دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تبریز

حوزه/ حجت الاسلام مظفری گفت: بالاترین مقام قضایی کشور هم حق دخالت در تصمیم و رای قاضی ندارد و در مراحل بعدی اگر رای قاضی خلاف باشد باید به مجرای صحیح قانون ورود یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت الاسلام حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه زنجان گفت: دیوان عدالت اداری در مرکز کشور مستقر است و طبق برنامه در استان‌های مختلف حضور می‌یابیم و چهره به چهره با مردم گفت و گو و بر مبنای موازین قانونی به خواسته‌های آنها توجه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس ۲ اصل مهم ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسی، در زیر مجموعه قوه قضائیه یک مرجع قضائیه مستقلی پیش بینی شده است که عالی‌ترین مرجع قضائی در حوزه مسائل اداری کشور است.

رئیس دیوان عدالت اداری داد: این دستگاه نظارت قضائی تام بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه‌های مختلف و حاکمیت دارد.

وی افزود: طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی به منظور رسیدگی به شکایات، اعتراضات مردم نسبت به ماموریت دولتی و یا واحدهای دولتی، هر دستگاه اجرایی و حاکمیتی چه متعلق به قوه قضائیه، مجریه، مقننه و یا نیروهای مسلح، برای احقاق حقوق، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضائیه تاسیس شده است.

حجت الاسلام مظفری ادامه داد: در سال ۶۱ اولین روزهای تاسیس دیوان عدالت اداری کشور با مسئولیت آیت‌الله امامی کاشانی آغاز به کار کرد و رسیدگی به شکایت مردم از دستگاه‌های اجرایی نیز شروع شد.

وی افزود: هر فرد اگر از هر نهاد عمومی دولتی شکایتی داشته و حقی از فرد ضایع شده باشد می‌تواند دادخواست داده و درخواست رسیدگی کند.

رئیس دیوان عدالت اداری اظهار کرد: اگر دستگاهی موظف به ارائه خدمتی باشد اما این اقدام را انجام ندهد باز فرد می‌تواند به دیوان عدالت اداری از این دستگاه شکایت کند، چرا که التزام عموم در جامعه حفظ و قانون‌مندی و قانون گرایی در جامعه تضمین می‌شود.

حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه بالاترین مقام قضایی کشور هم حق دخالت در تصمیم و رای قاضی ندارد، افزود: در مراحل بعدی اگر رای قاضی خلاف باشد باید به مجرای صحیح قانون ورود یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha