دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رونمایی

حوزه/ آیین رونمایی از تصحیح و تحقیق جدید کتاب «جامع السعادات» نوشته علامه محمد مهدی نراقی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از تصحیح و تحقیق جدید کتاب «جامع السعادات» نوشته علامه محمد مهدی نراقی برگزار شد.

ملا محمدمهدی نراقی (قدس الله نفسه) عالمی فقیه، متکلم، فیلسوف، عارف، در یک کلام جامع علوم معقول و منقول آگاه به زمان، زبان دان (احاطه نراقی به زبان عبری و عهدین) علامه ذوالفنون که بر بسیاری از علوم احاطه داشته و در بسیاری از آنها صاحب تألیفات بوده است. در فقه کتاب معتمد الشیعه، انیس التجار، تحفه رضویه، لوامع الاحکام، مناسک مکیّه و انیس الحجاج؛ در اصول جامعة الأُصول، انیس المجتهدین، تجرید الأُصول؛ در کلام جامع الافکار و ناقدالأنظار، انیس الموحدین، شهاب ثاقب (امامت)؛ در فلسفه انیس الحکماء، شرح الهیات شفاء، قرة العیون، اللمعات العرشیّة؛ در هیئت محصل الهیئة، معراج السماء؛ در ریاضیات توضیح الأشکال، کتاب الحساب؛ در شعر و ادب دیوان اشعار، نخبة البیان؛ و در اخلاق جامع السعادات و جامع المواعظ را تألیف نموده است.

جامع السعادات کتابی است که در طول تاریخ مورد توجه اساتید و طلاب حوزه های علمیه قرار گرفته و بعنوان کتاب درسی از آن بهره می برند. این کتاب ۲۰۰ سال است در عرصه اخلاق یکّه تازی می کند و تاکنون کتابی به جامعیت و جذابیت و حلاوت آن در اخلاق تألیف نشده است.

به جهت ارزش و اهمیت این اثر، مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی به منظور ارائه متن منقح و تصحیح شده از این کتاب آن را در دستور کار قرار داد.

بحمدالله با تلاش محققان این مرکز و با تفحّص بسیار در فهارس نسخه ‏های خطّی کتابخانه‏ های ایران و عراق ۴۱ نسخه خطی را شناسایی کرده و از میان آن‏ها ۶ نسخه جهت تحقیق انتخاب شد. کتاب حاضر نتیجه چندین سال زحمت و تلاش محققان مرکز احیای آثار اسلامی است که به زیور طبع آراسته شده و اینک جهت استفاده در اختیار مجامع علمی قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha