دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فرید محمدی سواد رسانه

حوزه/ مدرّس و پژوهشگر سواد رسانه تصریح کرد: مسابقه تجمل گرایی در سطح جامعه به خصوص در بستر فضای مجازی، از جمله مهم ترین بیماری های فرهنگی ماست.

فرید محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که یکی از معضلات جدی امروز جامعه ما، فرهنگ مصرف گرایی و تشدید این قضیه در شکل های گوناگون است، اظهار داشت: در بحبوحه مشکلات اقتصادی اتفاقاً این قبیل معضلات که ریشه در چشم و هم‌چشمی ها هم دارد، بیشتر خود را نشان می دهد.

وی افزود: به نظر می رسد که در گذشته مردم قانع تر بوده اند و حال آن که امروزه همین چشم و هم چشمی ها و سفره های رنگی و مهمانی های خاص باعث شده که مردم کمتر اهل قناعت و رضایت باشند و وضعیت طوری شده که شاهد یک نوع مسابقه تجمل گرایی در سطح جامعه هستیم و کسی هم نمی خواهد بازنده این معرکه باشد و لذا چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی، بازخورد و انعکاس این رقابت کذایی را می بینیم.

وی با اشاره به تأثیر سلبریتی ها و برخی فعالان و به اصطلاح شاخ های فضای مجازی در تشدید این قضیه گفت: بازنمایی بخش هایی از زندگی از سوی این افراد در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام باعث شده که افراد بیشتری به خصوص از بین نسل جدید به سمت مصرف گرایی و جلوه گری در عرصه سبک زندگی گرایش پیدا کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: این مسأله حقیقتاً جای بررسی و تأمل دارد که چرا تعداد دنبال کنندگان فلان استاد شاخص و فرد باسواد در فلان شبکه اجتماعی این قدر پایین است اما مثلاً یک خانمی که لوازم آرایشی دارد و تبلیغات گاه دروغین و اغواگرایانه ای هم در این فضا و اتمسفر می کند، رقم های عجیب و غریبی از تعداد دنبال کننده هم دارد.

وی افزود: متأسفانه خیلی از همین سلبریتی ها و اینفلوئنسرها کسانی هستند که سواد و بینش اندکی دارند و بعضاً در هر مساله ای که تخصص هم ندارند اظهار نظر و موضع می کنند که خود این قضیه نیز توأم با آسیب های خاص فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی است.

این مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین ادامه داد: در مواجهه با چنین وضعیت نامطلوبی، بی شک یکی از مهم ترین راهکارها، تقویت و ارتقای سطح سواد رسانه ای اعضای جامعه به خصوص نسل جوان است که متأسفانه گاه این مباحث آن طور که باید و شاید جدی گرفته نمی شود.

وی گفت: طبعاً اگر سواد رسانه ای وجود داشته باشد دیگر به این شکل مردم و مخاطبان تحت تأثیر اغواگرای های فضای مجازی و زرق و برق و تبلیغات دروغین برخی فعالان و تأثیرگذاران شبکه های اجتماعی قرار نمی گیرند.

وی در خاتمه بیان داشت: از سوی دیگر این تجمل گرایی و مسابقه ی نشان دادن ثروت و تجمل باعث ایجاد حسرت در بین جوانانی می شود که در حال حاضر امکان رسیدن به آن سطح از رفاه را ندارند و لذا باید به گونه ای به سمت اقناع مخاطب از حیث سواد رسانه ای پیش رفت که افراد به راحتی تحت تأثیر آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار نگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha