دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ششمین جلسه اخلاق و نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال   1402

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی تصریح کرد: ولایت اهل‌بیت و در استمرار آن ولایت فقیه یکی از پایه های اسلام است و ما نباید از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان امام حیّ و حاضر غافل باشیم و باید به گونه ای عمل کنیم تا در حق ولایت دچار کوتاهی و سستی نشویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، امروز در ششمین جلسه اخلاق و نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال ۱۴۰۲، با تسلیت سالروز شهادت امام باقر (علیه السلام)، به روایتی از حضرت اشاره کرد و گفت: زراره در روایتی از حضرت نقل می کند که می فرماید: « بنی الاسلام علی خمسة اشیاء: علی الصلاة والزکاة والحج والصوم والولایة »(محاسن ۱/۲۸۶ ح ۴۳۰(؛ اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.

وی با بیان اینکه اگر به این روایت توجه شود خواهیم دید همه این پنج موردی که امام باقر(علیه السلام) آنها را پایه اسلام می دانند، مشتمل بر یک سری روابطی است که از دل این پنج مورد بر می خیزید؛ افزود: اولین مورد نماز است که عملا راه ارتباط انسان با خداوند متعال است یعنی اگر کسی بخواهد با خدا ارتباط برقرار کند باید به نماز بایستد چرا که بهترین راه ارتباط با خدا همین اقامه نماز است و ادای حرکات و اذکار در نماز و بخصوص سجده کردن، اوج ارتباط با خداوند است.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد تأکید کرد: وقتی بندگان خدا در مقابل خالق خود سر به سجده می گذارند بخصوص با انجام سجده های طولانی، سبب می شوند شیطان از این عمل بسیار ناراحت شود چرا که شیطان خود در مقابل فرمان خداوند حاضر به سجده نشد و لذا او از این کار بندگان خشمگین می شود.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی در ادامه دومین پایه اسلام را زکات معرفی و بیان کرد: زکات، راه ارتباط خلق با خلق است و ما در جامعه قطعا نیازمند این گونه ارتباط ها هستیم چرا که هیچ کسی نمی تواند ادعا کند من در زندگی خود محتاج به هیچ کسی نیستم و امورات خود را بدون کمک دیگران انجام می دهم؛ هنگامی که در بین جامعه غنی و فقیر وجود دارد، با دادن زکاتِ اموالی که خداوند به ثروتمندان داده است می توان راه فقر و تنگدستی را از جامعه دور کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: سومین پایه اسلام روزه گرفتن است که رابطه انسان با خودش است و این گونه ارتباط برای هر انسانی، خود سازی می آورد و انسان از این طریق می تواند با نفس خود مبارزه نماید واین نوع مبارزه سبب قوت گرفتن انسان می شود و در واقع روزه داری سمبل مبارزه با هواهای نفسانی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد چهارمین پایه اسلام بنا بر روایت امام باقر(علیه السلام) را بجا آوردن حج دانست و افزود: حج روابط مجموع مسلمین با یکدیگر است بخصوص در هنگامی که هزاران نفر از نقاط مختلف جهان با هر رنگ و نژادی دور خانه خدا جمع می شوند و این مراسم سبب ارتباط بین جهان اسلام و تبادل فرهنگها می شود. البته گرچه حضور در حج، محدودیت دارد ولی لطف الهی نامحدود است و افراد می توانند با اقامه نماز ذی الحجه در ثواب حاجیان سهیم باشند .

وی پنجمین پایه اسلام را ولایت معرفی کرد و افزود: ولایت مهمترین پایه اسلام است چرا که از حضرت همین را سؤال کردند و حضرت در پاسخ فرمودند: بافضیلت ترین از همه این موارد ، بحث ولایت می باشد ؛ اگر کسی ولایت امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) را قبول نکند در واقع این چهار مورد که به آن اشاره شد، اثری ندارد، بنابراین ولایت اهل‌بیت و در استمرار آن ولایت فقیه یکی از پایه های اسلام است و ما نباید از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان امام حیّ و حاضر غافل باشیم و باید به گونه ای عمل کنیم تا در حق ولایت دچار کوتاهی و سستی نشویم و بتوانیم حق ولایت را بجا آوریم.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد اضافه کرد: امام باقر(علیه السلام) در واقع بنیان گذار انقلاب فرهنگی در شرایط و زمان خود بودند چرا که تازمان ایشان گفتن روایت از پیامبر و امام علی (علیه السلام) ممنوع بود و حتی دشنام به جد ایشان؛ امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) بر روی منابر انجام می گرفت که با توجه به شرایط ایجاد شده در زمان امام محمد باقر(علیه السلام) ، فرصتی ایجاد شد تا حضرت، هجمه دشمن را شکسته و بتوانند احکام اسلامی را بعد از مدت زیادی که بنی امیه نسبت به اهل بیت تبلیغات منفی می کردند ابلاغ کنند و دین اسلام را به نحوی با تربیت شاگردانی زنده نمایند.

در ادامه این جلسه هر کدام از معاونین به مسائل حوزه های علمیه استان اشاره و جهت اجرای آنها تبادل نظر کردند و این جلسه با ذکر مصائب امام باقر (علیه السلام) به پایان رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha