سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مراحل خلقت انسان از دیدگاه قرآن و حدیث و علم جنین شناسی

حوزه/ سمینار «مراحل خلقت انسان از دیدگاه قرآن و حدیث  و علم جنین شناسی»، در مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم زهره کامکار، پرستار و پژوهشگر برتر، در سمینار: «مراحل خلقت انسان از دیدگاه قرآن و حدیث و علم جنین شناسی» در جمع طلاب مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) اصفهان با بیان اینکه انسانها همیشه علاقه‌مند بودند که بدانند چگونه به وجود آمدند تکامل یافتند و متولد شدند. انسانها از قدیم الایام با کنجکاوی تمام پاسخ های زیادی به این پرسش‌ها داده اند علم جنین شناسی علمی که افراد مستعد را به سوی مبدا آفرینش سوق می دهد و هر کسی که با این علم آشنا شود پی به آفریننده آن خواهد برد و زبان به حمد و ستایش او خواهد گشود.

وی با اشاره به آیات ۲۱ و ۲۰ سوره ذاریات گفت: و بدانید که در زمین برای اهل یقین ادله قدرت الهی پدیدار است و هم در نفوس خود شما مردم آیا به چشم بصیرت نمی نگرید.

این پژوهشگر حوزوی به مراحل لقاح و ترکیب اسپرم با تخمک گذاری و جنین شناسی نوین اشاره کرد و گفت: جنین شناسان مراحل حیات درون رحمی را به سه دوره زیگوتیک، جنینی و فتال تقسیم می کنند.

کامکار با اشاره به آیه ۱۳ سوره مومنین که می فرمایند:" سپس او را در جایگاهی استوار قرار دادیم " به معناشناسی واژه «مکین» و «قرار» پرداخت و گفت: این به معنای محلی کامل جهت قرار گرفتن و استقرار می‌باشد و یا به مکانی با خصوصیات خاص گفته می شود.

وی در ادامه به مطالب ارائه شده به بررسی آناتومی بدن زن پرداخت و گفت: با بررسی آناتومی رحیم مشاهده می‌شود که رحم در لگن روی مثانه و در بالای مجرای تناسلی قرار گرفته است رحم عضوی توخالی گلابی شکل است که دیواره های عضلانی ضخیم دارد و محلی برای دریافت نگهداری و تغذیه تخمکی که بارور شده است می باشد.

کامکار با بیان دعای عرفه امام حسین (ع) به رشد جنین در ظلمات ثلاث اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که قرآن در خلقت انسان به آن اشاره می کند و پرورش او در سه فضای تاریک و یا سه ظلمت است. در این بخش به فضای تاریک که لازمه رشد جنین است و همچنین ضرورت تاریکی و ظلمات در رشد جنین و مراحل تکمیلی آن و عدم فساد نطفه و پرورش آن مورد بررسی قرار گرفته است این مطلب چیزی است که قرآن کریم در ۱۴ قرن پیش بدان اشاره کرده است و علوم‌تجربی امروزه از طریق آزمایش های مکرر بدان دست یافته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha