سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
امام جمعه جم

حوزه/ امام جمعه جم گفت: نماز جمعه بهترین بستر برای تبیین اندیشه‌های بسیار نورانی سیدالشهدا با فرهنگ سازی عمومی اهداف قیام امام حسین (ع) و قیام سیدالشهدا است.

حجت الاسلام محمد محمدی امام جمعه جم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تقارن ایام دهه اول ماه محرم و سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور به امامت آیت الله طالقانی، به ابعاد عاشورای نماز جمعه اشاره کرد و اظهار داشت: تمام ابعاد نماز جمعه و کارکرد گسترده نماز جمعه دارای ابعاد عاشورایی است و تمام خروجی‌های نماز جمعه نیز بُعد عاشورایی دارد.

وی افزود: نهضت عاشورا زنده و جاری و پر از الهام و چراغ روشنی فراروی بشریت است و منحصر در جغرافیا و زمانی خاص نیست، برای آزادی خواهان و انقلابیون الهی جهان توشه پر باری است و امروز سیاست‌ها و مدیریت ما بر همین اندیشه‌های نورانی با این بیان الهی امام حسین(ع) که فرمود «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ»؛ مثل منی با مثل یزید بیعت نمی‌کند و «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» استوار است و لذا رهبر معظم انقلاب، کشتی انقلاب و دنیای اسلام را با عزت و کرامت با این رویکرد ناخدایی می‌کند.

ادبیات نهضت عاشورا ادبیات پایداری است

امام جمعه جم، با بیان اینکه ادبیات نماز جمعه همچون ادبیات نهضت عاشورا ادبیات پایداری است، گفت: انقلاب اسلامی ایران که الهام گرفته از نهضت سید و سالار شهیدان است، سیاست گذاری آن دکترین انقلاب اسلامی، تماماً برگرفته از اسلام ناب و اندیشه‌های رسول الله(ص) و خروجی‌های نهضت سیدالشهدا(ع) است، که در این راستا نماز جمعه بهترین بستر برای تبیین اندیشه‌های بسیار نورانی سیدالشهدا(ع) با فرهنگ سازی عمومی اهداف قیام امام حسین(ع) و قیام سیدالشهدا(ع) است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: بهره‌گیری از تبیین قیام حضرت اباعبدالله(ع) برای حمایت از انقلاب اسلامی در جهت تبیین جایگاه انقلاب اسلامی، بسیار مهم است تا آنکه تبیین شود انقلاب اسلامی زمینه ساز تمدن اسلامی بوده و این مأموریت نماز جمعه برای آگاهی بخشی جامعه است.

نماز جمعه یک تریبون مطمئن و مورد قبول امت است

وی افزود: نماز جمعه یک تریبون مطمئن و مورد قبول امت است و می‌تواند برای نسل امروز آن چراکه بر سر حضرت امام حسین (ع) گذشت را به درستی تبیین کند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به بُعد عاشورایی نماز جمعه و اهداف قیام امام حسین(ع)، ابراز کرد: خروجی قیام امام حسین(ع) مبارزه با ظلم و فساد است، در نماز جمعه نیز مظاهر ظلم و فساد امروز جهان مطرح می‌شود و تجزیه و تحلیل می‌گردد و با روشنگری مسیر پیروزی هموار می‌شود، همچنین در خطبه‌های نماز جمعه مستکبرین عالم معرفی می‌شوند.

امام جمعه جم گفت: در نماز جمعه همانطور که سیدالشهدا(ع) با خون خود غاصبین حق و حقیقت را معرفی کرد و دنبال ایجاد جامعه ایده آل برای بشریت بود، انقلاب اسلامی هم دنبال این است که در گستره عالم علم عدالت، علم حقانیت، علم آزاد زیستی، علم با کرامت و با شرافت زیستن برآشفته نماید و برای رسیدن به مطلوب، این نماز جمعه است که با قدرت نرم افزاری خود این نظام را به مقصد نزدیک‌تر می‌کند.

کار نماز جمعه جریان سازی صحیح در جامعه اسلامی است

وی تصریح کرد: کار نماز جمعه جریان سازی صحیح در جامعه اسلامی، با تبعیت از امام و نائب امام است که همان اهداف سیدالشهدا است، امر به معروف و نهی از منکر که هدف قیام سیدالشهداست، ترویج معارف، معرفی منکرات و دشمن شناسی، این‌ها خروجی‌های قیام امام حسین(ع) است که در عصر حاضر باید احیا و مصادیق آن طبق وضعیت فعلی معاصرسازی شود و این فقط از تریبون بسیار مؤثر نماز جمعه امکان پذیر است.

حجت الاسلام محمدی گفت: نماز جمعه باعث تقویت فرهنگ عمومی و تبیین فرهنگ عمومی اسلامی و تبیین سبک زندگی اسلامی برگرفته از نهضت عاشورا است و مهمتر از آن، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در جامعه و معاصرسازی مصادیق دشمنی، دشمن شناسی و تبیین مسائل روز برای گم نشدن از راه اصلی، تفکیک ایده‌های صواب از ناصواب و تبیین آن به مردم است که می‌توان از فرهنگ غنی نهضت عاشورا استفاده کرد.

تبیین اصل تولی و تبری در نماز جمعه

امام جمعه جم خاطرنشان کرد: امام شناسی و ولایت پذیری و تبیین جایگاه ولایت مطلقه فقیه با رویکرد بررسی تاریخی سیاسی و تحلیل نهضت عاشورا در بستر نماز جمعه اتفاق می‌افتد و این همان تبیین اصل تولی و تبری است.

وی با بیان اینکه رسالت نماز جمعه امید آفرینی است، خاطرنشان کرد: به خوبی و به روشنی این مهم در خروجی این سنگر مقدس از اول انقلاب از دفاع مقدس تا به امروز دیده می‌شود، تقویت روحیه ایثار و جهاد و شهادت و نپذیرفتن ذلت در امت اسلامی، تبیین بدعهدی دشمن، تحلیل بی ارزش بودن، امان نامه‌های بی‌پشتوانه، تعریف الگو برای همه سنین با بررسی و شخصیت شناسی نهضت عاشورا و حجاب و عفاف، نقش آفرینی بانوان در نهضت و اقامه نماز و حساسیت در مقابل مصیبت‌های جهان اسلام و بیخیال نبودن که همه در قاموس نهضت عاشورا است، امروز هم از تریبون انقلاب اسلامی یعنی نماز جمعه فریاد و فرهنگ سازی می‌شود.

رابطه نماز جمعه با نهضت عاشورا رابطه‌ای تنگاتنگ است

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت معاصرسازی سیره و نهضت سیدالشهدا(ع) با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در اقیانوس پر معنای معرفتی نهضت عاشورا قرار دارد، گفت: با توجه به نیازهای انسان امروز و اسلام امروز و مواجهه مسلمانان و ایرانیان با حوادث امروز، یعنی با حفظ اصول در توانایی نماز جمعه و در سنگر نماز جمعه قابل بحث و عملیاتی شدن است، بنابراین رابطه نماز جمعه با نهضت عاشورا رابطه‌ای تنگاتنگ و بسیار به هم نزدیک است.

وی افزود: این مجموعه و این عمل سیاسی عبادی و خطبه‌های حیات بخش آن در ادامه نهضت عاشورا به تبعیت امام زمان(عج) و نائب آن امام بزرگوار برای حضور امام زمان و ایجاد تمدن نوین اسلامی می‌باشد.

حجت الاسلام محمدی اظهار کرد: کار سید الشهداء(ع) دعوت مردم به توحید بود و امروز نیز مهمترین مسئله دعوت به توحید، استقامت در حفظ دستاوردهای اسلام ناب و راستین و تقویت دین داری، دین بانی و دین محوری امت اسلام است که این رسالت خطیر برعهده نماز و امام جمعه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha