دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست تخصصی بررسی نقش صهیونیست در سینمای جهان

حوزه / جان یوبل در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار گفت: بنگاه های صهیونیستی تمام هالیوود را تحت اختیار خود دارند برای همین اجازه نمی دهند در آمریکا فیلمی علیه صهیونیست‌ها ساخته شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی بررسی نقش صهیونیست ها در سینمای جهان در حاشیه برگزاری اولین جشنواره بین المللی فیلم و فیلمنامه ایثار، روز گذشته اول خرداد در پردیس سینمایی کوه سنگی مشهد برگزار شد. در این جلسه جان جیمز یوبل محقق و پژوهشگر آمریکایی، حمید العامری فیلمساز اردنی و محمد ابوالجدایل فیلمساز و فعال رسانه ای حضور داشتند.

در ابتدای جلسه یوبا در سخنانی بیان کرد: از سپتامبر گذشته جریانی در آمریکا شکل گرفت که تحولات جدیدی را به وجود آورد. در آن مقطع یک موزیسین امریکایی بر علیه صهیونیست‌ها حرف زد اما این اظهارنظر باعث شد از سوی مراکز صهیونیستی با حملات بسیار مواجه شود.

وی افزود: در آمریکا تمام فعالیت های فرهنگی هنری ورزشی و سیاسی تحت تأثیر مراکز صهیونیستی است آنها اجازه نمی دهند، کوچکترین اتفاقی بر خلاف خواست و سلیقه آنها رقم خورد برای همین اگر یک هنرمند یا فیلمی علیه آنها تولید شود آن فرد یا اثر با بایکوت جدّی مواجه خواهد شد.

ابوالجدایل پژوهشگر سوری نیز بیان کرد: برخی تندروها باعث شده تا فرصت برای تولید آثار مناسب سینمایی در جهان اسلام از بین رود. تنها ایران است که بار همه کشورهای اسلامی را بر دوش کشیده و با تولید آثار مربوطه سعی دارد فرهنگ و مفاهیم اسلامی را به جهانیان معرفی کند. فیلم «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی از جمله این آثار است.

وی افزود: تولید مشترک با دیگر کشورهای اسلامی می‌تواند به رشد سینمای جهان اسلام کمک کند حتی شنیده‌ام حاج قاسم روی تشکیل اتحادیه سینمای جهان اسلام به حاتمی کیا و مجیدی توصیه هایی کرده بود. این امر نشان می‌دهد حاج قاسم جدا از اینکه یک نابغه نظامی بود در حوزه فرهنگ نیز آشنایی های لازم را داشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات ایرانی مخاطبان مسلمانان در سراسر جهان را شیفته خود کرده گفت: به یاد دارم وقتی سریال یوسف پیامبر پخش می شد خیابان های کشور های اسلامی خالی از جمعیت می گشت این امر نشان از ظرفیت و توان سینمای ایران دارد.

حمید العامری فیلمساز عمانی نیز در این جلسه تأکید کرد: همزمان با ظهور سینما در غرب کشورهای اسلامی نیز به نوعی جذب این رسانه تصویری شدند اما متاسفانه کشورهای اسلامی هیچگاه نتوانستند از این ابزار برای بیان ارزش های مورد نظر بهره برند. تنها ایران بود که برخلاف کشورهای منفعل اسلامی تلاش کرد آثار خوبی در این رابطه تولید کند. فیلم «بدون قرار قبلی» مثال خوبی در این رابطه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha