دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام گلایری گفت: با توجه به اینکه علوم هم باهم ارتباط دارند پس لازم است عالمان و اندیشمندان هر علمی باهم ارتباط تنگاتنگ داشته باشند؛ لذا مسأله وحدت حوزه و دانشگاه از این نگاه شکل گرفته است؛ چراکه هر کدام وظیفه تخصص در یک زمینه را دارند و باید باهم همکاری داشته باشند تا بتوانند در پیشرفت علم کمک کنند.

خبرگزاری «حوزه» سمنان - / بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه است.

این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد که به پاس فعالیت های چشمگیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز ۲۷ آذر «سالروز شهادت دکتر مفتح» به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان به منظور بررسی راه های وحدت حوزه و دانشگاه، به سراغ حجت الاسلام علی گلایری، استاد حوزه و دانشگاه رفته که مشروح گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

گلایری لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه را اینگونه بیان کرد: در گذشته علم تا این مقدار گسترده نبود لذا یک دانشمند می توانست علاوه بر علم نجوم مثلا در ریاضیات یا طب تسلط داشته باشد.

اما امروزه با توجه به گستردگی علوم نه تنها چنین امری ممکن نیست، حتی یک علم هم به شاخه های متعدد تقسیم می شود. مثلا علم پزشکی خودش دارای زیر شاخ هایی مثل متخصص مغز و اعصاب و متخصص قلب و عروق و... می باشد و یا ریاضی به پایه و کار بردی شاخه بندی می شود؛ پس با توجه به گستردگی علوم از یکسو و شتاب علم از سوی دیگر امکان اینکه یک فرد بر همه علوم تسلط داشته باشد ممکن نیست.

وی افزود: اما نکته ای که باید توجه کرد این است که این علوم باهم ارتباط دارند، یعنی نمی شود علوم پزشکی را بدون در نظر گرفتن بعضی زیر شاخه ها مستقل در نظر گرفت.

حجت الاسلام گلایری تصریح کرد: حال که یک فرد نمی تواند به همه علوم احاطه داشته باشد و علوم هم باهم ارتباط دارند پس لازم است عالمان و اندیشمندان هر علمی باهم ارتباط تنگاتنگ داشته باشند؛ لذا مسأله وحدت حوزه و دانشگاه از این نگاه شکل گرفته است؛ چراکه هر کدام وظیفه تخصص در یک زمینه را دارند و باید باهم همکاری داشته باشند تا بتوانند در پیشرفت علم کمک کنند، زیرا انسان متشکل از دو بعد جسمی و روحی است و مطالعه انسان بدون توجه به هر دو جنبه ناممکن است.

وی در پایان گفت: اگر حوزه و دانشگاه کنار هم نباشند، هردو ضرر خواهند کرد زیرا علم از حقیقت انسانی دور خواهند ماند و به همین دلیل لازم است این ارتباط تنگاتنگ و مستمر باشد تا بتوانند در پیشرفت علوم موثر باشند وگرنه یا فاجعه هیروشیما و یا فاجعه داعش پیش خواهد آمد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha