چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
هویت زن در نظام اسلامی

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با عنوان «تجلی هویت و شخصیت حقیقی زن در سایه حکومت اسلامی» از سوی مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، کرسی آزاداندیشی با موضوع «تجلی هویت و شخصیت حقیقی زن در سایه حکومت اسلامی» توسط گروه پژوهشی شهید آوینی، متشکل از مدارس علمیه حضرت نرجس خاتون دولت آباد، نرجس خاتون شاهین شهر، اهل البیت ملک شهر، فاطمه الزهرا نایین، فاطمه الزهرا ورزنه، فاطمه معصومه رهنان و حضرت زینب علویجه، در قالب پرسش و پاسخ برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا کدخدایی-مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان در مورد پوشش زنان در قبل از اسلام، با اشاره به اینکه حجاب یکی از مسائی مهمی است که امروزه زمینه طرح مباحث زیادی را فراهم کرده است و در همه جا از آن صحبت می شود گفت: حجاب مانند بسیاری از بحث های اسلام یک بحث امضایی است و انسان ها همیشه حدی از پوشش را برای خود لازم می دانستند و آن را رعایت می کردند اما اسلام آن را نمادی برای مومن بودن و راهی برای شناخته شدن مسلمانان از غیر مسلمانان قرار داد.

وی ادامه داد: حجاب در حقیقت نماد مومن بودن است. همین نماد باعث می شود تا افرادی که از آن پیروی می کنند خود را ملتزم به رعایت ارزش های اسلامی و احکام دین بدانند از همین رو غربی ها و کسانی که خواهان تغییر فرهنگ و هویت ایرانیان بودند از همان ابتدا سعی بر از بین بردن این نماد در میان مردم داشتند؛ زیرا کم رنگ شدن نمادهای دینی باعث کم رنگ شدن ارزش ها و از دست رفتن هویت دینی در جامعه می گردد.

استاد حوزه در مورد نقطه اوج تجلی زن در جامعه اسلامی گفت: نقطه اوج تجلی هویت افراد در بین زنان و مردان تفاوتی ندارد و آن رسیدن به مرحله عبودیت و بندگی است. مرد و زن از این نظر که هر دو انسانند در عبودیت و بندگی تفاوتی ندارند؛ اما از آن نظر که از دو جنس متفاوتند توانایی ها و ویژگی های فطری زنانه و مردانه دارند و به همین جهت به هرکدام متناسب با این ویژگی ها تکالیف و حقوقی داده شده است که باید جهت رسیدن به مقام بندگی این تکالیف را به نحو احسن به انجام رسانند و انحراف و شانه خالی کردن از آن باعث معصیت و دوری از قرب الهی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت هایی که در اسلام برای مردان و زنان تعریف شده به برخی از شبهات در مورد بحث اطاعت زن از شوهر پرداخت و گفت: از آن جهت که قوام و پایداری خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است و فروپاشی آن ریشه اصلی فساد و تباهی در جامعه می باشد، از این رو این وظیفه بزرگ و مسئولیت سخت بر عهده زنان قرار داده شده تا نهاد اصلی جامعه برقرار بماند و امنیت روح و روان افراد جامعه حفظ گردد و در برابر آن ثواب جهاد در راه حق قرار داده شده که خود نشان دهنده خطیر بودن مسئولیت و اهمیت آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha