سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/نشست علمی بین المللی  رابطه نهاد علم و نهاد دین،تجارب جهانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ دانشیار مدیریت از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به تعامل دو نهاد علم و دین در حوزه مدیریت دولتی، بیان کرد: بسیاری از مطالعات مدیریت دولتی بیشتر به مثابه کالاهای لوکسی است که از سوی صاحبان قدرت و مسئولیت در کشور انجام نشده است و از جمله آن‌ها رعایت مصادیقی مانند عدالت و صداقت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عبدالله توکلی، دانشیار مدیریت از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در وبینار بین‌المللی «رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی» که امروز ۲۷ آذرماه به‌مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، در خصوص همکاری نهاد علم و نهاد دین و سهم یاری‌های علم مدیریت بیان کرد: زمانی که ما می‌خواهیم تعاملات و همکاری‌ها را ارائه دهیم نیازمند یک چارچوب برای نقد این مسئله هستیم و لذا چارچوب نظری سه شاخگی برای این بحث مناسب است.

وی با بیان اینکه در واقع برای واکاوی تعامل بین حوزه و دانشگاه باید آن را در سه ساحت زمینه، محتوا و ساختار بررسی کنیم، افزود: در حوزه زمینه می‌توان به مباحث عقاید و اصول و باورها، در حوزه ساختار به قوانین و مقررات و نظام تصمیم‌گیری و در حوزه محتوا به مباحث رفتاری می‌پردازیم.

توکلی با اشاره به تفکیک دین از علم و تفکیک نهاد حوزه از دانشگاه، اظهار کرد: تجارب زیستی تعامل نهاد علم و نهاد در دنیا نیز سابقه‌ای دارد؛ در حوزه معرفتی پژوهش‌های بسیاری در حوزه مدیریت دولتی انجام شده است که یافته‌های حوزه دین به یافته‌های حوزه مدیریت کمک کرده است و برعکس نیز این اتفاق افتاده است و یا در تعامل و همکاری با هم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در حوزه نظام معرفتی یک نوع تعامل و همکاری وجود دارد و هم در حوزه تعامل نهادی میان علم و دین تعامل صورت گرفته است.

توکلی با اشاره به تعامل دو نهاد علم و دین در حوزه مدیریت دولتی تصریح کرد: تعامل و همکاری این دو نهاد با سه رویکرد پرداخته شده است، اولین نوع تعامل غیرمستقیم بوده است که از قلمروی ارزش‌ها ورود پیدا کردند که یکی از افرادی که از این زاویه به تعامل میان علم و دین پرداخته است، آیت‌الله مصباح بودند.

وی بیان کرد: دومین نوع تعامل فراتر از ارزش‌ها رفته و از قلمروی فرهنگ است و سومین حوزه آن است کسانی که وارد ادیان شدند مطالعات مدیریتی را از زاویه ادیان مورد بررسی قرار دادند که در مطالعات آن‌ها بیشترین سهم به مباحث دینی و مذاهب می‌رسد.

توکلی ابراز کرد: حوزه مدیریت دولتی یک حوزه بینارشته‌ای است بنابراین اگر این مطالعات رنگ و بوی رشته‌های دیگر را داشته باشند دور از انتظار نیست و برای پرداختن به این مطالعات باید مطالعات تجربی را نیز بررسی کنیم.

وی گفت: بسیاری از مطالعات مدیریت دولتی بیشتر به مثابه کالاهای لوکسی است که از سوی صاحبان قدرت و مسئولیت در کشور انجام نشده است و از جمله آن‌ها رعایت مصادیقی مانند عدالت و صداقت است.

دانشیار مدیریت از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تحلیل تفکیک نهاد علم و دین بیان کرد: علی‌رغم اینکه در عنوان نشست رابطه نهاد علم و دین آمده است اما عامدانه از واژه تفکیک استفاده کردم زیرا آنچه که در ادبیات موجود پیش رفته تفکیک‌های حوزه ارزش و واقعیت است که در فضای محتوایی و نهادی نشان داده است و جریان غالب نیز همین است.

وی با بیان اینکه ادبیات به سمت تفکیک نهاد علم و دین رفته است، افزود: سرمنشأ این تفکیک اگر پذیرفته شود باید مسیر را برای گفت‌وگو و تعامل علمی باز کنیم و به بیان آیت‌الله مصباح یزدی چه در نهاد و ساختار که یکی زبان فعل خداوند و دیگری زبان قول خداوند است شاید تفکیک آن‌ها درست نباشد اما نیازمند مطالعات جدی و روش‌شناسانه است و شاید تولید این ادبیات و شکل‌گیری نهادهایی با این عناوین به نوعی ما را به سمت تفکیک دین و علم کشانده است اما قابل تأمل، مطالعه و بحث است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha