جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرگ

حوزه/ نشست اعتقادی «باور مرگ و عقبات آن» در مدرسه علمیه اهل البیت(ع) ملک شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسین عسکری، در نشست اعتقادی «باور مرگ و عقبات آن» اظهارداشت: آنچه امام حسین علیه السلام و اصحابشان را محکم کرد، باور به معاد و زندگی جاودان بود. که در شب عاشورا وقتی چراغها را خاموش کردند. قاسم بن الحسن گفت: باور به مرگ و زندگی جاویدان، شیرین تر از عسل است. ما امروز به این معرفت احتیاج داریم.

وی تصریح کرد: باید معارف مرگ را صحیح دریافت کنیم؛ چرا که قدرت عجیب در تحول انسان دارد، مهم ترین عامل و پتانسیلی که اینها را پرواز داد، مسائل مرگ و معاد بوده و بزرگ ترین مشکل ما محبت و علاقه به دنیاست.

استاد و مبلغ حوزه راهکارهای یاد معاد را به تأخیر نینداختن توبه و استغفار، تهیه کفن، وصیت گفتن، مطالعه و شنیدن موعظه های آخرتی دانست.

حجت الاسلام عسکری بیان داشت: یکی از شاگردان آیت الله قاضی در عجب بودند که چرا ایشان بین الطلوعین به وادی السلام می رودند و ساعتها در فکر فرو میروند! چرا درس اخلاق نمی گذارند یا دفتری نمی زنند تا خدمتی کرده باشند؟ یک روز برای پرسش دو سوال دیگر قرار شد نزد آقای قاضی برود و علاوه بر آنها سوالاتی که ذهنش را مشغول کرده بود بپرسد. بعد کلاس درس آقای قاضی ایشان را صدا می زنند و می گویند: وقتی شب موقع خواب پاها را طرف کتاب ها دراز می کنید آثار سوئی به همراه دارد پس یا جهت خواب را عوض کنید یا حجره را تغییر دهید و الان به ایران برنگردین و بعد از اجتهاد بروید. با تعجب میپرسد شما از کجا می دانستید!؟ می گویند از وادی السلام.

وی در ادامه جهل نسبت به مرگ، تعلقات دنیوی و حق الناس را از عوامل ترس و گریزان بودن از مرگ برشمرد و گفت: یکی از راه هایی که می تواند دریچه هایش را از غیب روی انسان باز کند همین بحث مرگ و معاد است. تلخی اولیه را باید تحمل کرد. مطالعه کرد فکر کرد. شروع این زندگی با حالت احتضار است. شخص در حالت احتضار در حالت گیجی شدید است که گاهی اسم خودش را هم فراموش می کند چون با صحنه های گوناگونی از برزخ مواجه می شود. اگر بهشتی باشد اجمالاً از بهشت به او نشان می دهند. انسان در آن لحظه ملائکه را می بیند، اطرافیان خود را می بیند و مومنان گاهی پنج تن و گاهی ۱۴ معصوم را می بینند بسته به درجات. دیدن پیامبر و امیرالمومنین برای مومن بشارت و برای غیر مومن عذاب است. شیاطین را هم می بیند شیاطین با تمام قوا حاضر می شوند تا ایمان شخص را از او بگیرند. صورت برزخی اموال، اولاد وا عمال را هم می‌بیند.

حجت الاسلام عسکری بیان کرد: از جمله کارهای مستحبی، کمک به شخص است تا شهادتین را بر زبان جاری کند، خواندن دعای فرج، تلاوت سوره یاسین، آیة الکرسی و صافات، اگر در خانه از دنیا رفته او را به مصلای خود منتقل کنند و از جمله کارهای مکروهی که باید ترک شود؛ ترک فریاد بالای سر شخص محتضر و گریبان چاک کردن و خراش دادن صورت است و کسانی که عذر شرعی دارند بالای سرمحتضر حاضر نشوند چون او حالت برزخی را می بیند ممکن است که از وجود ما اذیت شود.

وی در پایان راهکارهای برون رفت از سکرات مرگ را، مواظبت اعمال از جمله محکم کردن ایمان و اعتقادات که راهکار افزایش ایمان؛ گریه بر امام حسین علیه السلام و نماز اول وقت، ارتباط قلبی و دلی با نظام و شخص ولی فقیه و عرضه اعتقادات خود به یک عالم، داشتن ولایت و محبت اهل بیت بخصوص امیرالمومنین علیه السلام، نماز اول وقت، مداومت بر تسبیحات حضرت زهرا بعد از نماز ها، انگشتر عقیق در دست راست کردن، روزه ماه رجب، نیکی به پدر و مادر و صله رحم دانست.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha