جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین درودی

حوزه/ معاون امور استان‌های ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: برای اینکه مبلغین و جامعه علمی کشور نسبت به مسائل معرفتی و نوع نگرش به جهان آگاهی‌های فردی خود را ارتقا دهند، باید سه کتاب مهم و ارزشمند را مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون استان‌های دبیرخانه ستاد همکاریها امروز در گردهمایی دبیران کمیته همکاریهای استان لرستان که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد،اظهارکرد: به منظور درک واقعی مطالب و تغییر نوع نگرش معرفتی و واقع‌ بینانه نسبت به مسائل لازم است جامعه نخبگانی سه کتاب ارزشمندی که به قلم مقام معظم رهبری و یا از سخنان ایشان جمع‌آوری شده است، را بخوانند و نسبت به آن تدبر داشته باشند.

وی افزود: کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، که این اثر در واقع پنجمین اثر مکتوب مقام معظم رهبری است که قبل از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۴ به چاپ رسید. این کتاب سلسله جلسات معظم‌له در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در شهر مشهد است که در آن اصول و پایه‌های فکری اسلام، در خلال آیات قرآن مطرح شده‌است؛ که از شناخت این اصول، طرح کلی از دین به صورت یک ایدئولوژِی کامل ارائه شده‌است.

این فعال عرصه تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: ماجرای کتاب «طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن» به رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی بازمی‌گردد. جلسات حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در مسجد کرامت مشهد در اسفند سال ۱۳۵۲ به‌وسیلهٔ ساواک تعطیل شد. پس از این تعطیلی ایشان در جلسات مختلفی به سخنرانی و تبلیغ می‌پرداخت. یکی از این محافل مسجد امام حسن مجتبی(ع) بود که معظم له در آنجا به اقامهٔ نماز جماعت و طرح تازه‌ای برای سخنرانی‌هایش می‌پرداخت و عنوان آن «طرح تبیین رئوس و اصول کلی اندیشهٔ اسلامی با تکیه بر قرآن کریم» بود. در این طرح قرار بود اصول اصلی اعتقادات اسلامی مستند به آیات قرآن بررسی و تبیین شود؛ این مباحث در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی مطرح شد. مجموعهٔ این مباحث در چند مرحله برای چاپ آماده شد و به انتشار رسید. در ابتدا کتابچه‌ای از خلاصهٔ مباحث در سال ۱۳۵۴ منتشر شد؛ اما صورت کامل و پیاده‌شدهٔ همهٔ سخنرانی‌ها بعد از انقلاب انجام شد. پس از وقوع انقلاب اسلامی نیز تا مدت‌ها انتشار متن کامل سخنرانی‌ها ممکن نشد. البته بخش‌هایی از آن در قالب جزوه‌ها و کتابچه‌هایی در دسترس قرار می‌گرفت. مجموعهٔ سخنرانی‌ها در سال ۱۳۹۲ در قالب کتابی با نام «طرح کلی اندیشهٔ اسلامی در قرآن» از سوی «مرکز صهبا» منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین درودی به دومین کتاب ارزشمند با عنوان «عهدمشترک» اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و اصلی‌ترین نیازهای مردم، دانستن تکلیف خود در زندگی عادی، نسبت به انقلاب، نظام و رهبر است؛ دل دادگان به ولایت مقام معظم رهبری، دوست دارند بدانند که معظم له، چه خواسته‌ها و توقعاتی از تک تک افراد جامعه، در هر لباس و جایگاهی دارند. آرزوی هر رهروِ راه ولایت، این است که یک دور همه‌ی بیانات مهم و کلیدی رهبرش را خوانده، و کنار دستش داشته باشد. تا با مراجعه به آن، هم جهت حرکت خود را با قطب‌نمای منویات ایشان تنظیم کند و هم بتواند دوستان و آشنایان و اطرافیان خود را در این راه همراه کند.

وی افزود: برای تولید این کتاب، از بین بیش از سه هزار سخنرانیِ دوران رهبری معظم له، بخش‌هایی که خطوط اصلی معارف انقلاب و توقعات نظام اسلامی از مردم را مشخص می‌کند، جدا شده است. عهـد مشترک عنوان کتابی است که رسالتی تاریخی برعهده دارد؛ رسالت ابلاغ اصلی‌ترین معارف و مبانی انقلاب، از زبان مقام معظم رهبری به مردم، به هرکس که می‌خواهد داشته‌ها و بایسته‌های انقلاب را بداند، به هرکس که می‌خواهد با شناخت اجزای سازنده‌ی انقلاب، عمل خود را طبق اجزای پیش برنده انقلاب تنظیم کند و متعهد به عهدها و تکالیف ولایی نظام باشد. لذا این کتاب ارزشمند محصول موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا) در آستانه بیست‌وهفتمین سال آغاز رهبری خلف صالح امام خمینی(ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین درودی بیان داشت: «عهد مشترک» نام کتابی است که در آن سعی شده، مبانی انقلاب اسلامی، تکالیف و تعهدات مردم نسبت به انقلاب و نظام از مجموعه بیانات و پیام‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گردآوری شود. به‌عنوان نمونه؛ پیام مقام معظم رهبری به عموم مردم در اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، که دارای ویژگی‌های خاص و جامع‌الابعادی است، به‌عنوان محور این کتاب انتخاب شده است. معظم‌له در این پیام، اساسی‌ترین معارف انقلاب را تبیین کرده‌اند و با توجه به بیعت عظیمِ یک سالِ قبل از پیام، بار سنگین انتظارات و توقعات انقلاب را با مردم در میان گذاشته‌اند. استفاده از آیات قرآن در این پیام، آن را به پیامی قرآنی مبدل کرده است.

وی از «بیانیه گام دوم انقلاب» به عنوان سومین اثر ماندگار از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: گام دوم، فرهنگ انقلاب محسوب می‌شود لذا این بیانیه به عنوان منشوری برای ادامه مسیر انقلاب در نظر گرفته شده است، مقام معظم رهبری با صرف مدت ۲۰ روز برای نگارش آن، تحلیل نظریه پردازی و منظومه فکری ائمه اطهار(ع) را در بیانیه بیان کرده‌اند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی،‌با اشاره به اینکه در مورد بیانیه گام دوم انقلاب باید بازخوانی جریانی انجام شود، افزود: حضرت آقا می‌خواهند با توجه به نوع وظیفه ما، افراد جریان و گفتمان ساز شوند.

وی به مراحل جریان شناسی بیانیه گام دوم انقلاب، اشاره کرد و گفت: شناخت ماهیت و موقعیت ایدئولوژی جریان‌های سیاسی، شناخت نظام سیاسی، شناخت موضع گیری‌های جریان‌های سیاسی در قبال نظام اسلامی، کشف ارتباط جریان‌های سیاسی با یکدیگر و قدرت جهانی، لازمه ی‌حرکت‌های جریان ساز است.

حجت الاسلام والمسلمین درودی با بیان اینکه بازخوانی امامین و مبانی انقلاب، جریان شناسی‌های داخلی و خارجی، جریانات انحرافی و نگاه‌های تحریفی در طول ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، برای همه افراد لازم و ضروری است، تصریح کرد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید نظام اسلامی و انقلابی تحقق یابد که زمینه آن دولت، جامعه و مردمی انقلابی هستند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: با مطالعه و تدبر در این سه اثر گرانسنگ می‌توان به شعارهای جهانی این حکومت اسلامی پی‌برد و هر کسی می‌تواند بر حسب وظیفه و رسالتی که دارد در این مسیر مهم گام بردارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha