یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 996996
۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
هفته پژوهش

حوزه/ کارشناس پژوهش حوزه گفت: انگیزه پژوهشگران اگر فقط برای ارائه باشد، دیگران بهره‌مند می‌شوند و نویسنده محروم می‌ماند، بنابراین انگیزه نویسنده باید فقط برای خداوند باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، پژوهش یکی از رکن های اساسی در حوزه علمیه از گذشته تاکنون بوده است که امروزه نیز با توجه به مطالبات جامعه، در حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

خوشبختانه مدیریت حوزه های علمیه کشور بر اساس ضرورت ها با راه اندازی معاونت پژوهش در ساختار اداری خویش و الزام تمامی مراکز حوزوی به راه اندازی این معاونت و نیز الزام دانش آموختگان حوزه های علمیه به ارائه پایان نامه و تحقیقات پایانی در سطوح مختلف و تعیین مشوق های مناسب برای طرح های پژوهشی و حتی تاسیس پژوهشکده های تخصصی و برگزاری نمایشگاه های پژوهشی و ... رویکرد پژوهشی خاصی را در حوزه های علمیه رقم زده و موجبات گسترش فرهنگ تحقیق و روحیه پژوهش در حوزویان را فراهم ساخت و تحول جدید و ارزشمند و قابل تحسین و درخور تقدیر را در حوزه ها ایجاد کرد.

با توجه به اهمیت پژوهش و فرارسیدن هفته پژوهش با حجت الاسلام محمد بهشتی از اساتید حوزه علمیه استان فارس به گفت و گو نشسته ایم.

حوزه: خودتان را معرفی کنید؟

محمد بهشتی از اساتید حوزه علمیه استان فارس در شهرستان جهرم هستم.

حوزه: چند تالیف داشته‌اید؟ و از چه زمانی آغاز به تالیف کرده‌اید (یا در چه مقطعی از تحصیلات حوزه شروع به تالیف کرده اید)؟ آیا تالیفات چاپ نشده و یا تمام نشده نیز دارید؟

بنده هفت کتاب به فضل الهی نوشته‌ام و شروع نوشتنم حدوداً سال ۱۳۸۰ بعد از دوره سطح و مقدار کمی درس خارج بوده است و یک کتاب هم به نام «درس‌هایی از دین اسلام» نوشته‌ام که چاپ نشده است و ان شاء الله بزودی به چاپ می‌رسد. کتاب‌هایی دیگر هم در نظر دارم که ان شاء الله بنویسیم.

حوزه: چه سالی وارد حوزه شده‌اید؟ آیا در آن سال‌ها، طلبه‌های پایه‌های بالاتر به فکر تألیف و تحقیق بودند؟

فکر می‌کنم سال ۱۳۶۱ بود که وارد حوزه علمیه شدم و آن زمان هم برخی از طلاب علوم دینیه به فکر تألیف و نوشتن کتاب بودند و کتاب‌های خوبی هم نوشته بودند، ناگفته نماند که در تمام ادوار تاریخ طلاب و علماء شیعه تألیفات گران‌سنگی داشته‌اند و با نوشتن کتب مفید، جامعه بشری را راهنمایی نموده‌اند.

حوزه: با وجود این همه کتاب و کم بودن مطالعه کننده، چه چیزی می‌تواند برای یک نویسنده میل و رغبت ایجاد کند تا بنویسد؟

البته خواننده و مطالعه کننده کتاب همیشه بوده‌اند، لکن نوسان دارد. و بشر نیاز به مطالعه دارد چون یکی از غذاهای روح مطالعه است و نویسنده متعهد توجهی به کثرت مطالعه کننده ندارد هر چند اگر مطالعه کننده بیشتر باشد بهتر است و آنچه باعث می‌شود که نویسنده میل و رغبت به نویسندگی داشته باشد:

الف: احساس مسئولیت است.

ب: بهره‌مند نمودن دیگران از مطالب مفید

ج: عشق و علاقه

د: سفارش بزرگان به نویسندگی

ه: ثواب

حوزه: زن و فرزند، چه مقدار در کاهش مطالعه و تالیفات می‌تواند تاثیر بگذارد؟ (با توجه به زندگی و سیره کسانی که تالیفات زیاد داشته‌اند در عین حالی که متأهل نیز بوده‌اند)

اگر زن و فرزند اهل مطالعه و خواندن کتاب نباشند در روند تألیف و مطالعات نویسنده مقداری تاثیر منفی دارد، لکن اگر نویسنده خوش سلیقه و هنرمند باشد می‌تواند آنان را اهل مطالعه کند و حتی از آنان کمک بگیرد و مهمتر اینکه می‌تواند با تشویق آنان را به نویسندگی وادارد.

حوزه: آیا نوشتن، همیشه باید برای ارائه دادن باشد یا برای به نتیجه رسیدن خود انسان در آن موضوع؟

اگر چه هدف از نوشتن برای ارائه دادن و تبلیغ است، لکن نویسنده باید خوب بخواند، خوب بداند، خوب بنویسد و خوب بدانچه نوشته است عمل نماید تا نوشته و کلام و تبلیغ او بیشتر موثّر باشد.

حوزه: آیا رساله‌های متعددی که در موضوعات متعدد توسط علمای سلف نوشته شده است برای ارائه به مخاطب‌ها بوده است یا برای به نتیجه رسیدن خودشان در آن موضوع؟

الحمدلله علمای عزیز و بزرگوار گذشته رساله و مکتوباتی که نوشته‌اند معمولاً به آن(مطالب علمی) رسیده بودند و به آنها عمل کرده بودند و این مطلب در سیره و زندگی آنان نمایان است و لذا اُسوه هستند لکن چنانچه اگر خدای نخواسته انگیزه نویسنده فقط برای ارائه باشد، دیگران بهره‌مند می‌شوند و نویسنده محروم می‌ماند.

حوزه: آیا دیده شدن به عنوان یک مُولّف کتاب، انگیزه خوبی برای نوشتن است؟

فکر کنم انگیزه نویسنده خوب باید " لوجه الله " باشد و بقیه چیزها هم تاثیراتی دارند و دیده شدن مولف هم بی‌اثر نیست.

گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس

حوزه: شاید موانع تحقیق بسیار شمرده شده باشد، اما به نظر جنابعالی امروز موانع تحقیق و تالیف و پژوهش چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

گرچه امروزه موانع گوناگونی جلو راه نویسنده وجود دارد؛ از قبیل هزینه‌های چاپ و نشر کتب، لکن به قول شاعر عشق اگر باشد کسی دلخسته نیست.

حوزه: به نظر شما طلاب جوان از چه موقع شروع به نوشتن کنند و با چه موضوعاتی قلم بزنند؟ یعنی موضوعاتی که صدر و ذیل آن را در کتب درسی خوانده‌اند یا موضوعاتی که تا الان مورد بررسی قرار نداده‌اند؟

بدانکه در کلام شریف خدای سبحان - قرآن مجید - آمده است که « قْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» و «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» و این مهم، علما و دانشمندان و نویسندگان را تشویق به خواندن و نوشتن می‌کند. و طلاب جوان به عقیده بنده همیشه باید در حال خواندن و نوشتن و تفکر باشند، لکن خوانده‌ها و نوشته‌ها و تفکرات خویش را به اهلش ارائه دهند.

می‌بایست کتب و درس های حوزوی زیر بنا قرار داده شود و مطالب دیگر را با کمک آنها تقویت و به جامعه ارائه کرد.

حوزه: به نظر شما در چه زمینه‌ای از موضوعات دینی، بالخصوص در شهر جهرم نیاز به تالیف کتاب احساس می‌شود؟

همانگونه که در روایت آمده است که «طَلَبُ العِلمِ فَرِیضَهٌ عَلی کُلِ مُسلِمٍ و مُسلِمَه» و نیز پیامبر اعظم(صلوات الله علیه و آله) فرموده است " إِنّما العِلمُ الثَلاثَه آیهٌ مُحکَمَه اَو فَرِیضَهٌ عادِلَه اَو سُنَّه قائِمَه" استفاده می‌شود که لازم است اصول دین، فروع دین و اخلاق دین را با نوشتن کتب مفید به هر جامعه بشری و نیز در شهر دارالمونین جهرم ارائه کرد.

مخفی نماند که همه علوم و دانش ها را می توان در ذیل این دو حدیث شریف بررسی نمود و درباره آن کتاب نوشت و در دسترس علاقمندان قرار داد البته و صد البته، علم فراوان و راه تحقیق مفتوح است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha