جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد محمد عابد

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی به مناسبت آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) استاد محمد عابد پیامی صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حضرت آیت الله سبحانی، همزمان با آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهر کلام اهل بیت عصمت و طهارت (ع) استاد محمد عابد، پیامی را صادر کردند.

متن پیام در ادامه می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

هنر متعالی فصل مشترک فطرت های پاک و آزاده ای است که در زادبوم شرافت و حریت زیسته اند و مظاهر ذات و صفات الهی در هستی را به چشم حیرت نگریسته اند. در این میان شعر ولایی همان نردبان پایه ای است که حضیض خاک را به فراز افلاک معرفت آل الله می رساند؛ شعری که از چشمه سار وحیانی و جویبار معرفت ربانی، زلال حکمت نوشیده و از سینای سینه‌ی دلدادگان کمال و معنویت جوشیده باشد، به‌سان ماء معینی است که بهشت انسانیت را طراوتی تازه می‌بخشد و این همان حقیقت کلام درربار حـضرت امام جعفر بن محمدالصادق-علیه‌السلام- است که فرمود: من انشد فینا بیتا بنی الله له بیتا فی الجنه ( وسائل الشیعه، ج۱۴،ص۵۹۷ )

صحایف تاریخ دراز دامن تشیع گنجور خزائنی از بدایع فکرت و صنایع حکمت سخن‌سنجان گوهرطرازی را بر ذمه دارد که بیت بیت آثار بیان و بنان ایشان خشت‌خشت بنای حکمت شیعی را طراز بسته و گرمی بازار لعل و گوهر شکسته‌اند و یکی از ایشان در زمانه ما مرحوم محمدعابد تبریزی است که بمناسبت پانزدهمین سالگرد ارتحالش گرد هم آمده‌اید.

تجلیل از مرحوم عابد، تجلیل از شعر متعهد و صدای رسای توحید، ولایت و معنویت است. شاعری سترگ و اندیشمندی نستوه که قلم جز در خدمت آل الله بر صحیفه نراند و بیتی از آثار فراوانش از حلیه‌ی فضائل، مناقب، مراثی و معارف خاندان وحی خالی و عاری نماند. میزان مهارت و استادی این شاعر گزیده‌گوی در حوزه علوم ادبی و بلاغی و آشنایی عمیق وی با علوم قرآنی، تاریخ، سیره، اخبار و احادیث خاندان نبوت و موانست او با نهج‌البلاغه امیربیان حـضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب -سلام الله علیه- از آثار قلمی اش در دو زبان فارسی و ترکی مشهود است و از همین رهگذر است که بنای مستحکم طبع و قول توحیدی عابد از رخنه غلو و شبهه در مضامین، رسوخ رکاکت و سستی در بیان، ظاهربینی و سطحی‌نگری در اندیشه، تغافل از شان امامت در عاطفه و خیال و استفاده از اخبار ضعیف و احادیث جعلی و مغایر با سیره و تاریخ پیشوایان معصوم، مصون و محفوظ مانده‌است.

حضرت آیت الله سبحانی عموم شعرای جوان آستان با عظمت آل‌الله را به تأسی و پیروی از سیره سلف صالح در استمساک به عروة الوثقی ولایت و دوری از مضامین ساده‌انگارانه و شبهه‌ناک در اشعار خود توصیه و سعادت همگان را در ظل عنایات حـضرت ولیعصر - ارواحنا له الفدا- مسئلت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha