شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه قزوین در جمع اساتید حوزه و دانشگاه های استان، گفت: پیوند حوزه و دانشگاه عمل به رسالت انبیای الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در مراسمی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور تعدادی از اساتید حوزه علمیه قزوین و دانشگاه های استان در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: شهید آیت‌الله دکتر مفتح زمینه‌ی وحدت حوزه و دانشگاه را در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فراهم کرد و به برکت حضور امثال شهید مطهری و دیگران بود که امروز شاهد دغدغه‌ها و نگاه‌های ارزشمند انقلابی هستیم و این جلسه‌ ارزشمند که ارکان حوزه و دانشگاه حضور دارند، عرضه تابلوی زیبای وحدت حوزه و دانشگاه به حساب می‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم امام خمینی (ره) بعد از انقلاب اسلامی رسما وحدت حوزه و دانشگاه را بنیان گذاشتند؛ اما بخاطر داریم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم امام (ره) مراقبت جدی داشتند که بین حوزه و دانشگاه اختلافی پیش نیاید.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: این درحالی است که در آن زمان ممکن نبود اجتماعات حوزویان و دانشگاهیان برگزار شود اما جریاناتی که در حوزه و دانشگاه بود بسیار باعث امیدواری بود و بیانات امام خمینی (ره) در ختم فرزندشان سند مهم وحدت حوزه و دانشگاه است که در آن امام نصایح ارزشمندی خطاب به هر دو قشر بیان کردند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: بعد از آن که امام خمینی (ره) حکم وحدت حوزه و دانشگاه را در سال ۱۳۵۸ صادر کردند، سیل اساتید و دانشجویان روانه‌ مدرسه فیضیه در قم شد و در طول برگزاری دانشجویان در حجره‌های طلاب اسکان داشتند که این باعث شد دوستان خوبی پیدا کنیم و عواطف‌مان باهم گره بخورد.

وی افزود: در سال بعد دانشگاهیان میزبان برگزاری همایش شدند و طلاب از قم عازم دانشگاه تهران شدند و اجتماع بسیار باشکوهی برگزار شد. به یاد دارم در یکی از روزهای همایش دانشجویان و طلاب به نماز جمعه تهران به امامت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی رفتند. اسکان جمعیت حاضر در همایش نیز در کوی دانشگاه بود و ما اولین‌بار صدای آژیر خطر و شلیک گلوله ضد هوایی که نشانه آغاز جنگ تحمیلی بود را در آنجا شنیدیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: بعد از آن همایش باشکوه دیگر ما شاهد صحنه‌های حماسیِ وحدتی نبودیم و کم‌کم این اجتماعات بصورت تشریفاتی برگزار شد؛ اما فعالیت نهادهای رهبری، اساتید معارف و طلبه‌هایی که برای تبلیغ به خوابگاه‌های دانشجویان می‌رفتند و با دانشجویان رفیق می‌شدند و بسیاری از موارد در حقیقت عملیاتی شدن وحدت حوزه و دانشگاه بود و ما همه این ها را ارج می‌نهمیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: همانطور که می‌گوییم اگر بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار باشد، دانشجو واقعیت‌های جامعه و متون درسی را لمس می‌کند و عطش علمی پیدا می‌کند، معلوم می شود که می باید پیوند بین حوزه و دانشگاه را هم گسترش دهیم. این پیوند باعث می‌شود که به رسالت انبیای الهی برای «و یُثیروا لهم دفائن العقول» عمل کنیم و گنج‌ عقل‌های حوزویان و دانشگاهیان در ارتباط و اصطکاک باهم آشکار شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: پیوند بین حوزه و دانشگاه موضوعی نیست که تاریخش به پایان برسد؛ بلکه می باید روز به روز جدی‌تر به آن پرداخته شود و همچنین حوزه و دانشگاه باید با مردم و جامعه ارتباط موثرتری داشته باشند و این حضور باعث واقع بینی، تعالی و مشکل گشایی در فضای علمی این دو قشر خواهد شد. وقتی که ما نیاز های مردم را شناختیم بعدا موقعیتی پیدا می کنیم که راه حل و پاسخ آن نیاز ها را در دانشگاه ها و حوزه ها دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: به عقیده من وحدت به خودی خود چیزی ندارد که هدف و مقدس باشد؛ بلکه وحدت وسیله است و خداوند در آیه ۱۰۳ آل عمران فرموده که هدف این است که ما به خدا برسیم و جامعه ما خدایی شود. حالا اگر همین وسیله وحدت، برای شهادت رساندن امام حسین (ع) در کربلا به کار گرفته شد، آن وحدت مبغوض است و اگر وسیله وحدت، برای به آتش کشیدن پیامبر خدا حضرت ابراهیم (ع) به کارگرفته شد، آنجا وحدت هدف نیست بلکه وسیله است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان تاکید کرد: نباید تنها به این روز اکتفا کنیم و می باید کاری کنیم که ارتباطات حوزوی و دانشگاهی مان با محوریت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) که همان «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ» است، محافلی داشته باشیم که ما به اینگونه جلسات گفت‌وگویی، عطش داریم.

پیوند حوزه و دانشگاه عمل به رسالت انبیاء الهی است

پیوند حوزه و دانشگاه عمل به رسالت انبیاء الهی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha