سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 996601
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
آمار سقط جنین

حوزه/ سمینار برخط علمی_پژوهشی با موضوع «سقط جنین بر مبنای خویشتن مالکی و نقد آن» در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سمینار برخط علمی_پژوهشی با حضور حجت الاسلام مزروعی، مسئول گروه فقه جزایی دایره المعارف فقه اسلامی و مدرس دانشگاه، دکتر عاطفه سمائی متخصص زنان و زایمان و حجت الله حاجی کاظم پژوهشگر و دبیر جلسه با موضوع «سقط جنین برمبنای خویشتن مالکی و نقد آن» برگزار شد.

حجت الاسلام مزروعی در ابتدا سقط جنین را از مهم ترین و چالشی ترین مسائل در سطح جهان دانست و گفت: در عبارت «سقط جنین برمبنای خویشتن مالکی» سقط، یک فعل لازم است به معنای افتادن که در خویشتن مالکی، انداختن و اسقاط جنین مطرح است نه افتادن و در واقع قتل جنین به شمار می آید. باید این مسئله را با نگاه هستی شناسانه بررسی کرد.

وی افزود: با بررسی آیه ۳۲ سوره مائده که می فرماید: اگر یک نفر بی گناه را کشتید، گویی تمام بشریت را به قتل رسانده اید، به جایگاه مهم انسان و قتل آن در نظام خلقت پی میبریم در این آیه «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا»، اطلاق دارد و شامل همه می شود چه کافر چه مشرک چه فاسق چه مومن، این اهمیت جایگاه نفس انسان است که برابر است با جایگاه تمام انسان ها از ابتدا تا انتهای خلقت، چه انسان چه جنین، عمق فاجعه زمانی معلوم می شود که سوره بقره آیه ۲۰۷ را در کنار این آیه بیاوریم که ماجرای لیله المبیت است. خدای سبحان در مورد حضرت علی علیه السلام مِنَ النَّاسِ بکار می برند. اگر امیرالمومنین مِنَ النَّاسِ است یعنی کسی اقدام به قتل نفسی کرده، اقدام به قتل حضرت امیر هم کرده است. بنابراین «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا» شامل حتی حضرت علی علیه السلام، حتی پیامبر صلوات الله و تمام پیامبران و معصومین و چه بسا خواص و خاص الخاص را می شود.

مسئول گروه فقه جزایی دایرة المعارف فقه اسلامی در ادامه با بیان مباحث دیه در این زمینه آیات و روایات مختص به این مسئله را بیان و اذعان داشت: جنین بعد از دو ماه حرکت دارد و بعد از این زمان مشمول دیه می شود یعنی حکم انسان دارد.

مزروعی در ادامه تصریح کرد: انسان در نگاه هستی شناسانه الهی، مالک خودش نیست. مالک انسان خداست. انسان نه جانش و نه جسمش در اختیار خودش نیست بلکه در اختیار خداست. انسان نمی تواند خودش را کور کند یا آسیبی به خود وارد کند یا خودش را بکشد. اعلاوه بر اینکه جنین جزء بدن مادر قلمداد نمی شود او انسان دیگری است انسان که دو قلب ندارد. خداوند جنین را به امانت در بدن مادر قرار داده است.

مدرس دانشگاه بیان کرد: طبق روایات جنین سقط شده از قاتل خود طلبکار است و هم غضیناک. خداوند با جنین سقط شده صحبت می کند که نشان از جایگاه یک انسان را دارد.

خانم دکتر سمائی در ادامه ی سمینار صحبت های خود را با رویکرد فلسفی آغاز کرد و گفت: اگر با رویکرد خدامحور به مسئله ی سقط جنین نگاه کنیم وقتی روح دمیده می شود، انسان در مسیر صیرورت قرار می گیرد و در مسیر کمال خود قرار دارد.

متخصص زنان و زایمان در ادامه به نمونه هایی از اشتباهات پزشکی اشاره کرد و افزود: والدین باید در انتخاب پزشک دقت لازم را داشته باشند و در هنگامی که توصیه به سقط می شوند با چند متخصص متعهد مشورت کنند. اکنون با وجود ابزار پیشرفته پزشکی متوجه شده اند که جنین در ۱۲ هفته حرکت دارد پس نباید به راحتی با این مسئله برخورد کرد و با هر بهانه ی واهی اقدام به سقط جنین کرد.

وی اذعان داشت: مادران در دوران بارداری با التهاب فوق العاده ای روبرو هستند و سقط جنین علاوه بر ضررهای جسمانی، مادر را با آسیب های روحی بسیاری روبرو می کند. در مطالعات، پزشکان غربی به این رسیده اند. که مادرانی که در غرب جنین خود را سقط کرده اند با وجود آنکه با روایات اسلامی آشنایی ندارند، با کابوس هایی مواجه شده اند که در روایات بیان شده است و این اثرات حاکم بر نظام عالم است و برای همه هست

سمائی در پایان گفت: بچه در وجود مادر طبق آیه قران در قرار مکین است مادر به نوعی قسمتی از مقام ربوبیت خدا را برعهده دارد. مادر اگر با این نگاه به خود نگاه کند به راحتی به فکر سقط جنین نمی افتد.

سمینار برخط علمی_پژوهشی با موضوع: «سقط جنین برمینای خویشتن مالکی و نقد آن» توسط گروه پژوهشی شهید قربانخانی متشکل از مرکز تخصصی حضرت نرجس شاهین شهر، مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا اصفهان، مرکز تخصصی فاطمه الزهرا خمینی شهر، مرکز تخصصی ام الائمه نجف آباد و مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین اصفهان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha