دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی

حوزه/ یکی از پژوهشگران دینی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی با قیام امام حسین(ع) تشابه‌های بسیاری دارد، گفت: امروز انقلاب به برکت فرهنگ عاشورا استمرار دارد و به برکت این فرهنگ هم به جهانیان منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت ‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیون اینترنتی «پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه، با اشاره به این سؤال که نقش واقعه کربلا در پیروزی انقلاب اسلامی و خود انقلاب اسلامی چه میزان بوده است، اظهار کرد: این موضوع را از دو منظر می‌توان نگاه کرد؛ نخست اینکه اگر شاخص‌های انقلاب اسلامی با کربلا را مقایسه کنیم متوجه همگون بودن آن‌ها می‌شویم و دوم اینکه اتفاقات مشابهی در مورد این دو قیام رخ داده است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت اسلامی آن هم اسلام ناب بود؛ امام حسین(ع) هم برای حفظ اسلام ناب قیام کردند و هر دو قیام در پرتو اسلام و با ملاحظه توجه به دستورات اسلام بود و اسلامی بودن در هر دو برجسته است. دومین شاخصه مردمی بودن است؛ امام حسین(ع) در دل‌های مردم جا داشته است و انقلاب اسلامی هم روی دوش مردم بوده و هست. انقلاب وابسته به یک قدرت غیرمردمی نبوده است.

این پژوهشگر دینی عنوان کرد: شاخصه دیگر عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی بود که در هر دو به وضوح قابل رؤیت است؛ انقلاب اسلامی به دنبال عدالت اجتماعی بود و این هم جزو اسلام است و آنچه که باعت پیشرفت اسلام در ایران و جهان شد فرهنگ عدالت خواهی اسلام بود؛ ساسانی‌ها یک جامعه طبقاتی ظالمانه را ایجاد کرده بودند و اسلام مخالف این بود.

وی با بیان اینکه مساوات و همگون بودن اسلام مورد توجه مردم بوده است، عنوان کرد: دیگر شاخصه ظلم‌ستیزی بوده است؛ در ایران ساواک و رژیم شاهنشاهی به مردم ظلم می‌کردند آن هم ظلم‌ها بسیار عجیب و غریب، انقلاب هم حرکتش ظلم ستیزانه بود همانطور که امام حسین(ع) نیز برای مقابله با ظلم قیام کردند و مورد دیگری هم که این دو قیام را به هم نزدیک می‌کند رهبری قیام است؛ رهبر انقلاب ایران یک مرجع تقلید، شجاع و عارف بود که یکی از شاگردان امام حسین(ع) بوده است که توانست قیام را رهبری کنند همانطور که قیام کربلا را هم امام حسین(ع) رهبری کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی با بیان اینکه اهداف انقلاب اسلامی همانند عاشورا مادی نبود، عنوان کرد: رهبر و بدنه قیام و افرادی که در این قیام شرکت کردند به دنبال نان نبودند، کسی نمی‌اید جان خود را برای نان و مسکن دهد بلکه هدف اصلی معنویت، دیانت و خدا بوده است و این شاخصه با قیام کربلا تطابق داشته است.

وی ادامه داد: کربلا، عاشورا و محرم موتور محرکه انقلاب اسلامی ایران بود و در تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ مردم به عشق امام حسین(ع) به خیابان آمدند و راهپیمایی‌های میلیونی را برگزار کردند و همه متوجه شدند که این‌ها برای شهادت بیرون آمدند، خود بنده وصیتنامه خود را نوشتم و به خیابان آمدم، هیأت‌ها و نوحه‌ها به دنبال شعارهای انقلابی بودند. پس از نظر وقایع میدانی هم روح قیام امام حسین(ع) در کل این جریان انقلاب اسلامی از ۱۵ خرداد سال ۴۱ تا روز پیروزی انقلاب اسلامی جریان داشته است.

این پژوهشگر دینی مطرح کرد: نه تنها انقلاب ایجادش به برکت کربلا بوده است بلکه بقایش هم به برکت امام حسین(ع) بوده است، اگر انقلاب تا به امروز سرفراز باقی مانده است به برکت امام حسین(ع) و کربلاست؛ در دفاع مقدس هم جوانان ما با توسل به شهدای کربلا می‌جنگیدند و مادران شهدا هم با توسل به حضرت زینب(س) پایداری می‌کردند همه جامعه خود را با واقعه کربلا تطبیق می‌دادند و این موجب شد که همه جامعه بتواند مسیر حرکت امام حسین(ع) را دنبال کند؛ هیأت‌ها و مجالس عزاداری که عنصری اصلی در انقلاب اسلامی است باید تداوم داشته باشد اما اینکه انقلاب اسلامی هم شاخه‌ای از قیام امام حسین(ع) است باید در سخنرانی‌ها و رسانه‌ها به مردم گفته شود.

وی گفت: وقتی انسان در میدان نگاه می‌کند متوجه می‌شود که پیروزی و ادامه انقلاب به برکت قیام امام حسین(ع) بوده است و البته که بسیاری از آزادی خواهان همانند گاندی به برکت قیام امام حسین(ع) توانستند به پیروزی برسند و هر کسی خبر داشت توانست از امام حسین(ع) به عنوان یک مکتب حیات‌بخش الگوگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی در پایان با تأکید بر اینکه کربلا حاکم بر قیام امام زمان(عج) هم خواهد بود، اظهار کرد: زمانی که واقعه کربلا بلند شد فریاد فرشتگان بلند شد که چرا امام را به شهادت رساندند، که در پاسخ خداوند متعال تمثال امام زمان(عج) را نشان دادند و فرمودند به وسیله ایشان انتقام امام را خواهند گرفت و البته که منظور این نیست که امام زمان(عج) یزد آن زمان را از بین می‌برد بلکه منظور این است که امام زمان(عج) با ظهور خود یزدیان زمانه را از بین خواهند برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha