شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
image.png

حوزه/ صِرف تدوین کتاب در حوزه ادبیات، نمی تواند حلال مشکلات فعلی بحث ادبیات عرب باشد، باید به مسائلی فراتر از متن و کتاب بلکه میزان یادگیری و یاددهی هم توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام کاویانی در نشست بررسی برنامه و متون آموزشی دانش صرف که با حضور اساتید صرف که در قم برگزار شد، گفت: سابقه این نشست به سالهای گذشته بر می گردد و همین مسئله نیز سبب برکات بسیار خوب در مسائل آموزشی، انتقال تجربیات اساتید و... برای رشد علمی در حوزه بوده است.

مدیر فناوری آموزشی دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه افزود: اما ما در جلسات فعلی جدای از ارائه تجربیات، به دنبال نگاهی فراتر از متن و کتاب با رویکرد یاددهی و یادگیری آسان هستیم و این مسائل را می خواهیم در حوزه ادبیات عرب مورد بررسی قرار دهیم.

وی بیان داشت: الان طلاب در سطح اول با ۲۵ عنوان کتاب مواجه اند و با وجود اینکه سه سال ادبیات عرب می خوانند و مجموعه ادبیاتی که برای آنها تدریس می شود ۹۰۰ ساعت است، اما در عمل شاهد اتفاق خوبی در عرصه تسلط بر ادبیات عرب از سوی طلاب نیستیم.

حجت الاسلام کاویانی گفت: این همان مشکل جدی است و باید مورد بحث، بررسی و تبادل نظر اساتید قرار گیرد. چرا این مسئله در حوزه وجود دارد. اساسا مشکل از متن یا کتاب است. این باید بررسی شود.

مدیر فناوری آموزشی دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه افزود: مسئله دیگر نحوه فهم، درک و آگاهی و استعداد جوانانی است که از مقاطع آموزشی مختلف تحصیلی جذب حوزه می شوند. بعضی از این جوانان تنها پیش زمینه از ادبیات عرب را دارند. این مسئله هم می تواند در شکل دادن هندسی خاصی برای در نظر گرفتن متن و کتاب برای فهم و میزان درک این جوانان به ما کمک کند.

وی بیان داشت: باید بدانیم ویژگی جوانان از نظر فهم و آگاهی مطالب چه قدر است که در ادامه بتوانیم محتوای کتاب را با آن خصوصیات و ویژگی آماده کنیم.

حجت الاسلام کاویانی گفت: نهایت این که صِرف تدوین کتاب نمی تواند حلال مشکلات فعلی بحث ادبیات باشد، باید به مسائلی فراتر از متن و کتاب بلکه میزان یادگیری و یاددهی هم توجه جدی قرار گیرد.

مدیر فناوری آموزشی دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه افزود: در این رابطه این دفتر اقدام به طراحی و آماده کردن بسته های آموزشی مانند کتاب کار صرف کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید اسماعیل افجه IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    بسمه تعالی با سلام در زمینه اموزش اربیات عرب از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه امام صادق علیه السلام استفاده کنید حتما موفق خواهید شد.......انی لکم ناصح امین