شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تصاویر/ مراسم تجلیل از مقام استاد دانشگاه قم

حوزه/ رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه حوزه علوم انسانی و اسلامی مزیت شهر قم و دانشگاه قم است، گفت: دانشگاه قم باید در حوزه علوم انسانی و اسلامی قطب علمی کشور شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز استاد که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم و قدردانی از تلاش‌های اساتید دانشگاه قم گفت: در حوزه اخلاق تدریس، اساتید وظایفی دارند که از جمله آن‌ها، آماده کردن درسنامه، ارزشیابی دانشجویان و تربیت علمی و اخلاقی آنان است.

وی افزود: اساتید در قبال یکدیگر نیز وظایفی دارند از جمله آنها عبارتند از پرهیز از غیبت، بدگویی و تخریب شخصیت همکاران علمی نزد دانشجویان و مسئولین؛ ایجاد جو دوستانه و خیرخواهانه در گروه و دانشکده؛ پرهیز از مباحث و روحیات برتری جویانه و فخر فروشانه نسبت به همکاران؛ احترام خاص قائل شدن برای اساتید پیشکسوت؛ مراقبت از فرو نرفتن در داوری‌های خاص؛ خطا پوشی از اشتباه همکاران؛ تلاش مشفقانه برای رفع مشکلات و ایرادات و راهنمایی همکاران و همکاری صمیمانه جهت ارتقاء سطح علمی همکاران، دانشجویان و در نهایت دانشگاه.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به شعار دانشگاه که مبتنی بر سه اصل اساسی، سرآمدی علمی، تربیت ولایی و نشاط معنوی است، بیان کرد: این شعار سبب تمایز دانشگاه قم با دیگر دانشگاه‌های کشور است و در شرایطی که در جنگ تمام عیار نرم هستیم، وظیفه تربیتی و فرهنگی ما دو چندان بوده و باعث شده که یک جهاد مضاعف بر دوش ما باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی ضمن اشاره به مسائل صنفی اساتید و کارکنان دانشگاه تصریح کرد: در مورد حل مشکل مسکن تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و با ارگان‌های مختلف نیز رایزنی‌های فراوانی انجام شده است و موافقت‌هایی نیز صورت پذیرفته، اما برای گرفتن نتیجه نهایی، نیاز به تلاش بسیار فراوان است، لذا ما در این جهت از هیچ کوششی دست بر نمی داریم.

وی با اشاره به اینکه موظف هستیم دانشگاه را به هدف و شعارش برسانیم افزود: رسیدن به این اثر؛ تلاش مجدانه‌ای را میطلبد به خصوص در حوزه علوم انسانی و اسلامی که مزیت دانشگاه قم می‌باشد و در این حوزه دانشگاه قم باید قطب کشور بشود و در سایر زمینه‌ها نیز باید با آسیب‌شناسی که می‌شود به یک وضعیت مطلوب برسیم.

رئیس دانشگاه قم گفت: از مشکلاتی که در حوزه مسائل علمی داشتیم عدم شناخت دقیق و صحیح از وضعیت علمی و آموزشی اساتید بود که با فعالیت هایی که صورت گرفت در حال حاضر اطلاعات نسبتاً دقیق و کاملی از وضعیت علمی و آموزشی اساتید داریم. همچنین از مسئولین خواستیم با مراجعه به اساتیدی که وضعیت مطلوبی ندارند مشکلات آنان را جویا شوند.

وی تصریح کرد: در امور رفاهی نیز برای اساتید مدل جدید پژوهانه‌ای را تصویب کردیم که به قول وزیر علوم در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور انجام نشده است، همچنین اعتبار ویژه ی پژوهانه برای دانشمندان ۱ درصد و ۲ در صد دانشگاه نیز در نظر گرفتیم.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی افزود: گرنت ویژه‌ای نیز به ۲۰ نفر از اعضای هیات علمی که در ارتقاء رتبه دانشگاه نقش داشته‌اند، اعطا شده است و ان شاءالله سال آینده این گرنت ویژه به اساتید دیگری نیز تعلق پیدا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه قم همچنین با اشاره به طرح‌های توسعه دانشگاه قم، از تهیه طرح توجیهی راه‌اندازی دانشکده‌های معماری و هنر اسلامی و حکمت و فلسفه خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha