دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد عاصی امام جمعه واشنگتن

حوزه / امام جمعه واشنگتن گفت: یقیناً امام رضا(ع) برای مقابله با بی‌عدالتی، ظلم و استبداد تلاش کردند، لذا کسانی که خود را پیروی امام رضا(ع) و دیگر امامان می‌دانند، می‌توانند منادی مبارزه با بی‌عدالتی در عالم باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، محمدالعاصی امام جمعه واشنگتن امروز در اجلاسیه پنجمین کنگره امام رضا(ع) در جمع اندیشمندان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام رضا(ع) امام بود، بیشتر تعاریف موجود از واژه «امام» محصول قرن‌ها سیاست‌ورزی، عقاید ارتجاعی، و انباشت سنن مختلف است.

وی در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم و تفاسیر آن، به تعریف واژه امام پرداخت و افزود: واژه «امام» هفت مرتبه در سرتاسر قرآن کریم تکرار شده است، پنج مرتبه به معنی ائمه در سوره‌های مختلف از جمله، توبه، انبیا، قصص و سجده پرداخته شده است.

العاصی با اشاره به اینکه با مطالعه آیات قرآن کریم می‌توان به تعریف واژه امام به معنی رهبر یا فردی در جایگاه قدرت دست پیدا کرد، گفت: به‌علاوه این، رهبر یا شخص در قدرت می‌تواند فردی باشد دارای اصالت و مشروعیت و یا متظاهر و جائر.

وی تصریح کرد: در تلاش برای درک گفتمان قرآنی، اولین نکته درباره واژه «امام» این است که این واژه در دو شکل مفرد و جمع آمده است، در شکل مفرد، این واژه به فردی در جایگاه رهبری مشروع و اصیل و نیز کتاب مرجع و راهنمایی معتبر و مشروع اشاره دارد.

امام جمعه واشنگتن در ادامه با طرح این سوال که آیا خاتم‌الأنبیاء(ص) ‌فقط پیامبر مسلمانان است؟ و آیا امام رضا(ع) تنها امام شیعیان است؟، اظهار کرد: یقیناً امام رضا(ع) برای مقابله با بی‌عدالتی، ظلم و استبداد تلاش کردند، لذا کسانی که خود را پیرو امام رضا(ع) و دیگر امامان می‌دانند، می‌توانند منادی مبارزه با بی‌عدالتی در عالم باشند.

وی تأکید کرد: مبارزه حقیقی و عملی با نابرابری نژادی، تمامیت‌خواهی شرکتی و صهیونیسم، امپریالیسم تنها راه اشاعه رهبری امامان است که موج آگاهی را به مستضعفین عالم خواهد رساند، به کسانی که امید عدالت را زنده نگه داشته‌اند جان دوباره خواهد بخشید و فرصت‌طلبان و مزدورانی که «دین» را سرپوشی برای مقاصد شیطانی و توطئه‌های پنهانی قرار می‌دهند، رسوا خواهد کرد.

عاصی به اهمیت اتحاد بین مسلمین جهان اشاره کرد و گفت: زمانی که ما مسلمانان قادر به دیدن و فهمیدن و بعد معرفی و ترسیم ائمه به‌عنوان رهبران همه عالمیان و نه فقط یک گروه، فرقه یا دین باشیم، خواهیم توانست بر جهل غلبه نموده و بر تفرقه فائق آییم.

وی تصریح کرد: زمانی که درک بی‌شائبه‌ای از واقعیت رهبران خود بعد از پیامبر(ص) کسب کنیم و به‌دور از اختلافات فقهی و شکاف‌های فرهنگی و مذهبی، اذعان کنیم که پیام آنها جهان‌شمول است، آن زمان است که خواهیم دانست امامان چه کسانی بوده‌ و هستند، با چنین ادراک تازه و منسجمی است که می‌توانیم به‌دور از ‌تعصب و خودمحوری به جهانیان اعلام کنیم: «عدالت برای همه، بی‌عدالتی برای هیچ‌کس».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha