دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام جواد طاهری امام جمعه کاشمر

حجت‌الاسلام جواد طاهری عاشورا و نماز جمعه را زمینه‌ساز مهدویت توصیف کرد و گفت: نماز جمعه‌ای عاشورایی است که معرفت مردم را به امام زمان(عج) خود افزایش دهد.

حجت‌الاسلام جواد طاهری امام جمعه کاشمر استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه نماز جمعه را زمینه‌ساز ظهور حضرت بقیة الله الاعظم(عج) توصیف کرد و گفت: عاشورا مهمترین مقدمه برای ظهور امام عصر (عج) است.

امام جمعه کاشمر ادامه داد: عاشورا به ما نحوه قیام کردن را آموزش می‌دهد؛ قیامی که سالم، نورانی و مبتنی بر اخلاق و فقه و دارای هدف و روش باشد.

حجت‌الاسلام طاهری از رابطه عمیق بین نماز جمعه و آگاهی و ایمان و دشمن شناسی مردم سخن گفت و ادامه داد: همان گونه که رابطه عمیقی بین عاشورا و مهدویت است، نماز جمعه نیز با درس‌هایی که از عاشورا می‌گیرد زمینه ساز مهدویت است.

وی یکی از پیام‌های اصلی عاشورا را ولایت‌مداری عنوان کرد و گفت: نماز جمعه در زمینه ولایتمداری نقش مهمی دارد؛ نماز جمعه به مردم آموزش مقابله با فتنه و اقتدا به ولی فقیه در همه زمان را می‌دهد؛ ولایتمداری در لحظه لحظه عاشورا وجود دارد.

امام جمعه کاشمر به سخنان امام حسین (علیه السلام) در کربلا اشاره کرد و ابراز داشت: مردم وقتی خدا را بشناسند او را عبادت می‌کنند و وقتی مردم خدا پرست باشند از عبادت غیر الله بی‌نیاز می‌شوند؛ معرفت نیز شناخت امام زمان خودمان است.

حجت‌الاسلام طاهری نماز جمعه عاشورایی را آن نماز جمعه دانست که بتواند معرفت مردم را به امام خود بالا ببرد و گفت: امام زمان ما نباید تنها سفر کند و همه باید با او هم سفر شوند و نماز جمعه ذهن‌ها را برای این حرکت آماده می‌کند.

وی با اشاره به پاک و خالص بودن حرکت عاشورا ابراز داشت: نماز جمعه مردم را به تقوا، پاکی و اخلاص دعوت می‌کند؛ همانطور که امام حسین (علیه السلام) فرمود اگر کسی بدهکار است برگردد، نظام عاشورایی نیز نظامی است که حقوق مردم باید در آن ادا شود و نماز جمعه جایی است که مردم را به قانون‌گرایی، عدالت، پاکی و اخلاص دعوت می‌کند.

امام جمعه کاشمر، نماز جمعه را به دلیل ارتقای توان ایستادگی در مقابل قدرت‌طلبان و مستکبران جهان باعث تشابه زیاد به حرکت عاشورایی امام حسین (علیه السلام) عنوان کرد و توضیح داد: هیهات من الذله امام حسین (علیه السلام) هویت نماز جمعه است؛ نماز جمعه‌ای که بتواند مردم را مقاوم و با انگیزه کند تا در مقابل مستکبران بایستند نماز جمعه عاشورایی است.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: اینکه انسان سختی‌های زمان را بپذیرد ولی عبد غیر نشود، همان راهی است که امام حسین (علیه السلام) در آن حرکت کرد؛ امام نیز فرمودند خانه نشین نشو، ظلم نکن و زیر بار ظلم نرو؛ ازاین رو نماز جمعه عاشورایی نیز نماز جمعه‌ای است که مواظب باشد تا مردم ظلم نکنند و زیر بار ظلم نروند.

وی آخرت‌گرایی را از دیگر نکات واقعه کربلا عنوان کرد و گفت: نماز جمعه در خطبه اول غیر از کار اخلاقی، به دنبال گرایش مردم به آخرت و عاشق آخرت بودن و قرار دادن رضایت خدا به عنوان معیار زندگی درست است.

امام جمعه کاشمر در پایان تصریح کرد: ما اگر بخواهیم عاشورایی زندگی کنیم باید ولایتمدار و پاک باشیم و نباید سلطه پذیر باشیم و به زندگی حیوانی دنیوی بسنده کنیم؛ اگر بخواهیم انقلابی باشیم و دشمن را مأیوس کنیم نیز باید انقلابی باشیم که رابطه تنگاتنگی بین این دو است که هر دو زمینه‌ساز برای حضور امام عصر (عج) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha