دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیین رونمایی کتاب درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر

حوزه / آیین رونمایی از کتاب «درس‌نامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر با حضور نویسنده اثر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌ علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی امروز در مراسم رونمایی از درس‌نامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر، اظهار داشت: اعتیاد یک بلای خانمان‌سوز با مخاطرات فراوان است، روانشناسان بر این اعتقادند که اعتیاد یک مسابقه برای رسیدن فرد به هلاکت است، وجود مواد مخدر صنعتی نیز این رقابت را نرم و آرام کرده است.

وی بابیان اینکه نسخه اصلی، قطعی و شفابخش رهایی از اعتیاد، توصیه‌ها و آموزه‌های اسلامی است، در ادامه درباره کتاب درس‌نامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اگر متولیان امر در حوزه اعتیاد به این درس‌نامه توجه کنند، بدون شک شاهد رشد چشمگیر رهایی و آزادی مردم از دام اعتیاد خواهیم بود، این کتاب قابلیت این مسئله را دارد که به‌عنوان یک مدل در شهرستان مشهد پیاده‌سازی و به‌عنوان یک الگو به سراسر کشور انتقال داده شود.

وی خاطرنشان کرد: هر اقدامی نیازمند یک اثر برای پایه‌گذاری حرکت در مسیر موردنظر است و این کتاب می‌تواند این نقش مهم را در حوزه اعتیاد ایفا نماید.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن دعایی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به کتاب «درس‌نامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» آن را ادله‌ای محکم در راستای اثبات رهنمودهای اسلام در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: مکتب اسلام، مکتب دینی، اسلامی، جامع و کامل است، خداوندی که اسلام را دین کامل و پایانی برای بشر معرفی کرده، ظرفیت هدایت انسان را نیز در همه جوانب در آن قرار داده است.

وی بابیان اینکه متأسفانه نوع نگاه به دین اسلام، قرائت حداقلی است، اظهار کرد: نگاه رایج تنها شامل احکام و آداب است، در حالی‌که پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بر مبنای اعتقاد به توانمندی‌های این دین برای مدل‌سازی در حوزه‌های مختلف سیاسی و مملکتی شکل گرفت، امروز وظیفه‌ داریم که ظرفیت‌های این دین کامل را برای جامعه آشکار کنیم و این کتاب گامی کوچک در این مسیر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دعایی با اشاره به نقش دشمنان در توزیع و ساخت مواد مخدر سنتی و صنعتی باهدف نابودی نسل بشریت، اظهار کرد: در ایران بالغ‌بر ۴ میلیون نفر مبتلا به اعتیاد هستند، وقتی انسان به این مسئله آلوده می‌شود، ضریب نفوذ آسیب را در روح و روان خود بالابرده و باعث سقوط خود به منتهای بشریت می‌شود.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به مقدمه کتاب، افزود: این مسئله نه‌تنها خود فرد بلکه جامعه او را نیز در سطوح مختلف درگیر می‌کند.

وی بابیان این پرسش که آیا دین اسلام می‌تواند آسیب‌های ناشی از اعتیاد را در انسان از بین ببرد و او را به زندگی سالم برگرداند، ابراز کرد: شاید برخی بر این باور باشند که آسیب‌های اجتماعی چه ارتباطی با دین دارد و این باور ظلم بارز به دین و آداب آن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دعایی، در خصوص روند تولید کتاب، یادآور شد: روش پژوهش در خصوص موضوع این کتاب به‌تفصیل توسط محققین بیان‌شده است، اما ما در موسسه به دنبال کشف سؤالات و راه‌حل مناسب بودیم و تمامی مقالات مربوط به این حوزه مطالعه و با کارشناسان امر به تبادل‌نظر و گفت‌وگو پرداخته شد، در ادامه نیز به دنبال شناسایی متغیرهای اصلی و رسیدن به شبکه سؤالات بودیم، این شبکه سؤالات را به کلیدواژه‌های علمی تبدیل و پس‌ازآن با مراجعه به آیات قرآنی به دنبال کشف سؤال بودیم. نتیجه این روند کتابی شد که برای دستیابی به مدل راهبردی مفید و در بخش‌هایی ده‌ها راه‌حل برای ترک اعتیاد عرضه می‌کند.

وی بابیان اینکه اسلام بهترین جواب و کامل‌ترین بسته برای ایجاد یک زندگی سالم و زدایش از پلیدی‌ها است، تأکید کرد: بنابراین باید از اسلام برای بهسازی، درمان دردها و آسیب‌های اجتماعی و معماری جامعه کمک بگیریم و این بدین معنا است که ما امروز وظیفه‌داریم که قرآن را از انزوا و صرف قرائت خارج کنیم.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی، این کتاب را یک اثر گران‌قدر علمی و دینی دانست و اظهار کرد: انتظار می‌روند سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط از این کتاب به‌عنوان یک مدل عملیاتی برای آگاه‌سازی و اقدامات مؤثر در این حوزه استفاده کنند، همچنین در خصوص اعزام نیروهای متخصص و آگاه در این حوزه به سایر مراجع ذی‌ربط اعلام آمادگی می‌کنیم.

دین اسلام در حوزه تربیت کارآمد است

در پایان حجت‌الاسلام‌ محمدحسن وکیلی، نویسنده کتاب «درس‌نامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» نیز خاطرنشان کرد: این کتاب پیش فرضی دارد که با بررسی مجموعه منابع دینی، می‌توان به این اطمینان رسید که دین اسلام در حوزه تربیت کارآمد است و این‌گونه نیست که خداوند آن را دینی کامل اعلام کند، اما رهنمودی برای زندگی نداشته باشد، در واقع دین اسلام یک منبع راهبردی عملیاتی و کامل دینی برای انسان است.

وی با بیان اینکه اعتیاد ابعاد مختلفی دارد، تصریح کرد: اگر در اعتیاد به درمان قطعی نرسیدیم به‌واسطه عدم مدیریت آن، نگاه تک‌بعدی و عدم ارائه راه‌کار مناسب است، طبق آمار در بهترین حالت ضریب موفقیت در مسیر ترک اعتیاد به‌صورت کامل ۵% است که این آمار در مقایسه با هزینه‌های هنگفت ترک آن، بسیار ناچیز است.

حجت‌الاسلام وکیلی اظهار کرد: در جواب به این سؤال که آیا راهی برای درمان قطعی و بازگشت حداقلی به مواد وجود دارد، گفت، برای رسیدن به این مهم باید به‌تمامی ابعاد اعتیاد اعم از درمان جسمی، نوع مواد، جامعه پیرامون فرد توجه کرد، مهم‌ترین وجه آن نیز اثر لذت بخشی مواد مخدر است، این لذت به‌قدری زیاد است که انسان نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کند و دوباره به آن بازمی‌گردد، پس نباید به‌صرف درمان جسمی بسنده کنیم بلکه باید با کمک دین اسلام دریچه‌ای مؤثر برای درمان روح و روان انسان در این حوزه بازکنیم.

وی با اشاره به احادیثی از پیامبر(ص) و حضرت علی(ع)، تصریح کرد: راهبرد دیگر، محبت درمانی و چشاندن لذت و شیرینی زندگی از طریق مسائل عرفانی برای افراد و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با وسوسه‌های شیطانی است، در این کتاب تلاش کرده‌ایم به این مسائل توجه و از تکنیک‌های عملیاتی استفاده کنیم، لذا اگر انسان در این مدار قرار گیرد، پیوندهای اجتماعی بهبود و عزت‌نفس و کرامت انسانی حفظ می‌شود.

وی مخاطب این کتاب را راهنمایان و مسئولین حوزه اعتیاد دانست و اظهار کرد: اگر این کتاب الگوی جامعه قرار بگیرد، می‌توان امیدوار باشیم که آمار ترک قطعی اعتیاد به ۷۰ درصد برسد، شاید این مسئله را یک ادعا بدانید اما با توجه به مستندات عقلی و نقلی موجود در این اثر می‌گویم که راه‌کارهای آن ارزش پایلوت گذاری را دارد، لذا خردمندانه است این نوع مدل‌ها نیز در جامعه امتحان و ارزیابی شوند.

گفتنی است کتاب «درس‌نامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» بر اساس دروس خارج فقه حجت‌الاسلام‌ محمدحسن وکیلی به تدوین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن دعایی در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی شهرستان مشهد در ۲۵۶ صفحه به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha