سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
صبور

حوزه/ به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، حوزه علمیه فارس پژوهشگر برتر امسال را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، هرساله به مناسبت هفته پژوهش، حوزه علمیه فارس پژوهشگر برتر حوزه علمیه را معرفی می کند که امسال نیز این مقام به حجت الاسلام رحیم صبور رسید، از رو به گفت و گو با این استاد حوزه و پژوهشگر برتر سال حوزه علمیه فارس نشسته ایم.

حوزه: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

رحیم صبور از طلاب استان فارس متولد یکی از روستاهای شهرستان داراب هستم.

بنده با توجه به علاقه شدید به دروس و راه رسم طلبگی از سال ۸۱ به لطف خداوند متعال وارد حوزه علمیه شدم، تحصیلات مقدمات را در مدرسه مبارکه آقاباباخان شیراز به پایان رسانده ام که در حین تحصیل در پایه ۴ مشغول به تدریس برای طلاب پایه های پایین تر بودم، از سال ۱۳۸۷ جهت ادامه تحصیل به قم مهاجرت کردم و تحصیلات سطوح عالی و خارج را در حوزه علمیه قم ادامه دادم.

همچنین از پایه ۱۰ در کنار دروس فقه و اصول در رشته فرق و مذاهب اسلامی در سطح ۳ مشغول به تحصیل شدم و پس از اتمام سطح ۳ تخصصی مذاهب اسلامی توفیق آشنایی با موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت(ع) پیدا کردم و دوره بلند مدت آن موسسه نیز به پایان رساندم و در ادامه نیز در سطح ۴ شیعه شناسی در کنار دروس خارج فقه و اصول ادامه تحصیل دادم.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حقیر در کنار تحصیل توفیق تدریس پنج ساله در حوزه علمیه قم در مقدمات و همچنین مدرسه عالی امام خمینی قم را دارا هستم.

حوزه: سوابق تحقیقاتی خود را بیان کنید

با توجه به اینکه موسسه دارالاعلام سعی در به کار گیری افراد فارغ التحصیل ممتاز خود در امور علمی چون پژوهش های متربط با حوزه وهابیت داشت، بنده پس از اتمام این دوره توفیق همکاری به عنوان پژوهشگر با این موسسه را داشتم که تا کنون نیز ادامه دارد.

بیشتر پژوهش ها و تحقیقات بنده در زمینه مذاهب اسلامی خصوصا نقد آراء و افکار وهابیت است. مقاله ای در موضوع عدم تحریف قرآن که در مجله شیعه پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب به چاپ رسید و مقاله در نقد مشرکانه بودن نام گذاری به عبد النبی و عبدالرسول در مجله سلفی پژوهی از جمله مقالاتی است که هر دو مقاله در رتبه علمی پژوهشی به زیور طبع آراسته شده است. بیش از چهار مقاله دیگر با موضوعات جریان شناسی سلفیه و پاسخ به شبهات وهابیت نیز در مجله سراج منیر با رتبه علمی ترویجی به چاپ رسیده است.

مشارکت در کتاب زادگاه تروریسم که به فرمایش مرجع معظم و معزز حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته نگاشته شده است از دیگر توفیقات بنده در این زمینه بوده است.

مشارکت در کتاب اصحاب ائمه (اصحاب امام حسن مجتبی علیه السلام) از دیگر توفیقات بنده بوده است. همچنین تالیف کتابچه طواف حول قبور، نام گذاری شرک آلود از دیگر کارهای بوده که اخیرا به چاپ رسیده است.

مشارکت در پروژه ای به نام دفاع از علامه حلی و پروژه پاسخ به شبهات مطرح در اهواز از دیگر افتخارت حقیر در امر پژوهش است که امید است به زودی چاپ و در اختیار علاقه مندان به مباحث فرق و مذاهب قرار گیرد.

البته مقالاتی نیز به صورت اینترنتی منتشر شده است که در برخی از سایت ها بارگذاری شده است. همچنین برخی دیگر از نگاشته ها در حال تصحیح و تکمیل است که ان شاالله به زودی جهت انتشار آماده خواهد شد.

حوزه: به نظر شما جایگاه پژوهش در سیر تکامل یک طلبه چگونه ارزیابی می شود؟

به نظر بنده طلاب عزیز زمانی می توانند رسالت طلبگی خود را به سرانجام رسانند که در سه عرصه تحقیق، تدریس و تبلیغ به صورت فعال و مستمر حرکت کنند.به جرات می توان گفت موفقیت در میدان تدریس و تبلیغ وابسته به تحقیق است. اگر طلبه ی ما اهل تحقیق و کاوش باشد می تواند مبلغ و منبری باسوادی نیز باشد چنانچه با تکیه بر امر تحقیق می تواند مدرس توانمندی نیز باشد.

حوزه: ویژگی های یک پژوهش طراز و یک پژوهشگر برتر در نگاه شما چیست؟

یکی از مهم ترین ملاک های یک پژوهش طراز حل مساله ای از مسائل است. یعنی پژوهش باید در راستای نیاز جامعه و حل مساله ای از مسائل جامانده باشد. پژوهشگر برتر در کنار اخلاص، نظم و پشتکار در کار اگر به دنبال حل مسائل علمی و عملی بر جای مانده در جامعه باشد و با انصاف و بدون کم کاری و تساهل بلکه دلسوزانه قلم فرسایی نماید تا آن مساله را از سؤال به جواب برساند می توان گفت وی در نقطه قابل قبولی قرار دارد.

حوزه: برای پژوهش محور شدن طلاب و بالطبع پژوهش پرور شدن حوزه علمیه، چه راه کاری پیشنهاد می کنید؟

قطعا در این باره دلسوزان حوزه از جمله حوزه استان خصوصا برادر دلسوز و پرتلاش جناب حجت الاسلام و المسلمین کراری به عنوان معاون پژوهش حوزه علمیه برداران استان فارس، قدم های موثری برداشته اند و در همین زمان نیز برنامه ها و طرح هایی جهت هر چه بهتر نهادینه کردن امر پژوهش در حوزه های علمیه در حال اجرا دارند.

الحمدلله پژوهشگران خوب و بلکه عالی در حوزه های علمیه استان فارس حضور دارند که بنده باید از تجربیات و نگاشته های ایشان استفاده کنم، اما با این وجود برای رسیدن به نقطه ایده آل در سطح عمومی حوزه های علمیه استان فارس شایسته است پژوهش از همان ابتدای طلبگی به عنوان گمشده طلاب از سوی اساتید محترم و مسئولان مربوطه لحاظ شود.

البته اگر طلاب خود احساس نکنند که به این امر نیازمندند بی شک تلاش های عزیزان و مسئولان ابتر خواهد ماند در نهایت مسأله پژوهش در حوزه های علمیه در سطح عموم طلاب نهادینه نخواهد شد. پس اولین قدم ایجاد دغدغه در حوزه پژوهش برای طلاب است که در کنار همین دروس متداول حوزه می توان این مسأله را تقویت کرد. در مرحله بعد وجود اساتیدی با تجربه در امر پژوهش که بتوانند این انگیزه و گمشده طلاب را به سمت سوی صحیح سوق دهند. نبود استاد یا معاون پژوهش قوی می تواند انگیزه ی اولیه ای که در آن طلبه به وجود آمده را از بین ببرد.

ارائه راهکارها و شیوه های پژوهشی و نحوه مراجعه به منابع و بسیاری از نکات کلیدی دیگر که طلبه ی ما را از سردرگمی بیرون می آورد، مسأله دیگری است که شایسته است در حوزه های علمیه حل شود.

انتهای پیام

حجت کهیاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    احسنت استاد. به امید پیشرفت های بهتر و بیشتر