دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نهمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال 1401

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد در نهمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال ۱۴۰۱، زیارت اربعین را سبب پی بردن جهانیان به عظمت اهل بیت و امام حسین(علیه السلام) دانست و گفت: این زیارت ترویج دین مبین اسلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، روز شنبه در جمع معاونان و کارکنان حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، بیان کرد: در آستانه ایام زیارتی اربعین حسینی هستیم و عاشقان ابا عبد الله (علیه السلام) خود را آماده می کنند که در این راهپیمایی مهم و حساس شرکت کنند.

وی ادامه داد: بنابر نقل شیخ مفید و شیخ طوسی، کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) که از شام حرکت کرده بودند در روز اربعین به کربلا وارد شدند و بر سر قبور مطهر شهدای کربلا اقامه عزا کردند، گرچه این قول مورد اختلاف بعضی از علماست ولی آنچه مسلم است حضور جابر بن عبد الله انصاری و عطیه در چهلمین روز از شهادت امام حسین(علیه السلام) در کربلای معلی است؛ جابر اولین زائر امام حسین(علیه السلام) بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد تصریح کرد: حضور در کربلا در ایام اربعین حسینی از اعمال مستحبی است که مورد سفارش اهل بیت به خصوص امام حسن عسکری (علیه السلام) است، چرا که ایشان یکی از علامات انسان مومن را زیارت اربعین برشمرده اند.

وی با اشاره به اینکه این زیارت همیشه بسیار اهمیت داشته است، افزود: در زمان کنونی، رفتن به زیارت امام حسین (علیه السلام) در روز اربعین، از اهمیت مضاعفی برخوردار است، چرا که این سیل جمعیت که در مسیر نجف تا کربلا جمع می شوند، توجه جهانیان را به خود جلب می کند؛ این همه انسان با پای پیاده به سوی حرم امام حسین(علیه السلام) حرکت می کنند و این گونه مردم در این مسیر برای زائران خدمت رسانی می کنند و با تمام وجود از زائران اربعین پذیرایی می کنند، جهانیان پی به عظمت اهل بیت و امام حسین(علیه السلام) می برند و این خود ترویج مقام اهل بیت و دین مبین اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی در ادامه افزود: زیارت اربعین، زیارت عبادی، سیاسی است؛ عبادی از آن لحاظ که مورد توجه اهل بیت(علیهم السلام) بوده و این زیارت مستحب است و از علامت های انسان مومن شناخته شده است و سیاسی از آن لحاظ که چشم جهانیان به سوی این پیاده روی اربعین است و دشمنان اهل بیت هم از حضور میلیونی مردم در این مسیر و جانفشانی مالی و جانی برای حسین بن علی (علیه السلام) در شگفتند و بلکه در هراسند و اینها همه زمینه را برای همدلی و قوی تر شدن شیعیان و شیفتگان اهل بیت(علیه السلام) فراهم می کند.

وی با اشره به جایگاه، ثواب و فضیلت زیارت اربعین، اظهار کرد: در روایات برکات ،آثار و فضایل بسیاری برای این زیارت شمرده شده است. در روایات، در باب زیارت امام حسین(علیه السلام) داریم که امام صادق (ع) فرمودند: "مَن سَرَّهُ أنَ یَکونَ عَلی مَوائِدِ النُّورِ یَومَ القِیامَةِ فَلْیَکُنْ مِن زُوّارِ الحُسَینِ بنِ عَلیٍّ علیهالسلام"(وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۳۰ )هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره های نور بنشیند، باید از زائران امام حسین علیه السلام باشد. و امام رضا علیه السلام درباره زیارت اباعبدالله می فرماید: "مَنْ زارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام بِشَطِّ الْفُراتِ، کانَ کَمَنْ زارَ اللهَ فَوْقَ عَرْشِهِ" (مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۲۵۰ ) کسی که قبر حضرت اباعبدالله را زیارت کند مثل این است که خداوند را در فوق عرشش زیارت کرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد اضافه کرد: در واقع مطابق این روایت حرکت به سمت زیارت اباعبدالله (علیه السلام) حرکت به سمت الله و سفر الی الله است. بنابراین ما طلاب و روحانیون می توانیم از این موقعیت به دست آمده برای تبلیغ دین اسلام و معرفی اهلبیت(علیهم السلام) استفاده کنیم و با حضور در بین مردم از این ظرفیت بهترین بهره را ببریم و امیدواریم خداوند متعال توفیق زیارت امام حسین (ع) و دیگر حضرات معصومین را به همه عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) عنایت فرماید.

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر انجام شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha