دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
دولت آباد بازدید

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: آنجایی علم ما موثر خواهد بود که عالم ربانی شویم و در خانواده و جامعه اثرگذار باشیم، زمانی دانش ما کارساز است، که خودمان را در علم و عمل یکی کرده باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی، در جمع اساتید مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) دولت آباد گفت: حدود بیست و پنج سال از راه اندازی حوزه های علمیه خواهران می گذرد و به لطف خدا، در این مدت کوتاه شاهد برکات و تاثیرات زیاد آن در جامعه بوده ایم؛ ارزش و اهمیت حوزه های علمیه در آینده به مراتب بیش از گذشته خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان تصریح کرد: حوزه های علمیه، فاصله قابل توجهی با سیاست گذاری و هدف‌گذاری های مورد نظر داشته که نیازمند تلاشی مظاعف است.

وی اظهار کرد: امسال به یاری خدا شروع برنامه پنج ساله اول حوزه های علمیه خواهران است که در این راستا کارها و برنامه هایی بسیار خوبی شروع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، پنج سال دوم را شامل طراحی و اجرای نظامات آموزشی دانست و ابراز کرد: حوزه‌های علمیه خواهران در افق ۱۴۱۴ می‌بایست نهادی باشد متعالی و پیشرو در ارائه جامع و متقن اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله در سطح ملی و فراملی، محور در فهم، تبیین و ترویج دین و اندیشه اسلامی در عرصه زن و خانواده و نقش‌آفرین در اعتلای نظام اسلامی.

وی منظور از مرجعیت دینی بانوان را این طور بیان کرد: در مرجعیت دینی بانوان آنچه که در نظام زن و خانواده قابل تحقیق، بررسی، گفتگو و نظریه پردزی است، حوزه های علمیه خواهران به عنوان طراح و بیان گذار و ارائه دهنده نظرات دین در قالب زن و خانواده است و آخرین حرف را باید این مجموعه ارائه کند. که جای کار بسیاری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان اینکه اگر وارد دریای عظیمی از معارف اهل بیت عصمت و طهارت شویم حوزه آینده درخشانی خواهد داشت ادامه داد: اساتید حوزه برای رسیدن به این هدف، همت کنند تا هیئت های علمی در مدارس راه اندازی شود و بخش پژوهش در حوزه برجسته شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از بانوان طلبه در سال گذشته جذب آموزش و پرورش شدند گفت: امروز جامعه، به بانوان طلبه برای بخش های مختلف نیازمند است و این نیازمندی از سوی مراکز و ادرات مختلف هر روز بیشتر می شود، در بخش بانوان استعداد های قابل توجهی در زمینه نویسندگی، هنر، طراحی برنامه های جدید، در فضای مجازی و پاسخ به شبهات داریم.

استاد حوزه گفت: آنجایی علم ما موثر خواهد بود که عالم ربانی شویم و در خانواده و جامعه اثرگذار باشیم، زمانی دانش ما کارساز است، که خودمان را در علم و عمل یکی کرده باشیم.

وی به اهمیت اثرپذیری دانش پژوه از استاد اشاره کرد و گفت: تمام رفتار و سکنات استاد برای طلبه درس است، اخلاق خوب و بد استاد به شاگرد منتقل می‌شود، اگر اخلاق، کردار و رفتار استاد با هم تطبیق پیدا نکند، نگاه جور دیگر خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، انتظار جامعه از یک طلبه را نسبت به دیگران متفاوت دانست و گفت: تفاوت یک طلبه که در زیر بیرق حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) درس خوانده است با دیگران در عمل و رفتار اوست زیرا درس خواندن صنعتی بیش نیست، مهم این است درسی که خوانده شده در فرد چه تاثیری داشته است، آثار وضعی طلبگی، تفاوت در رفتار، نشست و برخاست، نماز اول وقت، خدا ترسی، تقوا، توجه به قبر و قیامت این هاست اگر این آثار در ما بود، در روز قیامت حسرت نخواهیم خورد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: فردای قیامت "یوم الحسره" است، انسان حسرت می خورد که از قافله عقب افتاده و چه روزها و شب هایی و فرصت هایی را از دست داده است.

وی در پایان به روایتی از حضرت رسول (ص) که در آن پیامبر عظیم‌الشان اسلامی پنج صفت را به عنوان زشت‌ترین صفات معرفی فرموده‌ان را بیان کردند. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أَ لَا أَدُلُّکُمْ عَلَی أَکْسَلِ النَّاسِ وَ أَسْرَقِ النَّاسِ وَ أَبْخَلِ النَّاسِ وَ أَجْفَی النَّاسِ وَ أَعْجَزِ النَّاسِ قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَمَّا أَبْخَلُ النَّاسِ فَرَجُلٌ یَمُرُّ بِمُسْلِمٍ فَلَا یُسَلِّمُ عَلَیْهِ وَ أَمَّا أَکْسَلُ النَّاسِ عَبْدٌ صَحِیحٌ فَارِغٌ لَا یَذْکُرُ اللَّهَ بِشَفَهٍ وَ لَا بِلِسَانٍ وَ أَمَّا أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِی یَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُّ کَمَا یُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَیُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ وَ أَمَّا أَجْفَی النَّاسِ فَرَجُلٌ ذُکِرْتُ بَیْنَ یَدَیْهِ فَلَمْ یُصَلِّ عَلَیَّ وَ أَمَّا أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعَاء

روزی پیامبر به اصحاب خود فرمود که آیا می خواهید شما را به تنبل ترین و دزدترین و بخیل ترین و جفاکارترین و عاجزترین مردم آگاه سازم؟

اصحاب پاسخ دادند که بله یا رسول الله. آن حضرت فرمودند: که بخیل ترین مردم کسی است که از کنار مسلمانی عبور می کند و به او سلام نمی کند. تنبل ترین مردم کسی است، با و جود اینکه سالم، تندرست و فارغ است ذکر خدا را بر لب و زبان نمی گوید. اما دزدترین مردم کسی است که از نماز خود می دزد، نماز چنین کسی مثل لباس کهنه ای به صورت او زده می شود.جفا کارترین امت من کسی است که نام من پیش او برده می شود و برمن درود نفرستد و اما عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha