یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
تصاویر/ نشست خبری فراخوان جشنواره آثار موضوع شناسی احکام نیم قرن اخیر در جهان اسلام

حوزه/ مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی از برگزاری جشنواره «آثار موضوع شناسی نیم قرن اخیر در جهان اسلام» به همت این موسسه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات، مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی،امروز در نشستی خبری، ضمن اشاره به تکلیفی و وضعی بودن احکام فقهی، خاطرنشان کرد: در فقه قدیم به دلیل محدود بودن موضوعات، چندوجهی عالمان و نیز سادگی موضوعات، موضوع شناسی بحث جدی و برجسته‌ای نبوده است و هر فقیه ناظر به نگاه و جامعیتش موضوع برایش روشن بوده، ناظر بدان حکم را تبیین می‌کرد.

وی شناخت موضوع و استنباط حکم را از اصول تفقه دانست و با اشاره به این که توجه به مغفول ماندن انبوهی از موضوعات پیچیده محدثه امروزی بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: با توجه به تغییر سبک زندگی، تحولات در موضوعات زندگی امروزی و نیز الزامات دوران انقلاب اسلامی، موضوعات اجتماعی و حکومتی از اهمیت زیادی برخوردار بوده، نیاز است تا مباحث ناظر به نیازهای جامعه پیگیری شود.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این که در زمان استقرار حکومت اسلامی بسیاری از موضوعات در فضایی فراتر از فضای فردی بررسی می گردد، خاطرنشان کرد: نسبت این موسسه با دستگاه های فقاهت، همچون آزمایشگاه هایی است که به پزشک خدمات می‌رسانند؛ لذا این موسسه متولی بررسی ابعاد مختلف موضوعات متغیر و پیچیده امروزی و ارائه آن به فقها است.

حجت الاسلام والمسلمین بیات در ادامه با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی ناظر به پر کردن خلأهای دستگاه فقاهتی در سال ۱۳۹۱ دستور تأسیس این مؤسسه صادر می‌کنند، اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ کلان پروژه در لایه‌های مختلف پیگیری و بررسی شده است.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این که این جشنواره به دنبال شناسایی، جمع آوری و بررسی آثار موجود است، اظهار داشت: در جشنواره‌های پیش رو برآنیم تا بحث تولید دانش در حوزه موضوعات به روز و مبتلابه را ناظر به نیازهای جامعه در دستور کار قرار دهیم.

وی به دایره تعامل فقه با سایر علوم و بهره‌گیری از ظرفیت دانشمندان و متخصصان علوم اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه مبانی، اصول و روش شناخت موضوعات با خلاء‌های جدی روبرو هستیم؛ علی رغم این که امروز به فقهی بسیار پیشرفته با فروعات گوناگون رسیده‌ایم، همچنان در حوزه موضوع‌شناسی در گام‌های نخستین قرار داریم.

حجت الاسلام والمسلمین بیات تصریح کرد: این جشنواره به عنوان کار مقدماتی و اولین گام ضمن شناسایی ظرفیت ها و خلأهای پیرامونی در حوزه موضوع‌شناسی، از ظرفیت نخبگانی محققان و اندیشمندان بهره‌ خواهد برد.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، تصریح کرد: از پرچم‌داران امر خبر و تبلیغ انتظار داریم تا ضمن اطلاع‌رسانی به موقع، در عین پیگیری اخبار جشنواره، با هماهنگی مسیر روشنی را پیش روی موضوع شناسی ترسیم نمایند.

وی به اهمیت توسعه همکاری ها با مراکز حوزوی در تقویت جشنواره موضوع شناسی احکام فقهی اشاره کرد و یادآور شد: برآنیم تا با همکاری جامعةالمصطفی از بازوی این نهاد فاخر علمی و بین المللی، در اطلاع رسانی و پیگیری جشنواره در حوزه های مختلف بین المللی اعم از جمع آوری و ارسال آثار بهره مند گردیم.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم حوزه را نسبت به اهمیت موضوع شناسی حساس نموده، نسبت به برطرف سازی خلأهای موجود در حوزه‌های فقاهتی ترغیب نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین بیات در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: از امروز ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، فراخوان آثار آغاز و این مهم تا آبان ماه که موعد داوری آثار است، ادامه خواهد یافت و همزمان با هفته پژوهش در آذرماه سال جاری، مراسم اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

جشنواره «آثار موضوع شناسی نیم قرن اخیر در جهان اسلام» فراخوان داد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha