جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب «زینب کبری؛ سکاندار کشتی عاشورا» اثر احمد زمانی به همت موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه کتاب «زینب کبری؛ سکاندار کشتی عاشورا» اثر احمد زمانی به همت موسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

بر اساس این گزارش: در این نوشتار، نویسنده با تکیه بر منابع قابل اعتماد کوشیده سیره اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آن اسوه مقاومت را در قالب محورهایی بررسی کند.

این اثر در ۸ فصل تهیه و تنظیم شده است «زینب کبری الگوی جامع و بی نظیر» عنوان فصل اول است که در این فصل مباحثی همچون ولادت حضرت زینب کبری(س)، عنایات پیامبر خدا(س) به زینب(س) و نام ها و نشانه های عقیله بنی هاشم ذکر شده است.

دومین فصل از این فصل تحت عنوان «تربیت، امتیازات و تلاش‌های عقیله بنی هاشم» تالیف شده که از جمله مباحث این فصل می توان به تاثیر رفتاری و تربیتی چهره‌های آیه تطهیر بر زینب(س)، ازدواج و شروع زندگی عقیله بنی هاشم، تشکیل حکومت علوی بعد از ۲۵ سال انتظار پرداخت.

نویسنده در فصل سوم این کتاب، به همراهی زینب کبری(س) با امام حسین(س) از مدینه تا کربلا اشاره کرده است که در این فصل به مدیریت بحران در روزهای سخت تاسوعا و عاشورا، خویشتن داری حضرت و توجه به مصیبت دیدگان، توجهات لحظه به لحظه زینب(س) و شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا، حفاظت زینب(س) از امام زین العابدین(ع)، دفن اجساد مطهر شهدای کربلا می پردازد.

فصل بعد به انتقام امویان از حکومت الهی علوی در کوفه اشاره دارد؛ از جمله مباحث این فصل، گفتگوی زینب(س) با سر بریده حسین(ع) در دروازه کوفه، محورهای اساسی خطبه زینب کبری(س)، سخنان هوشمندانه امام سجاد(ع) در کوفه، مراقبت زینب کبری(س) از اسرار آل محمد(ص) اشاره کرد.

در فصل پنجم این اثر که با عنوان «دمشق مرکز حکومت بنی امیه (جامع اموی)» تنظیم شده است، پس از معرفی اجمالی جامع اموی، مباحثی همچون پاسخگویی زینب کبری(س) به جسارت های یزید (لعنت الله علیه)، خطبه حضرت در برابر یزید و کارگزاران ارشد اموی، تلاش‌های مذبوحانه بنی امیه و جاودانگی اهل بیت(ع)، نکات بنیادین در خطبه زینب کبری(س) در شام، سخنان امام چهارم در مسجد اموی برهم زننده مانور قدرت امویان، زینب کبری و انعقاد عزاداری در محل استقرار اسرا تبیین گردیده است.

«کاروان اسرای اهل بیت(ع) و اربعین در کربلا» عنوان ششمین فصل از این اثر است که گفتگوی امام چهارم(ع) و جابر در اربعین حسینی، مدارا با خانواده‌های شهدای کربلا در بازگشت به مدینه از مباحث این فصل به شمار می رود.

نویسنده در هفتمین فصل از این اثر که با عنوان «بازگشت کاروان اهل بیت(ع) به مدینه منوره» منتشر شده، به بیان مطالبی در خصوص استقبال و به یاد ماندنی مردم مدینه از اسرای اهل بیت(ع)، خطبه امام چهارم زین العابدین(ع) در مدینه منوره، بازگو کردن مصائب از سوی زینب(س) در مدینه منوره و اشعار ام کلثوم دختر امیرمومنان علی(ع) هنگام بازگشت به مدینه پرداخته است.

«رحلت جانگداز زینب کبری(س)» عنوان هشتمین و آخرین فصل از این اثر است که در این فصل، پس از بیان چگونگی رحلت زینب کبری(س)، مباحثی در خصوص مرقد و بارگاه شریف آن حضرت، کلمات و روایتی از زینب کبری(س)، کرامات ایشان، و زینب کبری(س) در آیینه کتاب تبیین گردیده است.

از نویسنده این اثر، ده ها مقاله و کتاب در حوزه معارف اسلامی به زبان فارسی و عربی منتشر شده که برخی از عناوین آن کتاب‌ها عبارتند از: حقایق پنهان زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی(ع)، حقایق پس از مرگ، تنقیح الدفاع فی الاسلام، صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین(ع)، اعجاز بیان، اندیشه انتظار، فاطمه چشمه جوشان هستی، زینب کبری سکاندار کشتی عاشورا(کتاب حاضر) و... .

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha