جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / نشست اساتید حوزه علمیه قزوین با دانشگاه های استان

 حوزه / حجت الاسلام والمسلمین سبحانینیا در نشست اساتید حوزه و دانشگاه های قزوین گفت: اندیشمندان بیش از ۱۰ مؤلفه را برای تمدن الهی ترسیم کرده اند که مهم ترین آنها شامل توحید محوری، عدالت محوری، اخلاق، ولایت محوری، خانواده، مسئولیت اجتماعی و تعامل حداکثری با جوامع بشری براساس ارزش های حاکم انسانی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، عصر امروز در نشست اساتید دانشگاه های استان و مدارس علمیه قزوین که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع «نقش حوزه و دانشگاه در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» که در مسجد شیخ الاسلام برگزار شد گفت: در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که خداوند متعال در آنها بشارت داده که مومنان، صالحان و متقین میراث دار زمین خواهند شد. سه آیه شریفه وجود دارد که وعده الهی است و بشارت پروردگار به مستضعفان و مومنان روی زمین که میراث دار زمین خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: وجود این قبیل آیات و روایات همگی حاکی از آن است که خداوند اراده کرده تا مومنان و صالحان را بر زمین مستقر کند و در چنین موقعیتی نشانه تمدن شکل می گیرد و انبیای الهی هم به دنبال ایجاد جامعه توحیدی، دینی و الهی بر اساس عدالت محوری بودند.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در جامعه امروز، تمدن و شاخصه های آن از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه مؤلفه های تمدن الهی و اسلامی و غیر دینی باید بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا با بیان مهم ترین مولفه های تمدن اسلامی، توحیدی و الهی، عنوان کرد: اندیشمندان بیش از ۱۰ مولفه را برای تمدن الهی ترسیم کرده اند که مهم ترین آنها شامل توحید محوری، عدالت محوری، اخلاق، ولایت محوری، خانواده، مسئولیت اجتماعی و تعامل حداکثری با جوامع بشری براساس ارزش های حاکم انسانی می شود.

وی ادامه داد: در مقابل تمدن الهی، تمدن بشری و غیر دینی هم وجود دارد که مولفه های آن شامل علم محوری، علم مداری، مدرنیته، حقوق بشر و غیره می شود که برخی از آنها با تمدن الهی یکسان هستند، ولی در مقام عمل، تمدن الهی رویکرد الهی خود را حفظ می کند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه در جوامع غیر دینی، کانون خانواده رو به اضمحلال است، بیان کرد: تمدن های بشری داعیه داری برخی از موضوعات مانند حقوق بشر هستند ولی اینکه به چه میزان توانسته اند اجرایی کنند، محل بحث است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا تصریح کرد: تعامل حداکثری تمدن اسلامی با سایر بلاد و امت ها یکی از مباحث اصلی امروز جامعه است که به نظر می رسد باید به عنوان موضوعی برای گفت و گویی بین اساتید مطرح شود تا سؤال های موجود در این زمینه برطرف شود.

وی در پایان با تشکر از اساتید حاضر در جلسه، آمادگی حوزه علمیه قزوین را برای تکرار برگزاری این نشست ها در قالب نشست های تخصصی ناظر به آسیب های اجتماعی شهر و استان اعلام کرد

در ادامه ی این مراسم اساتید حاضر در نشست به بیان دیدگاه های خود در خصوص تمدن نوین اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha