یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به تولیدات علوم انسانی در پژوهشکده‌های حوزه علمیه، گفت: این سؤال باید مطرح شود که تا به امروز چقدر توانسته‌ایم از ظرفیت علوم انسانی و تولیدات حوزه برای جهت دادن به علوم دانشگاهی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در مراسم بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه، با تاکید بر اینکه در مسیر تحقق تمدن اسلامی لازم است تا حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر باشند، اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی شاهد حضور فیزیکی روحانیون و اساتید معمم همچون آیت الله بهشتی، آیت الله مفتح و آیت الله مطهری در دانشگاه بودیم تا جایی که نویسنده بسیاری از کتب داشنگاهی اساتید حوزه می باشند.

وی با بیان اینکه مراد از وحدت حوزه و دانشگاه صرفا حضور فیزیکی نیست، گفت: آنچه امروز بسیار مهم است، بررسی و چرایی طرح این موضوع توسط حضرت امام(ره) است.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه از منظر تمدن غربی، که ریشه اش از قرن ۱۶ شروع شده، هرم علم از ریاضیات شروع و به جامعه شناسی می‌رسد، مطرح کرد: متاسفانه هیچ گاه آن طور که باید علوم انسانی و تعامل بین علوم در دانشگاه ها جدی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه از اول انقلاب تا به امروز تنها یک یا دو نفر از وزرای علوم، تحصیل کرده علوم انسانی بوده اند، خاطر نشان کرد: اگر به دنبال آن هستیم که به وحدت حوزه و دانشگاه، وحدتی که بتواند جامعه، نظام اسلامی و انقلاب را به سمت تمدن اسلامی پیش ببرد، دست پیدا کنیم، نیازمند بهره مندی از سخت افزار و نرم افزار در کنار یکدیگر هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: علوم پایه به عنوان سخت افزار، یکی از پایه‌های توسعه در عرصه‌های مختلف تمدن اسلامی است اما نباید از این موضوع غافل شویم که بدون علوم انسانی این مهم محقق نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه لازمه تحقق وحدت مشترک بین حوزه و دانشگاه، جدی گرفتن علوم انسانی است، اظهار داشت: تحول در علوم تجربی راحت است اما این تحول در علوم انسانی به سادگی رخ نمی‌دهد و زمان بر است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به تولیدات علوم انسانی در پژوهشکده‌های حوزه علمیه، یادآور شد: این سوال باید مطرح شود که تا به امروز چقدر توانسته‌ایم از ظرفیت علوم انسانی و تولیدات حوزه برای جهت دادن به علوم دانشگاهی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ماهیت گذاره‌ها در علوم تجربی و انسانی با یکدیگر متفاوت است، گفت: با وجود تمامی این تفاوت‌ها اما می توان از ظرفیت علوم انسانی برای جهت دهی به علوم تجربی و دانشگاهی استفاده کرد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه علومی که توسط غرب تشکیل شده مبتنی بر هوش است، عنوان کرد: توسعه جامعه توسط دانشگاهی که مبتنی بر هوش است با دانشگاهی که مبتنی بر خرد و ‌عقل ورزی است بسیار متفاوت می باشد.

وی ادامه داد: تفاوت بین هوش که از آن به عنوان قوه محرکه توسعه در دنیا یاد می شود با خرد ورزی که اسلام مطرح می کند و یا به عبارت دیگر تفاوت بین تمدن اسلامی با تمدن غربی، بحث عقلانیت است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه هوش به کشف پدیده ها فارغ از ارزش‌ها و اخلاق می پردازد، گفت: خرد و عقلانیت، اصل مهم در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه است، موضوعی که نه تنها بر توسعه بلکه بر پیشرفت عدالت محور تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه در تمدن غربی پیشرفت عدالت محور مهم نیست، مطرح کرد: زمانی که بمب‌های هسته ای در دنیا تولید شد، چقدر به این موضوع فکر کردند که آیا به نفع جامعه است یا خیر و ساخت آن در مسیر آسایش بشر قرار دارد یا ضرر بشر؟

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه توسعه غربی باعث ایجاد بحران هویت در کشورهای غربی شده است، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه برای آن است که تمدن را به درستی تشخیص دهیم و خرد ورزی را در جامعه تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه در دانشگاه‌های غربی رخ می‌دهد استمرار همین جهت گیری‌ها است، یادآور شد: تفاوت دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های غربی در این است که ما انسان‌های متدینی هستیم که در ساختار غربی قرار گرفته‌ایم و آنها افراد غیر متدین در همان ساختار تمدن غربی می‌باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha