که هیچ عامل و وضعیتی برآن تاثیری ندارد که از آن به اصول فرازمانی یا اصول ثابت تعبیر می شود، از آن جمله، ساده زیستی، مردم داری و رفتار توحیدی، ... در رفتار عملی ائمه معصومین (علیهم السلام) این ها همان اصول ثابت هستند، اما برخی از رفتارهای عملی ایشان، به اقتضای زمان و مکان بوده که با توجه به شرایط آن دوره در عملکرد آن ها تأثیر داشته است.

انتهای پیام 313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha