پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی مصباح یزدی

حوزه/ استاد حوزه گفت: یکی از مهمترین چالش ها در بحث اسلامی سازی علوم انسانی و پاسخگو بودن علوم اسلامی در حوزه های مختلف، همین بحث عدم حمایت ها و پشتیبانی لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح در حاشیه برگزاری کمیسیون روانشناسی اسلامی ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: علوم انسانی برای این که با علوم اسلامی منطبق شوند، نیاز به فعالیت علمی زیاد و پیوسته دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه، افزود: با توجه به همه مشکلاتی که از دهه های گذشته در مراکز علمی جامعه اسلامی بر سر این اعتقاد وجود داشت که علوم اسلامی، نمی تواند پاسخ گوی نیاز روز باشد، اما امروز شاهد این هستیم که قدم های خوبی در بحث اسلامی سازی علوم انسانی و پاسخگویی به شبهات روز به وسیله مبانی دینی و اسلامی برداشته شده است.

وی، گفت: در ادامه هم نباید به این اندازه بسنده کرد و آن را کافی بدانیم، بلکه باید مسیری که به تازگی شروع شده با قوت بیشتر رو به جلو حرکت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح افزود: با حوصله و صبر و تلاش جهادی و انقلابی برای انواع آسیب ها، معضل ها و ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و.. راه حل درست و خوبی پیدا کنیم و با حرکت درست در این مسیر، به زودی شاهد اتفاقات خوبی در بحث اسلامی سازی علوم انسانی باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: علوم انسانی دارای زیربنای مشترکی است که عمده مشکلات مربوط به زیربناها و زیرساخت ها است. اما مبانی به دلیل این که مسائل این علوم با علوم انسانی به درستی ارتباط داده نشده، لذا نیاز به کار طولانی دارد.

وی گفت: یکی از مهمترین چالش ها در بحث اسلامی سازی علوم انسانی و پاسخ گو بودن علوم اسلامی در حوزه های مختلف، همین بحث عدم حمایت ها و پشتیبانی لازم است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه افراد تأثیرگذاری که باید از مقاله های مختلف و برگزاری کنگره ها و نشست ها در حوزه علوم انسانی اسلامی همچون روانشناسی اسلامی، حمایت کنند تا این نوع فعالیت ها در بحث اسلامی سازی علوم انسانی به خوبی در مسیر حقیقی و واقعی خود قرار گیرد، اما این افراد حاضر به حمایت نیستند.

وی بیان داشت: شاید دلیلش این باشد که این افراد تأثیرگذار که باید حمایت کنند تا روند روبه رشد اسلامی سازی علوم انسانی سریع تر انجام شود، اعتقادی به این مسئله ندارد و در ادامه شاهد هستیم که بعضی از تلاش های علمی برای اسلامی سازی گرفتار مسائل مدیریتی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح، گفت: نهایت این که ما در شرایط کنونی و برای سرعت گرفتن اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند تقویت نگاه اسلامی سازی در بین سیاستگذاران، مسئولین و مدیران مؤثر در مراکز علمی و دانشگاهی هستیم و در کنار تلاش های علمی، این مسئله یعنی تقویت نگاه مسئولین نسبت به اسلامی سازی یکی از مهمترین کارهایی است که باید صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha