جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امیکرون

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نظامیان صهیونیست به زیاده گویی«گانتس» نه گفتند

همزمان با مذاکرات وین و حضور مقتدرانه هیات ایران برای لغو تحریم ها،«بنی گانتس» وزیرجنگ رژیم صهیونیستی به نیروهای نظامی این رژیم دستورداد برای اقدام نظامی علیه تهران آماده باشند اما نظامیان صهیونیست در واکنش به این زیاده گویی اعتراف کرده اندکه ارتش صهیونیستی توان حمله به ایران را ندارد. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی که روزنامه سعودی الشرق الاوسط آن را منتشر کرد، آورده است: تعداد زیادی از مقامات و کارشناسان نظامی اسرائیلی تاکید دارند که اسرائیل فاقد توان هرگونه حمله علیه ایران است که بتواند برنامه هسته ای ایران را نابود یا حتی آن را از کار بیاندازد. نظامیان صهیونیست اذعان کرده اند که ارتش صهیونیستی منابع و توان لازم برای حمله به سایت های هسته ای ایران را ندارد. « ریلیک شفر» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ارتش صهیونیستی که به عنوان خلبان در حمله سال ۱۹۸۱ به تاسیسات هسته ای عراق شرکت داشته است، می گوید: حمله به تاسیسات هسته ای ایران که آسیب جدی به آن وارد کند بسیار سخت و حتی غیرممکن است. وی با بیان اینکه « بمب های اسرائیل قادر به نفوذ و نابودی تاسیسات هسته ای ایران که در اعماق زمین قرار دارند، نیستند»، می افزاید: نیروی هوایی اسرائیل به اندازه کافی هواپیماهای جنگی بزرگ برای حمل بمب‌هایی که بتوانند به پناهگاه‌ها و مکان‌های مستحکم نفوذ کنند، ندارد بنابراین برای آسیب رساندن به این مکان‌ها، باید با موشک‌ها حمله شود، فرآیندی که ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد. یک مقام بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی که خواسته است به نامش اشاره نشود، می گوید: برای آمادگی این حمله دست کم به دو سال زمان نیاز داریم تا شاید بتوان به تاسیسات هسته ای ایران آسیب بزنیم. یکی دیگر از مقامات فعلی رژیم صهیونیستی هم تاکید کرده است: اسرائیل در زمان حاضر توانایی وارد کردن خسارت قابل توجه به تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران در مناطق نطنز و فردو را ندارد. وی می افزاید: چنین حمله ای به دلیل کمبود هواپیماهای سوخت‌رسان پیچیده خواهد بود. توانایی سوخت‌گیری برای مهاجمی که ممکن است مجبور شود بیش از ۲۰۰۰ مایل مسیر رفت و برگشت را طی کند و از آسمان کشورهای عربی که نمی‌خواهند ایستگاه سوخت‌گیری برای اسرائیل باشند عبور کند، بسیار مهم است. رژیم صهیونیستی ساخت هشت فروند تانکر جدید KC-۴۶ برای سوخت گیری در هوا را به شرکت بوئینگ با هزینه ۲.۴ میلیارد دلار سفارش داده اما بعید است تا اواخر سال ۲۰۲۴ بتواند آنها را دریافت کند. «عاموس یادلین» ژنرال سابق نیروی هوایی ارتش صهیونیستی می گوید که شاید نیروی هوایی ارتش آمریکا قادر به حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد اما آمریکایی ها چنین اراده ای را ندارند. نظامیان صهیونیست حاضر نشده اند درباره خطوط قرمزی که ایران باید از آنها عبور کند تا توجیهی برای حمله نظامی علیه آن باشد، صحبت کنند.

منبع:ایرنا

اُمیکرون وارد ایران شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شناسایی سویه امیکرون کرونا در ایران توضیح داد. دکتر کمال حیدری، گفت: پس از سه هفته که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سویه امیکرون که از آفریقای جنوبی شروع شد و سپس به اروپا رسید ابراز نگرانی کرد، امروز بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت امیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم. وی افزود: با توجه به میزان سرایت بالای امیکرون اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در جلسه اضطراری با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت و از طرفی چون اکنون وضعیت خوبی در کشور داریم، باید تدبیری داشته باشیم که با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم. او ادامه داد: فرد شناسایی شده مبتلا امیکرون میانسالی بود که از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است. پس از شناسایی او اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیانش انجام شد و ان‌شاءالله در مراحل بعدی بتوانیم با آسیب کم شرایط را رد کنیم. او بیان کرد: از ۳ هفته قبل وضعیت مراقبت مرزی ما به شدت تقویت شد و هر کسی که از خارج از کشور وارد شد، جدا از اینکه می‌بایست کارت واکسن و pcr منفی داشته باشد، افرادی که حال نامساعد داشتند مجددا در داخل کشور تست می‌شدند.

منبع:ایسنا

ناوشکن الوند به مأموریت اقیانوسی اعزام شد

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز در حاشیه الحاق چهار فروند زیردریایی مرطوب «السابحات ۱۵»، ناوشکن الوند و دو بالگرد SH۳D و هواپیمای فرندشیپ F۲۷ و هاورکرافت BH۷ به توان رزم این نیرو در جمع خبرنگاران، گفت: ناوشکن «الوند» به‌ زودی به اولین مأموریت طولانی اقیانوسی اعزام می‌شود که مأموریتی ترکیبی است. وی اظهار کرد: این ناوشکن در یک رزمایش مرکب حضور خواهد داشت و با توانمندی و اقتدار و طی مسافت، در زمان مشخصی به کشور باز خواهد گشت. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برنامه ساخت ناوشکن «طلاییه» در حال پیشرفت بوده و در کنار اسکله کارنجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس، پهلو گرفته است. امیر دریادار ایرانی افزود: تلاش داریم این ناوشکن در سال آینده به بدنه عملیاتی نیروی دریایی بپیوندد و مأموریت عملیاتی هم برای آن تعریف شده است و مسیر ساخت ناوشکن‌های کلاس «جماران» همزمان با طلاییه در حال پیشرفت است و تفاوت کلاس طلاییه با جماران در این است که آشیانه بالگرد به کلاس طلاییه اضافه شده و می‌تواند تعداد بیشتری بالگرد همراه داشته باشد. وی اظهار کرد:‌ این مسیر را با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم. زیردریایی کلاس «فاتح» نیز در طرح ساخت قرار دارد و اولین نمونه آن وارد بدنه عملیاتی شده است و اولین مأموریت عملیاتی خود را در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ به انجام رساند. سایر زیردریایی‌ها هم به تدریج ساخته و به ناوگان این نیرو اضافه می‌شوند. فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: عملیات‌های بهسازی با محوریت تیم فنی و صنعتی کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ البته از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای قرار داشتن در لبه فناوری و روزآمد نگه‌داشتن تجهیزات استفاده حداکثری می‌شود. امیر دریادار ایرانی ادامه داد: محققان کشور و کارکنان توانمند نیروی دریایی ارتش بدانند که علم‌شان در صحنه عمل واقعی استفاده می‌شود و برای صحنه رزم قابلیت اجرایی دارد که بالاترین خودباوری را برای عزیزان به همراه دارد. امیر دریادار ایرانی بیان کرد: آنچه قابلیت عملیاتی دارد، پای کار می‌آوریم تا چیزی که در ذهن دانشمندان کشور وجود دارد به صحنه اجرا آورده شود، روزآمد بودن، دو جنبه عملیاتی و تجهیزاتی دارد.

منبع:ایسنا

آلمان پوتین را تهدید کرد

«کریستینا لامبرشت» وزیر دفاع در دولت جدید برلین که امروز یکشنبه عازم لیتوانی است؛ در مصاحبه با روزنامه «بیلد» مدعی شد آنهایی که مسئول تهاجم (علیه اوکراین) هستند؛ باید منتظر عواقب بی سابقه باشند. این در حالی است که پیشتر، اتحادیه اروپا و گروه ۷ نیز، روسیه را به تدارک حمله به اوکراین متهم و علیه این کشور موضع گیری کرده بودند. در همین راستا، لامبرشت مدعی شد که در حال حاضر می‌توانند ولادیمیر پوتین و اطرافیان وی را هدف (تحریم) قرار دهند. این وزیر آلمانی در ادامه ادعاهای خود افزود: عواقب شخصی در انتظار آنها خواهد بود تا آنجا که مثلاً دیگر نتوانند برای خرید به «شانزلیزه» پاریس بروند. وی با اجتناب از توسل به گزینه اعزام نیروهای ناتو به اوکراین، گفت: باید همه گزینه‌ها از دیپلماسی گرفته تا تحریم اقتصادی را امتحان کنیم و هر اقدام بیشتری باید در همکاری نزدیک با متحدانمان انجام شود. این ادعاها در حالی است که روسیه با رد هرگونه اتهام مبنی بر تدارک حمله به اوکراین، جابجایی نیرو در قلمرو سرزمینی را حق مسلم خود می‌داند. از سوی دیگر، مسکو عضویت اوکراین در ناتو را که به استقرار نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی در مرزهای روسیه منجر خواهد شد؛ خط قرمز خود عنوان کرده است. دولت جدید برلین در حالی برای کاخ کرملین خط و نشان می‌کشد که قاره سبز به شدت به انرژی روسیه وابسته است حال آنکه مسکو می‌گوید به رغم تنش‌های اخیر، همچنان به تعهدات خود در حوزه انرژی پایبند می‌ماند و از آن به عنوان ابزار فشار استفاده نمی‌کند.

منبع:مهر

دیده بان حقوق بشر از کشته شدن داعشی ها خبر داد

گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر» سوریه از کشته شدن شش نفر از جمله چهار زن در اردوگاه الهول در شمال شرقی این کشور از ابتدای ماه جاری میلادی خبر داد.«دیده بان حقوق بشر» سوریه که مقر آن در لندن است، اعلام کرد که از ابتدای ماه دسامبر تاکنون شش نفر از جمله چهار زن به دست عناصر تروریستی داعش در اردوگاه الهول واقع در شمال شرقی سوریه کشته شدند. این اردوگاه حدود ۶۲ هزار نفر را در خود جای داده است که نیمی از آنها عراقی هستند و در میان آنها حدود ۱۰ هزار خانواده از جنگجویان خارجی داعش وجود دارند که در بخش ویژه تحت تدابیر شدید امنیتی مستقرند. اردوگاه الهول هر از گاهشی شاهد حوادث امنیتی از جمله فرار، حمله به نگهبانان یا قتل‌هایی است که ساکنان آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کشته شدگان شامل دو مرد و یک زن عراقی، دو آواره سوری و یک نفر دیگر است که هویتش هنوز مشخص نشده است. به این ترتیب تعداد کسانی که از ابتدای سال جاری تاکنون در داخل اردوگاه الهول به دست داعش کشته شده‌اند، به ۸۶ نفر رسیده است که بیشتر آنها عراقی هستند.

منبع:ایسنا

دست‌رباتیک با الهام از مارمولک ساخته شد

دست‌های مکانیکی مشابه دست انسان‌ از پنجه‌های دو شاخه‌ی موجود در صنعت ربات‌سازی مناسب‌تر هستند اما چالش آن‌ها تطبیق میزان نیرویی است که به اجسام مختلف وارد می‌کنند. اکنون یک دست رباتیک با پوست چسبنده با الهام از پاهای مارمولک ساخته شده است که بر این چالش غلبه می‌کند.این دست رباتیک قادر به گرفتن یک حبه انگور با ظرافت و همچنین بلند کردن اجسام سنگین است. پای مارمولک‌های ژکو(Gecko) از موهای ریز پوشیده شده است که هر کدام به رشته‌های کوچک‌تری نیز تقسیم می‌شوند و می‌توانند جاذبه مولکولی برای بالا رفتن جانور از اجسام را ایجاد کنند. "مارک کاتکوسکی"(Mark Cutkosky) از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و همکارانش پیش از این موفق به ساخت موادی شده بودند که نحوه چسبیدن پای مارمولک به سطوح صاف را شبیه‌سازی می‌کرد. آنها این ماده را در ربات‌ها مورد استفاده قرار دادند. برخی از این ربات‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سطح صاف ماهواره‌ها در فضا می‌چسبند. اکنون کاتکوسکی و همکارانش طراحی‌های خود را بهبود بخشیده‌اند و آن را در یک دست رباتیک مورد استفاده قرار داده‌اند. این ماده به طور مساوی بار شی مورد نظر را پخش می‌کند تا از جدا شدن لبه‌های اجسام از دست رباتیک و تضعیف چسبندگی جلوگیری شود. این دست به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که سطح تماس را به حداکثر برساند. دست رباتیک دارای چهار انگشت است که هر کدام توسط دو موتور مجهز به حسگرهای نیرو کنترل می‌شوند. این دست قادر به بلند کردن و دستکاری اجسامی است که چندین برابر از آن بزرگ‌تر هستند. علاوه بر آن قادر به انجام حرکات ظریف مانند بلندکردن تخم مرغ از درون جعبه بدون شکستن یا جدا کردن انگور از خوشه بدون له کردن آن است. کاتکوسکی می‌گوید، اگرچه این چسب از مارمولک‌ها الهام گرفته شده اما اکنون در عملکرد از آنها پیشی گرفته است.

منبع:ایسنا

کویت از امیرعبداللهیان دعوت کرد

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه نشست وزاری امورخارجه سازمان همکاری اسلامی( OIC) در اسلام آباد با احمد ناصر الاحمد الصباح وزیرخارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.حسین امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر توسعه مناسبات دو کشور و تلاش برای رفع موانع کنسولی و تسهیل تردد اتباع دو کشور، آمادگی تهران را برای برگزاری کمیسیون مشترک و کمیته های کنسولی و مرزی اعلام نمود. امیرعبداللهیان روابط دو کشور را مبتنی بر برادری و همسایگی دانست و سلام دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای امیر کویت را به وزیرخارجه این کشور ابلاغ نمود. وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با ابلاغ سلام امیرکویت به مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام نمود کمیته های کنسولی و مرزی دو کشور بزودی برگزار خواهد شد. وی در این دیدار ضمن گفت‌وگو درخصوص تحولات منطقه ای و مناسبات دوجانبه از وزیر امورخارجه کشورمان برای سفر به کویت دعوت کرد.

منبع:ایسنا

کلاغ‌های پیر پایتخت را قرق کردند

مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان با اشاره به افزایش جمعیت کلاغ‌ها در پایتخت گفت: فقدان دشمن طبیعی و تأمین غذای کلاغ ها توسط مردم شهر موجب افزایش جمعیت کلاغ های پیر می شود که تبعات زیست محیطی به دنبال دارد. علیرضا هاشمی درباره آمار گونه‌های پرندگان در تهران اظهارکرد: با وجود انجام نشدن تحقیقات آماری درباره پرندگان تهران و نبود آمار دقیقی از جمعیت گونه‌های مختلف پرندگان اما افزایش گونه‌های پرندگان طی ۱۰ سال اخیر در شهر تهران قابل چشم پوشی نیست. ما حدود ۲۵۰گونه پرنده در شهر تهران داریم اما تخمین افزایش و کاهش هریک از آن‌ها دشواراست. وی با اشاره به اینکه با گذشت زمان بعضی پرندگان جایگزین پرندگان دیگر شده‌اند، گفت: با وجود اینکه اطلاعات دقیقی از کاهش یا از بین رفتن پرندگان وجود ندارد ولی می‌توان گفت که بعضی از پرندگان جایگزین پرندگان دیگر شده‌اند و وضعیت زیستی بهتری دارند. در گذشته در محله‌های قدیمی اطراف شهر تهران که کم‌تر محل سکونت انسان‌ها بود «یاکریم» های بیشتری زندگی می‌کردند ولی امروزه جمعیت «قمری» بیشتر شده است و یاکریم کمتر. به طور مثال پدر بزرگان ما در ایام جوانی و کودکی در شهر تهران بلبل خرما ندیده بودند ولی این گونه بعدا اضافه شده است. هاشمی در ادامه درباره تاثیر آلودگی هوا بر پرندگان گفت: اگرچه درباره تاثیر آلودگی هوا بر پرندگان تحقیقات خاصی انجام نشده است اما به نظر می‌رسد که ذرات معلق بر سلامت پرندگان همچون انسان‌ها و موجودات زنده دیگر تاثیرمخربی دارد. به عنوان نمونه سیستم تنفسی آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. این کارشناس محیط زیست با اشاره به افزایش تعداد کلاغ‌ها در پایتخت افزود: طبق مشاهدات، تعداد کلاغ‌ها نسبت به قبل افزایش یافته است که فقدان دشمن طبیعی در شهر می‌تواند از مهم‌ترین دلایل این وضعیت باشد. در شرایط طبیعی در پی کاهش قدرت جسمی کلاغ‌ها به علت فقدان تغذیه کافی، پرندگان شکاری آن‌ها را شکار می کنند اما در شهر تهران دشمنی برای کلاغ‌ها وجود ندارد. وی افزود: وقتی پرندگان نتوانند در طبیعت غذای مورد نیاز خود را تأمین کنند، ضعیف می‌شوند و از بین می‌روند ولی در تهران کلاغ وقتی پیر می‌شود، حتی اگر نتواند پرواز کند، می تواند از زباله‌ها تغذیه کند. به همین دلیل ما در پارک‌ها کلاغ‌های پیری را می بینیم که نمی‌توانند پرواز کنند و راه می‌روند ولی کماکان زنده هستند چون یا مردم به آن‌ها غذا می دهند و یا کلاغ‌ها به زباله‌ها و پسماندهای غذایی دسترسی دارند و این اتفاقی است که باعث افزایش جمعیت کلاغ‌های پیر در تهران و تمام شهرهای بزرگ می‌شود. به گفته هاشمی هر تغییری در جمعیت جانداران می‌تواند تبعاتی را برای محیط زیست به دنبال داشه باشد. وقتی تعداد کلاغ‌ها و جانوران دیگر زیاد می شود، تعادل اکولوژیک به هم می‌خورد و بر زندگی دیگر جانداران هم تاثیر می‌گذارد. هاشمی در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد: اگر تعداد بلبل‌ها در شهر تهران زیاد شود، آن‌ها شروع می‌کنند به اشغال لانه‌ها و منابع غذایی پرندگانی همچون گنجشک. این وضعیت اصلا خوب نخواهد بود. در صورت افزایش قیمت کلاغ‌ها، آن‌ها می‌توانند به جایگاه‌های لانه‌گزینی سایر پرندگان تعرض کنند و یا رقیب تغذیه آنان شوند بنابراین هرچیزی که از حد و اندازه معین خود بیشتر شود موجب تغییر کل سیستم اکولوژیک می شود. این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی‌های دیگری هم به جزآلودگی هوا پرندگان را تهدید می‌کند، اظهارکرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در شهرهای پرجمعیت، آلودگی صوتی موجب ناموزونی آوای پرندگان می‌شود. وی افزود: با توجه به تعداد پرندگان تهران اگر این آلودگی‌ها کاهش یابد، به‌طور قطع تهران برای پرندگان، انسان‌ها و سایر موجودات زنده مکان بهتری برای زندگی می‌شود. این کارشناس محیط زیست با تاکید بر ضرورت انجام پژوهش درباره تاثیر آلودگی هوا بر پرندگان گفت: با انجام تحقیقات متوجه تاثیر هوای پاک بر افزایش جمعیت پرندگان می‌شویم. هاشمی در پایان اظهارکرد: پرندگان و موجودات زنده شاخص‌های مناسبی در محیط زیست برای ارزیابی آینده ما هستند تا بدانیم که تا به امروز چه بر سر موجودات زنده آمده است و چه به روز ما خواهد آمد. اگر به پرندگان و موجودات زنده توجه نداشته باشیم، ناگهان غافلگیر و زمینگیر خواهیم شد.

منبع:ایسنا

خواهر "اون" به حزب حاکم برگشت

براساس گزارش رسانه رسمی کره شمالی، خواهر کیم جونگ اون که ظاهرا چند ماه قبل در جریان کنگره حزب حاکم کارگران عضویتش در دفتر سیاسی این حزب را از دست داده بود مجددا ارتقا رتبه یافته و دوباره به این دفتر بازگشته است.کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بعد از سفری تاریخی که در جریان بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیه ئونگ چنگ، کره جنوبی به عنوان فرستاده شخصی او داشت، باعث جلب توجه بین المللی شد. از آن زمان تاکنون او مرتبا برادرش را در مناسبتهای عمده از جمله نشستهایش با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا همراهی کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی روز شنبه در گزارشی اسم کیم را برای مراسم یادبود ملی دهمین سالگرد فوت کیم جونگ ایل، رهبر سابق این کشور، پدر خود او و رهبر فعلی، ذکر کرد. طبق این گزارش کیم یو جونگ، در این مراسم ظاهرا در جایگاهی در کنار کیم جونگ اون،‌ رئیس حزب کارگران کره و دیگر اعضای کامل و علی البدل دفتر سیاسی، کمیته مرکزی و مجلس عالی خلق ظاهر شده است. به مناسبت این مراسم نام او در فهرست "مقامهای ارشد حزب و دولت" قرار داشته و در یک ویدیوی پخش شده از سوی تلویزیون کره شمالی در سمت چپ کیم جونگ اون در جایگاه نفر ششم قرار داشت. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در گزارشی تصریح کرد ذکر نام کیم یو جونگ در کنار دیگر اعضای دفتر سیاسی حزب نشان دهنده این است که او مجددا ارتقای جایگاه یافته و به عضویتش در این نهاد، یا به عنوان عضو کامل و یا به عنوان عضو علی البدل بازگشته است. کیم یو جونگ، در کمیته امور دولتی کره شمالی، نهادی که به صورت دوفاکتو مسئول نظارت بر کابینه این کشور است دارای کرسی است و در کمیته مرکزی حزب هم دارای سمت معاونت است؛ این کمیته مسئول اتخاذ تصمیمات مربوط به حزب در فاصله میان کنگره ها و همچنین اسما مسئول گزینش دفتر سیاسی است. موقعیت کیم در دفتر سیاسی حزب حاکم کره شمالی در هاله ای از ابهام قرار داشته به طوری که او به عنوان یک عضو علی البدل این نهاد قدرتمند بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ و سپس دوباره از سال ۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۱ خدمت کرده است. در جریان هشتمین کنگره حزب حاکم کارگران در ژانویه گزارش شد که کیم کرسی خود در دفتر سیاسی و سمت خود را به عنوان معاون اول رئیس کمیته مرکزی از دست داده است.

منبع:ایسنا

سرفیس پرو ۸ وارد ایران شد

چندی پیش بود که ابرکمپانی مایکروسافت، محصولات جدید خودش را به همراه ویندوز ۱۱ معرفی کرد و در بین این محصولات، دستگاهی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد، سرفیس پرو ۸ بود.بنابر اعلام یاسین رایان، سرفیس پروها از پرطرفدارترین محصولات ۲ در ۱ مایکروسافت هستند (تبلت با قابلیت تبدیل به لپ تاپ) که چندین سال طراحی یکسانی داشتند اما با آمدن سرفیس پرو ۸ تحولی شگرف هم در زمینه طراحی و هم از لحاظ فنی در این سری از سرفیس‌ها ایجاد شد. حالا دیگر جدیدترین نسخه‌ی سرفیس پروها، حاشیه صفحه نمایش بسیار نازکی دارد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد تا شما را به انجام هر کاری، از تماشای فیلم تا بازی کردن گیم و نوت برداری، بدون لحظه‌ای لگ قادر سازد. سرفیس پرو ۸ علاوه بر تغییرات ظاهری، شاهد تغییرات فنی هم بوده است تا عملکرد هر چه بهتری را ارائه دهد. این دستگاه هیبریدی در کانفیگ‌های مختلفی مثل پردازنده نسل ۱۱ Core i5 و Core i7 و رم‌های 8GB/16GB/32GB و هاردهای SSD پرسرعت ارائه می‌شود تا کاربران متناسب با نیازهایشان خرید کنند. در حال حاضر این دستگاه وارد ایران شده و شما می‌توانید از فروشگاه اینترنتی یاسین رایان، سرفیس پرو ۸ و دیگر محصولات مایکروسافت سرفیس را خریداری کنید. برای خرید سرفیس پرو ۸ و همچنین استعلام قیمت آن از وارد کننده اصلی کافی است روی لینک قیمت سرفیس پرو ۸ کلیک کنید : زمانی که شما این دستگاه را خریداری می‌کنید، همزمان صاحب تبلت و لپتاپ می‌شوید و می‌توانید همه کارهای‌تان را با این دستگاه انجام دهید. یاسین رایان از بزرگ ترین وارد کننده‌های محصولات مایکروسافت سرفیس است که قیمت‌هایش نسبت به بازار بسیار منصفانه است و خدمات منحصر به فردی مانند ارائه‌ی خدمات گارانتی بین‌المللی را ارائه می‌دهد.اگر که به دنبال سیستم ویندوزی هستید که دارای کیفیت ساخت بسیار بالایی باشد و دغدغه‌هایی مثل اورجینال نبودن ویندوز و ... نداشته باشید، سرفیس مناسب‌ترین گزینه برای شماست. یاسین رایان هم به عنوان مرجع تخصصی سرفیس همراه شماست تا بتوانید با مشاهده نقد و بررسی دستگاه ها و مقایسه آنها بهترین انتخاب را داشته باشید.

منبع:ایسنا

مصرف از تولید پیشی گرفت

مسعود کاظمی گفت: اکنون با تولید روزانه حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز، مقدار مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها و مصارف عملیاتی، حداقل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب از مقدار تولید بیشتر است که البته این پیشی گرفتن تنها مربوط به فصل‌های سرد سال می‌شود. وی با بیان اینکه در فصل‌های گرم و مواقعی که مصرف خانگی کمتر است، ما مشکلی نداریم و گاه موازنه نیز درست است، ادامه داد: با این حال در روزهای پیش رو، به‌ویژه دی‌ماه و با هشدارهای هواشناسی، مصرف خانگی شاید حدود ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر نسبت به وضع جاری افزایش یابد و به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در هفته جاری یا اواخر هفته برسد. معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این مقدار مصرف را بسیار بالا خواند و افزود: لازم است هم‌وطنان مدیریت مصرف را در این زمینه انجام دهند تا بتوانیم هم گاز را به اقصی نقاط کشور و نقاط سردسیر در بخش خانگی برسانیم و هم بتوانیم بخش بیشتری را به واحدها صنعتی و نیروگاهی اختصاص دهیم. کاظمی تصریح کرد: این صرفه‌جویی با اقدام‌های ساده‌ای مانند پوشیدن لباس مناسب فصل سرد، تنظیم دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، استفاده از وسایل گازسوز با بازده بالاتر، محدود کردن فضاهای گرمایشی و خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی زمانی که در اماکن اداری و تجاری حضور نداریم، امکان‌پذیر است که می‌تواند به این مدیریت مصرف کمک شایانی کند. وی یادآور شد: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، دی‌ماه امسال سرد و در عین حال پربارش است، این در حالی است که جبهه هوایی هم که از روز گذشته وارد کشور شده، تا روز سه‌شنبه در مناطق غرب و شمال‌غرب و مرکز کشور است و از سه‌شنبه، مناطق شمال‌شرق کشور، یعنی در مجموع حدود ۲۴ استان را در بر می‌گیرد و آنها را متأثر از بارش می‌کند و این بارش کاهش دما و به‌دنبال آن، افزایش مصرف گاز را به دنبال دارد. معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: موضوع صرفه‌جویی مصرف در دو بخش بررسی می‌شود؛ یکی بخش قیمتی و دیگری بخش غیرقیمتی. بخش غیرقیمتی و کوتاه‌مدت همین موارد جزئی بود که به‌صورت کوتاه‌مدت به آن اشاره شد و غیرقیمتی و بلندمدت همان بحث رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است که عایق‌کاری ساختمان‌ها، افزایش بازده وسایل گازسوز و تولید وسایل گازسوز با بازده بالا را در پی دارد که از عهده مصرف‌کنندگان خارج است و به تولیدکنندگان مسکن و وسایل گرمایشی برمی‌گردد. کاظمی ادامه داد: یک بحث هم بحث قیمتی است که با تغییر تعرفه‌ها و در واقع جریمه‌ای که برای مشترکان پرمصرف دیده شده و مصوبه هیئت وزیران است و از یکم آذرماه اجرایی شده، کمک خواهد کرد که مصرف‌کنندگان و مشترکان پرمصرف بتوانند مصرف خود را کاهش دهند و به این وسیله به مدیریت مصرف انرژی کمک کنند. وی در پایان درباره تعرفه گاز اظهار کرد: اکنون تعرفه‌ها پلکانی شده و ۱۲ پله است. از پله نخست تا سوم قیمت‌ها مانند پارسال است و هیچ تغییری نمی‌کند، اما از پله سوم به بعد، به تناوب و به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

منبع:مهر

امتحانات نهایی به تاخیر افتاد

رئیس مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش گفت امتحانات نهایی دانش‌آموزان از پنج‌شنبه ۲ دی آغاز خواهد شد تا دانش‌آموزان بتوانند در شب یلدا زمان بیشتری در کنار خانواده خود باشند.خسرو ساکی گفت: امتحانات نهایی به صورت ۴ گزینه‌ای و تشریحی خواهد بود نمره منفی نخواهد داشت. امتحانات دانش آموزان ابتدایی به صورت توصیفی و امتحانات دانش آموزان پایه نهم به صورت متمرکز استانی برگزار خواهد شد. ساکی خاطر نشان کرد: امتحانات دانش آموزانی که در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند به صورت حضوری و امتحانات دانش آموزانی که به دلایل موجه در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند به صورت مجازی خواهد بود. وی گفت: تاریخ برگزاری امتحانات پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم در اختیار معلم مدرسه خواهد بود و می‌تواند به صورت حضوری و یا مجازی باشد. رئیس مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان پایه دوازدهم که در امتحانات نهایی خرداد و شهریور حدنصاب قبولی را کسب نکرده اند می‌توانند یک بار دیگر در دی امتحان دهند. ساکی گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا همه مدارس از ابتدای آذر بازگشایی شده اند و شرکت حضوری دانش آموزان در کلاس‌هایی که مدرسه تعیین می‌کند الزامی خواهد بود. وی افزود: به مدیران مدارس تأکید کرده ایم که فاصله گذاری‌های دانش آموزان در جلسات امتحانی را همانند کلاس‌های درس رعایت کنند. ساکی گفت: استفاده از هر نوع وسیله هوشمند که بتواند ارتباط دانش آموز را با خارج از جلسه برقرار کند ممنوع است و در صورت مشاهده در جلسه امتحان حتی اگر از آن استفاده هم نشده باشد نمره آن درس صفر منظور می‌شود. وی افزود: در صورت استفاده از این وسایل علاوه بر نمره درس امتحانی نمرات امتحانات قبلی نیز صفر در نظر گرفته خواهد شد. برگزاری امتحانات حضوری و مجازی در روزهای پنج شنبه منعی ندارد اما در روزهای جمعه ممنوعیت خواهد داشت. وی ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سوابق تحصیلی دانش آموزان پایه دوازدهم از سال ۱۴۰۲ دو بار به سازمان سنجش اعلام خواهد شد. رئیس مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش یادآور شد: نمره کل هر دانش آموز پایه دوازدهم که برای پذیرش دانش آموز در دانشگاه هاست در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۰ درصد و در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۰ درصد در آزمون سراسری تأثیر قطعی خواهد داشت.

منبع:مهر

ایران به سرم خون بند ناف انسانی دست بافت

دکتر رضا مقدسعلی مدیر یک شرکت فناور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در این شرکت موفق شدیم سرم خون بند ناف انسانی را برای کشت سلولی بصورت تجاری تولید کنیم. وی با بیان اینکه تاکنون از سرم‌های جنینی گاو (FBS) برای کشت سلولی استفاده می‌شد، گفت: استفاده از سرم‌های حیوانی علاوه بر مشکلات اخلاقی تولید آن، امکان انتقال بیماری‌ها از حیوان به انسان را فراهم می‌کند که با قیمت‌های بالایی نیز تولید می‌شود. این محقق خاطر نشان کرد: سرم خون بند ناف انسان از زباله‌های زایمانی تهیه می‌شود و مملو از فاکتورهای رشد و پروتئین‌های مغذی جهت تکثیر سلول‌ها است و بدلیل منبع انسانی ایمن تر از نمونه حیوانی است از این رو تولید سرم برای کشت سلولی از منبع انسانی بهتر از منبع حیوانی خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه تاکنون مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های زیادی در داخل و خارج از کشور این نوع سرم تولید شده در شرکت ما را استفاده کرده اند، گفت: در این پروسه استفاده، کارایی کشت سلولی سرم خون بند ناف با منبع انسانی به اثبات رسیده است؛ همچنین بعنوان جایگزین سرم‌های حیوانی مورد استقبال قرار گرفته است. مقدسعلی گفت: تاکنون این محصول بصورت تجاری توسط شرکت‌های داخلی به بازار عرضه نشده بود و بدلیل هزینه‌های بالای خرید آن و مشکلات انتقال آن از خارج کشور تصمیم گرفتیم این محصول را در مرحله اول جهت استفاده بعنوان مکمل‌های محیط کشت سلولی تولید کنیم. وی با اشاره به مزیت این محصول گفت: سرم خون بند ناف انسانی بعنوان یک محصول بیولوژیکی راهبردی، سالانه باعث جلوگیری از خروج منابع ارزی زیادی می‌شود و محصول بسیار کلیدی و با ارزشی برای تحقیقات و تولید محصولات سلول درمانی و پزشکی بازساختی است. این سرم از زباله زایمانی بدست می‌آید که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود و امروزه در دنیا از این محصول جهت تولید فرآورده‌های مختلف دارویی با هدف ترمیم و جوان سازی از جمله قطره‌های چشمی و کرم‌های پوستی استفاده می‌شود. به گفته مقدسعلی، همچنین از این سرم بعنوان سرم جوانی نام برده می‌شود که در به تعویق انداختن فرایند پیری کاربرد دارد و می‌توان در راستای ترمیم بافت‌های مختلف از جمله ترمیم قرنیه و التیام زخم استفاده کرد. وی افزود: در صورت حمایت دولت و سرمایه گذاران می‌توانیم با تولید انبوه این محصول آن را جایگزین سرم‌های حیوانی کرده و وابستگی کشور به این محصول را مرتفع سازیم. مدیر این شرکت فناور با بیان اینکه تاکنون نمونه‌های سرم انسانی حاصل از خون بند ناف تجاری نشده، گفت: با توجه به نیاز روز افزون به این سرم، لازم است که در مقیاس انبوه به تولید برسد. وی ادامه داد: در حال حاضر آمادگی همکاری و انتقال دانش فنی جهت تولید انبوه این محصول در تمام کشور را داریم و می‌توانیم با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر کشور همکاری کنیم. مقدسعلی افزود: در صورت فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم جهت تولید این محصول در اتاق تمیز با شرایط GMP، امکان استفاده از آن در کلینیک از جمله کشت سلول‌های انسانی جهت کار آزمایی های بالینی وجود دارد اما در حال حاضر محصول ارائه شده به بازار جهت مصارف تحقیقاتی و آزمایشگاهی است.

منبع:مهر

ایران اولین گام علیه اومیکرون را برداشت

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: امروز اولین مورد واریانت امیکرون به روش توالی یابی در انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت. وی افزود: با توجه به شیوع واریانت امیکرون در تعدادی از کشورهای جهان، آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ در انستیتو پاستور ایران کیت ویژه تشخیصی این واریانت را طراحی و در بین تعدادی از آزمایشگاه های منتخب شبکه ملی آزمایشگاه های کووید ۱۹ کشور که شامل بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه است، توزیع کرد. رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: بعد از دریافت نمونه های مشکوک، کار توالی یابی را انجام شد که امروز صبح اولین مورد واریانت امیکرون به روش توالی یابی در انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت. با توجه به تایید این موضوع امیدواریم که با رعایت شیوه نامه ها و تدوین سیاست های صحیح بتوانیم شاهد آن باشیم که با توجه به حجم بسیار خوب واکسیناسیونی که در کشورصورت گرفته است با این واریانت به صورت جدی مقابله خوبی شود. بیگلری بیان کرد: مهمترین نکته در بحث مقابله با واریانت امیکرون استفاده از ماسک بوده زیرا انتقال این واریانت بسیار بیشتر از موارد دیگر است.

منبع:خبرنگاران جوان

سامانه جدید بارشی وارد کشور شد

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد: علاوه بر ورود سامانه بارشی جدید از فردا به کشور، روز چهارشنبه نیز یک سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که باعث بارش برف و باران در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور خواهد شد.«امین حسین نقشینه» درباره وضع آب و هوای کشور گفت: یکشنبه از بارش‌های شمال‌غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در ۲۶ استان کاسته یا قطع خواهد شد و تمرکز بارش‌ها در چند استان محدود می‌شود. وی افزود: عمدتا بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد، جنوب ایلام، شمال بوشهر، جنوب خراسان رضوی و شمال فارس خواهد بود که موجب سیلاب و آبگرفتگی معابر خواهد شد. در مناطق سردسیر نیز بارش برف پیش‌بینی می‌شود. کارشناس سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی بعدی در روز دوشنبه از سمت غرب به کشور خبر داد و گفت: در این روز در نیمه غربی و دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس شاهد بارندگی خواهیم بود. وی بیان کرد: بر این اساس بارش‌ها دوشنبه در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، شمال بوشهر و مناطقی از اصفهان رخ می‌دهد. به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، شدت بارش‌ها فردا در شمال شرق خوزستان، شرق و جنوب لرستان و غرب آذربایجان غربی پیش‌بینی می‌شود. نقشینه گفت: سامانه بارشی روز سه شنبه از کشور خارج و مجددا روز چهارشنبه یک سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود و بارش برف و باران برای مناطقی از شمال غرب و غرب کشور آغاز خواهد شد. کارشناس سازمان هواشناسی تصریح کرد: امشب برای گیلان و مازندران هم بارش باران پراکنده پیش بینی می‌شود و در ۵ روز آینده در مناطق سردسیر کشورمان کولاک برف و کاهش دید وجود خواهد داشت. نقشینه گفت: تهران امشب به تدریج غبار محلی خواهد داشت و فردا شب مجددا بارانی خواهد بود.

منبع:شبکه خبر

لیر، بورس استانبول را تعطیل کرد

به دنبال کاهش مجدد ارزش لیر ترکیه؛ بورس استانبول تعطیل شد.دیروز ارزش سهام بزرگترین بانک‌های ترکیه و بسیاری از شرکت‌های این کشور در بورس استانبول سقوط کرد. نرخ برابری لیر در برابر دلار از ۱۷ لیر فراتر رفت که پایین‌ترین کاهش در تاریخ ترکیه است. اقتصاددانان این کشور مداخله دولت در کاهش نرخ بهره‌های بانکی را عامل سقوط ارزش لیر عنوان کرده اند.

منبع:شبکه خبر

حمله سایبری ونزوئلا را در خاموشی فرو برد

به دنبال حمله سایبری به سیستم برق ملی ونزوئلا، برق کاراکاس پایتخت و ۱۵ ایالت قطع شد.به گفته مقامات ونزوئلا، حمله؛ به مخزن سد ال گوری در جنوب ونزوئلا صورت گرفته است. این سد بخش بزرگی از برق این کشور را تولید می‌کند. عامل حمله معرفی نشده است. این کشور سال ۲۰۱۹ نیز متحمل سه خاموشی سراسری شد که برخی از آن‌ها تا سه روز به طول انجامید. مقامات ونزوئلا در آن سال علت حادثه را خرابکاری مخالفان رئیس جمهوری عنوان کردند.

منبع:شبکه خبر

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی به پایان رسید

نشست اضطراری وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حالی امروز در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد که انتظار می‌رود کشورهای مسلمان با بسیج ظرفیت‌های خود و مدیریت اختلافات گام جدی و عملی برای حل بحران افغانستان و گره گشایی از مشکلات مردم این کشور بردارند.نشست اضطراری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باحضور کشورهای مختلف از جمله وزیر امور خارجه کشورمان امروز در شهر «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان در حالی برگزار شد، که عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان هدف از این نشست اضطراری را اعلام همبستگی با مردم افغانستان و دستیابی به اجماع فراگیر برای کمک به رفع بحران انسانی در این کشور همسایه اعلام کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که ریاست هیات ایران در این نشست را بر عهده داشت، اظهار کرد: جهان اسلام قابلیت‌های زیادی برای حل مشکلات خود، نیل به استقلال و جلوگیری از دخالت بیگانگان دارد. امیرعبداللهیان در سخنان خود افغانستان و فلسطین را اولویت‌های امروز جهان اسلام خواند و با تشریح دیدگاه ایران درخصوص بحران افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می کند. ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است و تأخیر در این امر، به دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم (داعشی) و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی در معیشت و بهداشت و نیازمندی های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کرده و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از ۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر ساخت، گسترش داده و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل نماید. وزیر امور خارجه در ادامه برای برون رفت از این بحران چهار راهکار ارائه کرد: نخستین راهکار پیشنهادی ایران این است که کشورهای اسلامی، هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق نمایند. به گفته امیر عبداللهیان راهکار دوم تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای ارائه کمک‌های فوری و بشردوستانه است. آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان سومین راهکار پیشنهادی است که وزیر امور خارجه آن را بیان کرد. چهارمین راهکار که به نوعی مرتبط با راهکارهای سه گانه پیشین است، این است که دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفای نقش کرده و مانع از بروز یک فاجعه انسانی جدید در افغانستان شوند. دور تازه تنش و درگیری و بحران در افغانستان از زمان سیطره کامل گروه طالبان بر افغانستان در ماههای اخیر آغاز شده است. بروز تنش‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور و شکل گیری موج مهاجرت از این کشور از سویی، مواجهه با کرونا، تنگناهای مالی و بلوکه شدن دارایی‌های مردم افغانستان، معیشت و زندگی را بیش از هرزمان دیگری دشوار کرده است. این امر بویژه در استانه فرارسیدن فصل سرما و زمستان بسیار حائز اهمیت است و در صورت بی توجهی جامعه جهانی ممکن است منجر به بروز فاجعه در این کشور شود. بر اساس گزارش تازه گروه بین‌المللی بحران، اقدام جامعه جهانی به قطع کمک‌ها و مسدودسازی دارایی‌های دولتی به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، دولت این کشور را تا آستانه فروپاشی پیش برده است. این گزارش با عنوان «فراتر از کمک‌های اضطراری، جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان» منتشر شده است. این گروه در گزارش خود پیش‌بینی کرده به‌دلیل نبودِ کار در این کشور، بحران تازه مهاجرت افغان‌ها شکل بگیرد و این مسئله لکه‌ای بر کارنامه کشورهای غربی است که با عقب‌نشینی، وضعیت افغانستان را نابسامان کرده‌اند و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان کافی نیست. بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، جامعه جهانی در ۲۰ سال گذشته دولت افغانستان را به کمک‌های خارجی متکی کرد و تمام فعالیت‌های دستگاه دولت با کمک‌های نقدی جامعه جهانی پیش می‌رفت. با سقوط نظام جمهوری، جامعه جهانی به‌یکباره تمامی کمک‌ها به افغانستان را قطع کرد. از سوی دیگر، فعالیت‌های اقتصادی به‌دلیل بسته شدن تمامی مرزها به روی افغانستان نیز با رکود مواجه شدند. اعمال فشارها در سطح منطقه‌ای، باعث رشد مهاجرت، افزایش جذب شدن در سازمان‌های تروریستی و گسترش قاچاق مواد مخدر را در پی خواهد داشت. گروه بین‌المللی بحران در نهایت خواستار آزادسازی تدریجی سرمایه‌های مسدودشده افغانستان شده تا زمینه ارائه خدمات اولیه در این کشور فراهم شود. ایران طی ماههای اخیر رویکرد مسئولانه ای را درباره مردم افغانستان در پیش گرفته است. از میزبانی حدود چهار میلیون مهاجر و آواره افغانستانی با وجود تحریم‌های ظالمانه ‌آمریکا، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط شیوع کرونا تا فعال کردن ظرفیتهای دیپلماسی در منطقه برای برون رفت از شرایط موجود از جمله اقدامات ایران در این زمینه بوده است. ایران با وجود ملاحظاتی که داشته، تلاش کرده با همه گروه‌های افغانستانی ارتباط داشته و مانع از تصاعد بحران و جنگ و تنش در افغانستان شود. انتصاب نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان و ارتباط با گروه طالبان را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. این در حالی است که آمریکا چندماه قبل با خروج غیرمسئولانه از افغانستان گریخت و زمینه ساز بروز دور تازه تنش و درگیری در افغانستان شد. باید پذیرفت که ایران ظرفیت‌های مشخص و محدودی دارد و همه کشورهای جهان اسلام مسئولیت دارند برای حل بحران این کشور چاره اندیشی کنند. کشورهای جهان اسلام به هر دلیل طی سال‌های اخیر نتوانسته اند برای حل بحرانها و گرفتاری‌های جهان اسلام چاره اندیشی کنند، امروز هم مردم مسلمان افغانستان نیازمند یاری و کمک هستند. حال باید دید کشورهای جهان اسلام چگونه می توانند با بسیج ظرفیت‌ها و امکانات و مدیریت اختلافات گره گشای مشکلات مردم این کشور مسلمان باشند.

منبع:ایرنا

بدهی سنگین آمریکای لاتین، احتمال شورش را بالا برد

تشدید بحران اقتصادی فراگیر ناشی از طولانی شدن شیوع کرونا، کشورهای مختلف جهان از جمله حوزه آمریکا لاتین را با مشکلات فراوان مواجه ساخته است. بدهی های سنگین آمریکای لاتین ممکن است در سال ۲۰۲۲ ناآرامی های بیشتری را در برخی کشورهای این منطقه رقم زند. کشورهای واقع در این منطقه در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر می کنند که بیش از هر منطقه ای دیگری در بازارهای نوظهور است. به گفته استراتژیست ها، حجم کلی انتشار این اوراق در سراسر جهان احتمالا کاهش می یابد، اما آمریکای لاتین کاهش کمتری را تجربه می کند. «ناتالی مارشیک» از مدیران شرکت «استیفل نیکولاس» گفت که وام گرفتن در این منطقه ممکن است مشکلات سیاسی و اجتماعی را برای کشورها در آینده به همراه داشته باشد. حداقل دو عامل برای برتری مورد انتظار آمریکای لاتین در فروش اوراق قرضه وجود دارد: کشورهای حاشیه خلیج فارس که به لحاظ تاریخی برخی بزرگترین وام گیران در بازارهای نوظهور هستند، با افزایش قیمت نفت، فروش خود را کاهش می دهند. همچنین به گفته «سارا گروت» استراتژیست در موسسه گلدمن ساکس در لندن، دولت های آمریکای لاتین در زمان همه گیری به ویژه از آنجا که منطقه برای انتخابات پیش رو در کشورهای شیلی، کلمبیا و برزیل آماده می شود، در کاهش هزینه های خود ، چندان جای صرفه جویی ندارند. به گفته گروت، انتظار می رود شیلی بالاترین صادرکننده اوراق قرضه در منطقه باشد صرف نظر از نتیجه انتخابات ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) در این کشور، به طوری که حدود ۸ میلیارد دلار برای کمک به تامین نیازهای مالی خارجی ۲۱ میلیارد دلاری اش در سال ۲۰۲۲ خواهد فروخت. گروت تاکید کرد که مکزیک نیز حدود ۶ میلیارد دلار اوراق قرضه می فروشد و انتخابات کلمبیا در ماه می (اردیبهشت – خرداد ۱۴۰۱) به مثابه هزینه های بیشتر در سال آینده است، ضمن اینکه پرو نیز به مسیر افزایشی ادامه می دهد. «دوناتو گوآرینو» استراتژیست موسسه سیتی گروپ گفت که انتظار می رود افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا و بودجه اضافی در قالب حقوق برداشت ویژه از صندوق بین المللی پول، مجموع اوراق بدهی در آمریکای لاتین را از حدود ۵۷ میلیارد دلار در سال جاری به حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش دهد. اما ممکن است این استقراض جنبه منفی داشته باشد. این منطقه به سرعت در حال افزایش نرخ بهره است و در حالی که همچنان از همه گیری کرونا بهبود می یابد، عرضه زیاد اوراق بدهی در مقایسه با روندهای مالی، تصویر نگران کننده ای را ترسیم می کند. به گفته «کنت روگوف» استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا نیز ممکن است برخی کشورهای نوظهور را از بازارها خارج کند. براساس داده های جمع آوری شده از سوی بلومبرگ، دولت ها و شرکت ها در آمریکای لاتین به تنهایی رکورد ۴۲ میلیارد دلاری در معاملات بدهی بین المللی مرتبط با پروژه های زیست محیطی، اجتماعی و حکومتی را تا این لحظه در سال جاری ثبت کرده اند. این رقم تقریبا ۴ برابر رکورد ۱۱ میلیارد دلار ثبت شده در کل سال گذشته است. اما از آنجا که فروش اوراق قرضه پایدار در منطقه در حال شکوفایی است، برخی سرمایه گذاران و تحلیل گران این پرسش را مطرح کرده اند که این اوراق بهادار واقعا سبز هستند یا بیشتر به سوی سبزشویی سوق دارند. سبزشویی واژه ای است که به دورویی انسان های به ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد، به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست، به محیط زیست صدمه می زنند.

منبع:ایرنا

فرنگی‌کار ایرانی پرچمش را تغییر داد

فرنگی‌کار ایرانی که در فینال لیگ برتر استارت قهرمانی تیم فولادین ذوب آمل را زد، تغییر تابعیت داد تا در تیم ملی کشور دیگری ملی‌پوش شود.تلاش علی ارسلان در این سال‌ها برای رسیدن به دوبنده تیم ملی بی‌ثمر بوده و او سرانجام تصمیم گرفت که با تغییر تابعیت شانس حضور در مسابقات جهانی و المپیک را پیدا کند. ارسلان که در لیگ برتر کشتی آزاد عضو تیم فولادین ذوب آمل بود، در حالی که تیمش در 4 مبارزه ابتدایی شکست‌های غیرمنتظره‌ای مقابل کشتی‌گیران سیناصنعت ایذه داشت، اولین برد و به نوعی مهم‌ترین برد را برای نماینده آمل به دست آورد. او در وزن 72 کیلوگرم محمدرضا مختاری عضو تیم ملی فرنگی در مسابقات جهانی 2021 اسلو را شکست داد و بعد از این برد بود که فولادی‌ها در اوزان باقی مانده به پیروزی رسیده و در نهایت جام قهرمانی لیگ برتر فرنگی را بالای سر بردند. ارسلان با تغییر تابعیت، از این پس برای صربستان کشتی خواهد گرفت. این کشتی‌گیر که در سال‌های گذشته نیز شایستگی خود را نشان داده بود، اما از رسیدن به دوبنده تیم ملی بازماند. او امیدوار است در تیم ملی صربستان بتواند به مدال جهانی و المپیک برسد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha