دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حق یا تکلیف بودن حضانت و مستحق آن در فقه و حقوق بررسی شد

حوزه/ طلبه سطح ۳ موسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان از پایان نامه خود با عنوان "بررسی حق یا تکلیف بودن حضانت و مستحق آن در فقه و حقوق" دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، سمیه جمالی فشی، طلبه سطح ۳ موسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان در رشته فقه و اصول، از پایان نامه خود با عنوان "بررسی حق یا تکلیف بودن حضانت و مستحق آن درفقه و حقوق" با راهنمایی حجت الاسلام هادی دوست محمدی و داوری حجت الاسلام علی محمد برنا دفاع کرد.

نگارنده این پایان نامه به بررسی شرایط مستحقین، زمان استحقاق آن‌ها و حق یا تکلیف بودن حضانت برای پدر و مادر پرداخته است.

وی در دفاع از پایان نامه خود بیان کرد: شناخت این گونه موضوعات می‌تواند در بسیاری از مشکلات خانوادگی از جمله طلاق راه‌گشا باشد. طلبه سطح ۳ موسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان افزود:همچنین والدین با آگاهی از مسئولیت خود(حق یا تکلیف بودن حضانت برای آن‌ها) می‌توانند بهتر به وظایف خود عمل کنند.

جمالی فشی در ادامه گفت: نتایج به دست آمده از این پایان نامه نشان می‌دهد که حضانت نسبت به مادر حق و نسبت به پدر هم حق و هم تکلیف است و مادر در هفت سال اول زندگی برای حضانت اولویت دارد و در صورت نبود یکی از والدین دیگری عهده‌‎دار حضانت است و در فقدان هر دو، جد پدری این وظیفه مهم را برعهده دارد.

وی در پایان ارائه مطالب خود اظهار کرد: شرایط عام حضانت کننده شامل عقل، اسلام، آزاد بودن و غیره است و شرایط خاص مادر برای حضانت؛ ازدواج نکردن و شیردادن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha