سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

سلسله نشست های پاسخگویی به شبهات حقوقی زنان در مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، انیسه نجاری، مدیر مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) اصفهان، در اولین جلسه از سلسله نشست های پاسخگویی به شبهات حقوقی زنان، ضمن اشاره به اینکه خداوند از زمان حضرت آدم(ع)، اولین پیامبر تا پیامبرهای بعدی مثل حضرت موسی(ع)، حضرت نوح(ع) وعیسی (ع) شریعت خود را ابلاغ کرد تا برسد به خاتم پیامبران حضرت محمد( ص) که ایشان نیز در طی ۲۳ سال زحمت کشیدند تا مردم از جهالت و جمود فکری و دوری از خدا نجات یابند و آنها را به رشد و کمال برساند.

وی ادامه داد: از صدر اسلام تاکنون، کسانی هم حامی این دین در جهت گسترش آن شدند و کسانی نیز آمدند و در مقابل این دین و گسترش آن قرار گرفتند .از جمله حضرت خدیجه (س) بزرگ بانوی اسلام که نام این حوزه نیز مزین به نام ایشان است، با مال و جان خود در راه گسترش اسلام به حمایت از پیامبر(ص ) به پاخواستند و نیز حضرت زهرا(س) که همه ما می‌دانیم چطور با جان خود در راه ولایت ایستادگی کردند و در حمایت از این امر مهم از خودگذشتگی کردند.

نجاری ضمن اشاره به رسالت خطیر طلاب گفت: در این زمان باید جایگاه و موقعیت خودمان را مشخص کنیم. باید بتوانیم در این عرصه ای که خداوند توفیقش را به ما داده وارد شویم و به نحو احسنت درس بخوانیم و از لحاظ علمی خودمان را در رتبه بالایی قرار بدهیم. چون جامعه به سمت پیشرفت علمی پیش می‌رود و اگر جامعه مذهبی و حوزوی، عقب بماند، در رسالتی که دارد موفق نمی‌شود. پس وظیفه ما طلاب در این عرصه و این زمان بسیار سخت و سنگین است.

وی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که در حوزه زنان هست، نگاه هایی است که در حوزه دین وجود دارد، نگاه شبهه محور، نقدمحور و جزء نگر است. شبهه، زمانی ایجاد می‌شود که نظریه جامع دینی خود را به خوبی تبیین نکرده باشیم و به صورت تک گزاره ای به مسائل بپردازیم.

نجاری افزود: شبهاتی که درعرصه مسائل حقوقی زنان مطرح می باشد، خود شامل شبهات فردی حقوقی زن ازقبیل ( سن بلوغ دختران و پوشش زنان در عبادات و نماز، تفاوت دیه نفس و اعضا در زن و مرد)، شبهات اجتماعی شامل( پوشش و حجاب، محدودیت شهادت زن، عدم مرجعیت زن، عدم رهبری و حاکمیت)، شبهات خانوادگی شامل (مسائل مالی خانوادگی مثل مهریه و نفقه، شبهات طلاق اینکه چرا در اسلام حق طلاق به طور مستقل به زن داده نمی‌شود) می باشد.

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که در مورد حقوق زن مطرح می‌شود، تفاوت دیه زن و مرد است. یک سری نکات کلی در مورد دیه مطرح می‌شود از جمله در اولین گام باید بدانیم تفاوت های حقوقی زن و مرد ارزش داورانه نیست. دومین گام اینست که آنچه ما در تبیین حقوق و تکالیف اسلامی ذکر می‌کنیم حکمت آن‌هاست نه علت. هر حکمی، علتی دارد که دایر مدارآنه است و اکثرا برای ما مشخص نیست و یک حکمتی دارد که غالبی است و توسط ائمه معصومین (علیهم السلام) و یا با تلاش های عقلی به دست می آید. سومین گام، درباره ماهیت دیه است که دیه راهی برای پرکردن خلأ اقتصادی مردان به عنوان نان آوران بالفعل و بالقوه خانواده است.

نجاری اظهار کرد: دیه زن و مرد را نیاید با هم سنجید، بلکه دیه هر یک از زن و مرد با موقعیت او در خانواده‌ ارزیابی می‌شود و برای همین است که در روایات آمده که در نوع خود، دیه زن مسلمان، دیه کامل برای اوست. نکته مهم این مساله است که همه مصالح و حکمت هایی که در احکام نهفته برای ما روشن نیست و با توجه به علم و حکمت و قدرت الهی، ما یقین داریم احکام برحق، منطبق بر مصلحت جامعه انسانی است که همان تعبد است؛ تعبدی که ریشه در عقلانیت ما دارد.

معاونت فرهنگی حوزه خدیجه کبری(سلام الله علیها) اقدام به برگزاری سلسله نشستهای پاسخگویی به شبهات حقوقی زنان با حضور طلاب این مدرسه کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha