پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وقتی انیمیشن‌ها دنیای کودکان را ناامن می‌کنند!

حوزه/ در عالم انیمیشن‌ها، بت‌من، باب‌اسفنجی، سوپرمن و هزاران شخصیت کارتنی دیگر الگوی تربیتی بچه‌های سرزمین ما شده است؛ الگوهایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ و باورهای ما ندارد. البته از تأثیر سوء این انیمیشن‌ها بر فرهنگ و رفتار کودکان زیاد گفته شده اما نگرانی جایی عمیق می‌شود که به تازگی شاهدیم که این شخصیت‌های کارتنی دست به اعمال و رفتارهای ساختارشکنانه‌ای می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، قدیم‌ترها، بچه ها پای درس گلستان و حافظ خوانی پدرها و قرآن خوانی مادرهاشان معرفت و دانستن را یاد می‌گرفتند و با تربیتی برآمده از حکمت‌های اصیل اسلامی و ایرانی رشد می‌یافتند و شخصیتشان شکل می‌گرفت. اما امروز که والدین حوصله و وقت گلستان‌خوانی برای فرزندانشان را ندارند. رسانه‌های تصویری از همه نوعش جای آن‌ها را پر کرده و تمام ساعاتشان را تسخیر کرده است.

حالا در عالم انیمیشن‌ها، بت‌من، باب‌اسفنجی، سوپرمن و هزاران شخصیت کارتنی دیگر الگوی تربیتی بچه‌های سرزمین ما شده است؛ الگوهایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ و باورهای ما ندارد. کارتن‌هایی که به شدت در بین کودکان محبوب هستند و میزان و تأثیر این محبوبیت را می‌توان از تصاویر این شخصیت‌های کارتنی بر روی دیوار اتاق‌ها و دفترچه‌ها و دیگر ابزار و وسایل کودکانه مشاهده کرد. البته از تأثیر سوء این انیمیشن‌ها بر فرهنگ و رفتار کودکان زیاد گفته شده و این موضوع به زبان‌های مختلفی بیان شده و همیشه این نگرانی‌ها وجود داشته؛ اما نگرانی جایی عمیق می‌شود که به تازگی شاهدیم که این شخصیت‌های کارتنی دست به اعمال و رفتارهای ساختار شکنانه‌ای می‌زنند.

یکی از بدترین این رفتارها اظهار تمایلات همجنس‌گرایانه از سوی این شخصیت‌هاست و همان‌طور که حضور کاراکترهایی با خصوصیات همجنس‌گرایان در فیلم‌ها و سریال‌های بزرگسالان پررنگ شده، حالا در کارتون‌های مشهور هم ردپایی از آن‌ها دیده می‌شود که متاسفانه در صورت ادامه این روند مسموم که محصول ذهن بیمار سازندگان این کارتن‌ها و سیاستگذاران پشت این برنامه‌هاست، با توجه به محبوبیت زیاد این شخصیت‌های کارتنی نزد کودکان می‌تواند آسیب‌های فکری و رفتاری جبران ناپذیری را به کودکان تحمیل کند.

سامانه رهنمای مرکز فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در جدیدترین رصد خود که در بولتنی و با هدف آگاهی بخشی به خانواده‌ها و دقت بیشتر در گزینش برنامه‌هایی که در اختیار کودکانشان قرار می‌دهند، تهیه شده است، به بررسی برخی از این انیمیشن ها پرداخته است.

سیر ورود مباحث مربوط به همجنس‌گرایی در کارتن ها

سال ۲۰۱۷ انیمیشن «در یک تپش قلب»

سال ۲۰۱۷ انیمیشن «کاپیتان زیرشلواری»

سال ۲۰۱۹ انیمیشن «اسباب بازی ۴»

سال ۲۰۱۹ انیمیشن «یخ زده ۲»

سال ۲۰۲۰ انیمیشن «باب اسفنجی»

سال ۲۰۲۱ انیمیشن «سوپرمن»

انیمیشن «در یک تپش قلب»

برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در این انیمیشن به مضمون همجنس بازی به صورت آشکارا پرداخته شده است.

این فیلم یک انیمیشن کوتاه ۴ دقیقه ای است و داستان آن در مورد علاقه یک پسر دبستانی به پسری دیگر است.

این انیمیشن کوتاه پس از انتشار در یوتیوب تنها در یکی از پست های خود بیش از ۴۰ میلیون بار و در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیون بار تماشا شد.

اما مسأله به همین انیمیشن کوتاه چهار دقیقه ای ختم نشد. حالا گردانندگان اصلی صحنه تهاجم فرهنگی، همجنس‌بازی را به پربیننده ترین انیمیشن های روز دنیا کشانیده اند.

انیمیشن «کاپیتان زیرشلواری»

این انیمیشن در سال ۲۰۱۷ توسط ایالات متحده آمریکا ساخته شده و موضوع آن در مورد کمدی ابرقهرمان آمریکایی بر اساس مجموعه رمان های کودکانه ای به همین نام است

چهار سال قبل نویسنده این مجموعه کارتونی اعلام کرده بود که یکی از دو شخصیت اصلی این کارتون یعنی هارولد،

بعدا به عنوان یک شخصیت همجنس گرا معرفی خواهد شد.

این مجموعه البته پیش از آن نیز در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ از سوی مؤسسه کتابخانه های آمریکایی در میان کتاب‎هایی با «ادبیات آسیب زا و پرخشونت» شناخته شده بود.

انیمیشن «یخ زده ۱ و ۲»

این انیمیشن در سال ۲۰۱۹ از سوی ایالات متحده آمریکا ساخته شد و در مدت کوتاهی توانست در رتبه پانزدهم پرفروش ترین فیلم های تاریخ قرار بگیرد و سومین فیلم پرفروش ۲۰۱۹ و دومین فیلم پویانمایی پرفروش جهان شد.

در بررسی که طی سال ۲۰۲۰ صورت گرفته انیمیشن های یخ زده ۲ با فروش ۱.۴۴۷ میلیاردی و یخ زده ۱ با فروش ۱.۲۶۸ میلیاردی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

نگاه ساده انگارانه بی شک خواهد گفت نه تنها هیچ نکته منفی در فیلم وجود ندارد بلکه این گرایش به هم جنس، به روابط خواهرانه و صمیمیت درون خانواده کمک می کند.

انیمیشن «اسباب بازی ۴»

اسباب بازی ۴ عنوان انیمیشن دیگری است که در سال ۲۰۱۹ و باز هم از سوی ایالات متحده آمریکا ساخته شده که میزان فروش این انیمیشن ۱ میلیارد دلار در سراسر جهان بوده است.

این کارتن نهمین انیمیشن پرفروش تاریخ و بیست و سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما نیز هست و جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی را نیز از آن خود کرده است.

در طول انیمیشن داستان اسباب بازی ۴ و در پس زمینه داستان به صورت غیرمحسوس اشاره به خانواده ای همجنس باز شده که نشان می دهد فرزندی دو والدین مادر دارد و والدین او پدر و مادر نیستند که این موضوع واکنش هایی را نیز از سوی مادران آمریکایی داشته و در متن کمپینی از سوی این مادران آمده است: «این صحنه در پس زمینه قرار داده شده تا حساسیت بچه ها را کمتر کند. اما خیلی واضح است که آن دختر دو مادر دارد که والدین او هستند(یعنی به جای پدر و مادر هستند)».

مادران آمریکایی، این صحنه از انیمیشن را «خطرناک» می دانند و هشدار می دهند این صحنه در عین حال که همجنس‌گرایی را ترویج می دهد، نامحسوس است؛ به همین خاطر هم به بچه ها ضربه می زند و احتمالا بسیاری از والدین اصلا متوجه هدف سازندگان نمی شوند. چون دقیقا از جایی ضربه می خورند که متوجه آن نمی شوند.

انیمیشن «باب اسفنجی»

این انیمیشن نیز از سوی ایالات متحده آمریکا ساخته شده که فصل۱۳ آن از اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شد و پنجمین مجموعه انیمیشن پرطرفدار آمریکایی است و در رتبه اول کارتن های محبوب کودکان ایرانی قرار دارد.

شخصیتی محبوب که بعد از نهادینه شدن در قلب و ذهن کودکان و نوجوانان جهان، حالا پرده از انحراف هم جنس‌بازی خود هم برمی دارد!

شبکه «نیکل اودیون» یکی از پلتفرم های شبکه اینترنتی برای پخش کارتون در آمریکاست، چندی پیش در پستی که تصویری از باب اسفنجی را در ترکیب رنگی از پرچم همجنس گرایان نشان می داد، اعلام کرد که راهپیمایی این گروه را در کنار آنان گرامی می دارد.

این شخصیت کارتونی البته چندبار دیگر در سال های گذشته نیز مبدأ جنجال هایی از این دست بوده اند، اما هر بار سازندگان آن به نوعی برای خاموش کردن اکثریت مسیحی آمریکا، از این موضوع طفره رفته اند.

البته تولید کنندگان این انیمیشن، بر اینکه هیچ یک از شخصیت های این کارتون چنین گرایشی ندارند و آنان اساسا بدون جنسیت هستند، تاکید دارند و حمایت گروه های مختلف از این کاراکتر را متضمن ویژگی های شخصیت نمی‌دانند.

جالب است بدانید که در مجموعه کتاب هایی که تحت عنوان «فرهنگ عمومی و فلسفه» توسط ناشرین معتبر انگلیسی و آمریکایی نظیر بلک ول وایلی، راتلج، اُپن کورت و … چاپ شده و یا درحال چاپ هستند. بیش از ۴۱۳ استاد فلسفه در دانشگاه های مختلف، حیثیت علمی شان را برای تبیین اندیشه های فلسفی فیلم ها، فیلم سازان، انیمیشن ها، سریال‌ها و … خرج کرده اند تا با مهندسی معکوس آثار هنری نشان دهند کارکترها و سناریوها از چه مبانی اندیشه ای اقتباس شده است.

نتیجه این بررسی درباره کارتن باب اسفنجی معتقد است این انیمیشن به دنبال لیبرالیزه کردن زندگی کودکان است.

انیمیشن «سوپرمن»

سوپرمن، به انگلیسی(Superman) یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی سی کامیکس است که تاکنون در چندین فیلم، مجموعه تلویزیونی و بازی ویدئویی حضور یافته است. این شخصیت توسط نویسنده جری سیگل و طراحی جو شوستر خلق شده است؛ که اولین بار در شماره ۱ از مجله «کمیک‌های اکشن» ماه ژوئن سال ۱۹۳۸ به مردم معرفی شد. این شخصیت با لقب مرد پولادین نیز یاد می شود.

برطبق رتبه بندی ۱۰۰ ابرقهرمان برتر کمیک بوک در وبگاه آی جی ان، سوپرمن رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

شرکت کتابهای مصور «دی سی کامیکس» روز دوشنبه ۱۱ اکتبر(۱۷ مهر) اعلام کرد که شخصیت جان کنت، جدیدترین سوپرمن در مجموعه داستان های ابرقهرمانی، دو همجنس‌گرا است. بنابر اعلام این شرکت، در کتاب تازه سوپرمن که ماه آینده منتشر خواهد شد شخصیت اصلی با یک پسر رابطه عاشقانه برقرار خواهد کرد.

دی سی کامیکس در بیانیه خود آورده است سوپرمن جدید دوجنسگرا «Bisexual» است و در این داستان هویت خود را پیدا می کند.

قرار است کتاب تازه که سری پنجم از مجموعه «سوپرمن؛ پسر کال ـ ال» است روز ۹ نوامبر ۲۰۲۱ به کتابفروشی ها عرضه شود. جان در این داستان با شنلی که از پدرش کلارک کنت تحویل می گیرد به نجات انسان ها می آید.

نکات قابل تأمل در کارتن‌ها و فرآیند تربیتی کودکان

با اندکی تأمل در کارتن ها، انیمیشن ها و تولیدات رسانه ای مورد علاقه کودکان که شاید روزانه و یا به صورت مستمر در دسترس آنها قرار دارد، می توانیم به آثار تربیتی آنها پی بریم که برخی از این آثار و نکات قابل تأمل در ادامه آمده است:

• فقدان سواد رسانه ای و آگاهی لازم در والدین، به منظور نظارت بر تغذیه بصری کودکان؛

• فقدان سیاست گذاری کلان فرهنگی صحیح در خصوص تولید، انتخاب و پخش انیمیشن ها؛

• فقدان نظارت بر دوبله و پخش انیمیشن های خارجی و ظهور شرکت های دوبله زیرزمینی؛

• فقدان کپی رایت در ایران و آشفتگی بازار دوبله و پخش انیمیشن ها و فیلم ها؛

• ارتباط بیش از پیش کودکان با رسانه های تصویری؛

• از رده خارج شدن رسانه های سنتی مثل تلویزیون با ظهور رقبای جدید؛

• گسترش فضای مجازی و در اختیار قرار گرفتن گوشی های هوشمند در دست کودکان؛

• تداول تماشای فیلم و برنامه های کارتونی به روز دنیا در میان خانواده ها به خصوص کودکان؛

• تبدیل شدن تماشای کارتن و فیلم به یکی از سرگرمی های غالب کودکان به خصوص پس از فاجعه کرونا؛

• ظهور مقوله ای به نام کودکان دو زبانه که طی آن کودکان خردسال فیلم هایی با زبان اصلی برای آموزش زبان تماشا می کنند و از تماشای فیلم های فارسی منع می شوند؛

• ظهور پلتفرم هایی مانند فیلیمو و نماوا و آپارات کودک و ارائه خدمات نمایش فیلم؛

• خارج شدن تلویزیون (که شاید پخش کارتنها و دوبله ها را گزینشی تر انجام می داد) از چرخه رقابت؛

• بی توجهی پلتفرم هایی مانند فیلمو و نماوا به مقوله تأثیر کارتون ها بر کودکان در دوبله آثار خارجی؛

• آمار بالای کارتن های آمریکایی در میان کارتن های محبوب کودکان؛

• ساختارشکنی بیش از پیش کارتن های آمریکایی و ورود مضامین مانند همجنسگرایی به انیمیشن های محبوب

کودکان؛

• چالش همراهی و نگهداری کودکان در نبود مهدکودک ها و گرفتاری های والدین؛

• تأثیر کارتن ها بر نوع پوشش و رفتار کودکان.

و در پایان...

باید گفت، البته تأثیر کارتن ها را از ابعاد مختلفی می توان بررسی کرد که هر بعدی از آن نیاز به زمان و بولتنی مجزا دارد، اما این یک زنگ خطر جدی برای والدین است که برای تربیت کودکانشان زمان بیشتری اختصاص دهند و آنها را در فضای گسترده و بی در و پیکر فضای مجازی و انیمیشن ها و تأثیرات مخرب آن ها رها نکرده و تنها نگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    تمام این حرفها درست ، چند تا انیمیشن خوب و اسلامی تولید کرده ایم تا بچه تماشا کنند