پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مزار میرزا کوچک جنگلی

حوزه/ دهخدا درباره میرزا کوچک می‌گوید «میرزا را دیده‌ام، او سربازی بی‌نهایت شجاع بود و در نهایت اعتقاد به اسلام و در همان حد که اعتقاد به اسلام داشت، وطن پرست نیز بود، نماز و روزه او هیچ وقت ترک نمی‌شد. او دفاع از وطن را از این بابت که اسلامی بود واجب می‌دانست».

به گزارش خبرگزاری حوزه از گیلان، مراسم صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی، امروز با حضور جمعی از طلاب و روحانیون شهر رشت در کنار مزار این شهید، با سخنرانی حجت الاسلام مرتضی عبداللهی، مدیر موسسه مطالعات و مبارزات انقلاب اسلامی گیلان (رنگ ایمان) برگزار شد.

حجت الاسلام عبداللهی در این مراسم اظهار داشت: دشمن این روزها با تولید شبهات و پخش آن در فضای مجازی، اذهان مردم و بخصوص جوانان را درباره میرزا کوچک جنگلی منحرف کرده و متأسفانه برخی از نویسندگان، در نوشته‌های خود تخلیاتشان را درباره میرزا کوچک نوشته‌اند که شناخت این نوشته‌ها نیازمند مطالعه بیشتر متون تاریخی است.

وی با بیان این که میرزا کوچک جنگلی تعصب مذهب و اسلام را داشت، گفت: دهخدا درباره میرزا کوچک می‌گوید «میرزا را دیده‌ام، او سربازی بی‌نهایت شجاع بود و در نهایت اعتقاد به اسلام و در همان حد که اعتقاد به اسلام داشت، وطن پرست نیز بود، نماز و روزه او هیچ وقت ترک نمی‌شد. او دفاع از وطن را از این بابت که اسلامی بود واجب می‌دانست»؛ میرزا دائم الذکر بود و در بیشتر عکس‌هایی که از میرزا وجود دارد، تسبیح به دست است.

عبداللهی افزود: شعار اشهد ان علی ولی الله و سینه زنی‌ها را آل بویه احیا کرد ، این‌ها هویت مردم گیلان و ایران هستند. امروز هم گیلان شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی را دارد که صدها نفر از جوانان عراقی و سوری زیر نظر او می‌جنگیدند. این شهید با یک موتورسیکلت شخصی که در همان جا با پول شخصی خودش خریده بود کار می‌کرد و اولین گروه مستقر در سامرا را برای دفاع از حرمین شریفین تشکیل داده بود.

مدیر موسسه مطالعات و مبارزات انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به قیام میرزا، تصریح کرد: علمای زیادی قبل از انقلاب مجاهدت کردند و شهدای زیادی دادیم تا انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی رسید؛ نهضت جنگل میرزا با ۱۴ اسلحه در جنگل تولمات آغاز شد، انگلیسی‌ها در این زمان با توپ و تانک و هواپیما با میرزا کوچک می‌جنگید حتی شهرهای گیلان را هم بمباران می‌کردند. روس‌ها و انگلیسی‌ها به میرزا پیشنهاد دادند که نخست وزیری حکومت ایران را به تو می‌دهیم و تو از نهضت جنگل دست بکش اما میرزا کوچک به دنبال سازش با بیگانه نبود و حاضر نشد مملکت خودش را در بازار بورس لندن به انگلیسی‌ها بفروشد بلکه میرزا استقلال را برای ایران می‌خواست.

وی با بیان اینکه حضرت آقا فرمود «میرزا کوچک جنگلی سوخت و ساخت و وقتی ما نام میرزا را می‌شنیدیم انرژی می‌گرفتیم»، افزود: در نامه‌هایی که توسط میرزا از ابتدا و انتهای نهضت جنگل نگارش شده بر حفظ استقلال ایران تأکید می‌کند، میرزا کوچک در سبزه میدان رشت، حکومت جمهوری اعلام می‌کند، میرزا ابتدا به مزار شهید دکتر حشمت می‌رود و این را می‌توان به عنوان شباهت به انقلاب اسلامی دانست، چرا که امام خمینی هم ابتدا به مزار شهدا رفت و در آنجا سخنرانی کرد.

عبداللهی در پایان گفت: به خاطر شباهت‌های نهضت جنگل با انقلاب اسلامی حضرت آقا در جایی می‌فرماید: نهضت جنگل و مبارزات میرزای جنگلی مینیاتوری از انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    این روحانی مجاهد و مبارز نستوه از شهدای مظلوم و مخلص اسلام و ایران است چرا از نوشتن کلمۀ مقدس «شهید» برای ایشان در تیتر خودداری کردید؟ البته بحمدلله در برچسب ها رعایت شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.
    • یاران ۳۱۳ IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      0 0
      دقت عالی مخصوصا این‌که دقت در برچسب