دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدویت صافی

حوزه/ آیین رونمایی از اثر علمی «مهدویت در اندیشه اصلاح دین» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، آیین رونمایی اثر علمی «مهدویت در اندیشه اصلاح دین» با حضور علما و کارشناسان حوزه مهدویت و علوم اسلامی در مؤسسه دارالصادق(ع) اصفهان برگزار شد.

دکتر سید مقداد نبوی رضوی نویسنده این کتاب در ابتدای این نشست علمی اظهار داشت: این کتاب در پاسخ به یک نقد سید مصطفی طباطبایی شکل گرفت که در آن اندیشه دینی اسلامی در حوزه اصلاحی مورد نقد قرار گرفته است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، بیان کرد: در ابتدای کتاب، نظریه نگاه تاریخی به باورداشت مهدویت شیعی به بحث گذاشته شد که در این نظریه به‌دنبال ارایه نگاه محض تاریخی در زمینه ولادت فرزندی از امام حسن عسکری(ع) هستیم.

وی گفت: نقد مهمی که سال گذشته مطرح شد این بود که کتب تاریخی نمی‌توانند به ما ثابت کنند امام یازدهم صاحب فرزندی بودند تا مقام امامت بر ایشان بار شود.

نبوی رضوی یادآور شد: این نظریه دارای یک سازه پولادین منسجم و هدفمند است که به یک نگاه اسلامی در حوزه مهدویت اتکا دارد، پس در ابتدا به نظریه اهل سنت پرداخته شد که امام زمان(عج) را حسنی نسب و مولود یافته در یک دوران غیر از دوران زندگانی پدرشان مطرح می‌کند.

وی اظهار کرد: با مراجعه به آثار اهل سنت از قرن دوم به بعد در می‌یابیم که آنها به ولادت فرزند امام حسن عسکری(ع) هم نام با رسول خدا اذعان دارند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، خاطرنشان کرد: این آثار صرفا به ولادت فرزند امام پرداختند، برخی برای ایشان یک مقام معنوی قائل شدند و ایشان را امامی نازل‌تر از معنی امام در تشیع انگاشتند، گروه سوم به ولادت و امامت معنوی و مهدویت و به حسینی النسب بودن ایشان معتقد هستند که این گروه را سنی‌های دوازده امامی می‌گویند چون هم خلفا را پذیرفتند هم به دوازده امام ما معتقد هستند، البته نه به عنوان وصی رسول خدا در مفهوم شیعه.

کتاب «مهدویت در اندیشه اصلاح دین» در اصفهان رونمایی شد

وی گفت: قدیمی‌ترین مکتوب در این حوزه، نسخه خطی از یکی از محدثان متقدم اهل سنت به نام عمر ابن زراره است که وی در سال ۲۲۷ هجری قمری این حدیث مهم را املا کرده است.

نبوی رضوی با اشاره به اینکه ابن قدامه مقدسی این نسخه را نگاشته است، یادآور شد: این نسخه یک نسخه بسیار ارزشمند و مملو از اجازه نامه است، یوسف ابن عبدالهادی این خط را نگاشته که نشان می‌دهد این نسخ نزد مشهوران اهل سنت بوده و لذا این نسخه یک نسخه منحصر به‌فرد است.

وی اظهار کرد: در این نوشته با سه واسطه در سال ۶۰۰ قمری در کتب دیگری وارد شده، این مسیر بسیار معتبر و کاملا غیر شیعی است که خوانده و ارایه و تایید شده، بنابراین اعتبار نسخه بسیار بالا است، ذهبی نیز در توصیف عمر ابن زاره به این نسخه عالی اشاره می‌کند، این محدث ۲۸ سال پیش از تولد امام زمان این روایت را املا کرده است، وی ۱۵ سال پیش از ولادت امام زمان(عج) از دنیا رفته است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: وی در این رساله به حدیث «دجال» اشاره می‌کند که مسلمانان در محدوده قسطنطنیه در حال جنگ هستند و در همین حین از حمله دجال نیز خبر می‌دهد، در این هنگام ندای آسمانی می‌رسد که فریاد رس به شما رسید که متوجه می‌شوند حضرت عیسی بازگشته است، حبوط عیسوی در دوران امامت امام زمان(عج) یک اعتقاد کامل اسلامی است که در این هنگام از ایشان می‌خواهند که امامت جماعت باشید که این مساله نیز یک روایت قطعی اعتقادی است، در این هنگام حضرت عیسی بیان می‌کنند که روا نیست که امام این امت که بزرگ داشته شده است غیر از آنها باشد، که در این هنگام محمد فرزند حسن امام مردم می‌شود، سپس در نسخ دیگر این را خط زدند و معاویه را اضافه کردند.

وی گفت: با تحقیق بین خط نگاری‌ها به خط خاندان قدامه می‌رسیم که وی در شام حضور داشت.

نبوی رضوی یادآور شد: در ادامه نتیجه می‌گیریم با احتمال قریب به یقین می‌توان به نام «محمدبن حسن» برسیم، در این سازه، انگاره‌ها در یک نگاه کاملا محض تاریخی به این نتیجه می‌رسیم که بزرگان سنت مهدی(عج) را فرزند امام حسن عسکری(ع) می‌دانستند.

وی اظهار کرد: پس از این مسئله کسانی که این نتیجه تاریخی را می‌پذیرند به دو گروه می‌رسند، اگر مخاطب، باوری جز تشیع در پذیرش حجیت این یازده امام داشته باشند یک نگاه تاریخی دارد، ولی اگر کسی معتقد باشد این یازده امام و حجیت این حضرت را نیز می‌پذیرد، روایات شیعه در بحث مهدویت، این توان را دارند که نشان دهند باور مهدویت شیعی از یک استواریت تاریخی برخوردار است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: کسانی که آگاهانه در این مسیر حضور علمی یافتند به پنج دسته تقسیم می‌شوند، گروه اول، با هدف ناگفته گذاشتن عامدانه بنیاد محکم باور داشت مهدویت شیعی فعالیت می‌کنند، از جمله آنکه میرزا آقاخان کرمانی بابی در کتاب هشت بهشت و فصل الخطاب فی ترجمه احوال الباب این بحث بنیاد را ناگفته گذاشته و می‌گوید در شیعه هیچ حدیثی در خصوص امام زمان(عج) وجود ندارد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: بهایی‌ها نیز بیان می‌کنند که امام دوازده شیعیان ساخته چند حدیث از یک زن (حکیمه خاتون) است، متاسفانه این نگاه بهایی‌ها را از سوی برخی شیعیان نیز شنیده‌ایم.

وی گفت: دومین نمونه که در آثار منتقدان به کرات دیده شده، خرافه دانستن برخی از روایت‌های مهدویت است، آنها اصل روایت را نفی می‌کنند.

نبوی رضوی یادآور شد: در مرحله سوم به خرافه دانستن معنی ظاهری می‌پردازند، در آثار مخالفان دیده می‌شود که می‌گویند اینکه شیعه گفته زمانی که عالم از حجت خالی می‌شود زمین اهلش را در خود فرو می‌کشد را به قرآن نسبت می‌دهند، نه امام زمان (عج).

وی با بیان اینکه تحریف لفظی و تقطیع مخل، چهارمین اقدام مخالفان است، اظهار کرد: در منابع زیادی دیده می‌شود که این گروه به تقطیع می‌پردازند تا معنی روایت را تغییر دهند، در مطالعه یک کتاب اساس بر صداقت یک نویسنده گذاشته می‌شود ولی هرچه گفته می‌شود را باید مطابقت داد، از جمله همین تعریف دروغین از مهدویت که آقای طباطبایی در سال گذشته ارایه داد که کاملا به تقطیع روایات پرداخته است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: مورد پنجم شامل انتساب نکات نادرست به باور داشت مهدویت شیعی و نقدها است، برخی از این تحریف‌ها شامل تحریف‌هایی است که در خصوص جا و مکان زندگانی امام زمان(عج) است که ساخته برخی از این افراد از جمله میرزا ابوالفضل گلپایگانی است.

وی گفت: روایت ساختگی دیگر، روایات مرتبط به چاه سامرا است که گویندگان این روایات نیز می‌دانند این روایت اصلا وجود ندارد، زیرا در ارجاعات این افراد مشخص است که این افراد منابع را خوانده‌اند ولی نمی‌خواستند مطالبی که به ضررشان است را بیان کنند.

نبوی رضوی اظهار کرد: با نگاه محض تاریخی می‌توانیم اثبات کنیم حضرت مهدی(عج) که مصلح و موعود جهانیان است، فرزند امام حسن عسکری(ع) است.

مهدویت در مطالعات دانشگاهی مغرب زمین

وی اظهار کرد: ایتان کلبرگ به عنوان یک شیعه شناس در جهان در دانشکده سواس دانشگاه لندن پژوهشی را در ۱۹۷۶ ارایه می‌کند مبنی بر اینکه شیعیان را امامی می‌گفتند نه اثنی عشری.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین با اشاره به اینکه در این مقاله در تفسیر منابع عالمانه عمل نکرده است ولی مقاله در این حوزه اثرگذار بوده، بیان کرد: این باور در پی این تلاش‌ها ایجاد شده که ایده امام غایب به دلیل فرزند نداشتن امام حسن عسکری(ع) تولید شده است، این ایده نادرست که توسط کلبرگ شکل گرفت مورد استفاده بسیاری از شرق شناسان و شیعه شناسان قرار گرفت.

وی گفت: پرفسور سید حسین مدرسی طباطبایی استاد صاحب کرسی در دانشگاه‌های انگلیس نیز کتابی به نام «بحران و تحکیم در دوران شکل گیری اسلام شیعی» نوشت که به امام دوازدهم شیعیان معتقد بود، ولی کتاب به شکلی نوشته شده که اگر کسی نگاه بنیادین نداشته باشد قطعا در اعتقادش به امام موعود خلل ایجاد می‌شود.

نبوی رضوی یادآور شد: کتاب مکتب در فرایند تکامل، ترجمه کتاب فوق است که در ایران هم منتشر شد، این کتاب در سال ۸۶ منتشر شد و امروز به چاپ شانزدهم رسیده است.

وی اظهار کرد: بهایی‌ها در سال ۸۶ از این کتاب استفاده کردند که بگویند امام زمان شیعه بنیان محکمی ندارد، این کتاب برای نشان دادن سست بودن باورداشت مهدویت شیعی استفاده می‌شود که در حال نقد و پاسخ دهی است، در این شانزده سال مقالات خوبی در نقد این کتاب نوشته شده است، چرا که این کتاب آکنده از غلط‌های فجیع است و اکثر موارد منابعی که به گفته خود مطابقت داده هیچ ربطی دیده نشده است، حتی روایاتی بیان کرده که جملات را تقطیع کرده است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: متاسفانه این کتاب درحال اثرگذاری است و هیچ کتاب موثری در این سطح در نقد این کتاب نوشته نشده است.

وی گفت: وی باورمند بحث مهدویت است، ولی به شکلی این کتاب را نوشته که افراد را از اعتقادات مهدویت دور می‌کند، نشر کویر که این کتاب را منتشر کرده نیز از این دست کتب، بسیار منتشر کرده که مدیر این مرکز شاگرد حجت الاسلام صالحی نجف آبادی است که نویسنده کتاب شهید جاوید می‌باشد.

نبوی رضوی یادآور شد: بنده در جلسه ای در دهه هشتاد با این فرد داشتم در آن جلسات بیان کرد که امام زمان عقیده است نه یک واقعیت تاریخی.

وی اظهار کرد: آقای رضا علیجانی در گفت‌وگو با بنده بیان می‌کند که مدرسی در رد امام زمان(عج) در این کتاب خوب عمل نکرده و اگر کتاب در این زمینه می‌خواهید بخوانید به کتاب تکامل فکر سیاسی شیعه نوشته احمد کاتب اشاره کنید، این کتاب نیز بیان می‌کند که امام زمان(عج) یک اعتقاد است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: احمد کاتب در حال حاضر چهل سال است که در لندن ساکن است و جزو منتقدان شیعه به‌خصوص مهدویت است که به کرات در برنامه‌های شبکه وهابیت به بیان نظراتش می‌پردازد.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه کتاب‌های خوبی در نقد کتاب کاتب نوشته شده است، گفت: کتاب حدیث حضور نوشته حجت الاسلام جواد جعفری در قم کتاب بسیار خوبی است که حق مطلب را ادا کرده، ولی متاسفانه به دلیل اینکه ناشران قوی نداشته، دیده نشده است.

نبوی رضوی خاطرنشان کرد: احمد کاتب متخصص نقد مهدویت شناخته می‌شود که وقتی عالمانه به نظرات وی می‌نگریم متوجه می‌شویم که نظرات او اصلا پژوهشی نیست و به شکل آشکار به تقطیع روایات می‌پردازد.

وی اظهار کرد: امید قائم مقامی از شاگردان معنوی کولبرگ است که یک شخص بهایی است و کتابی در این حوزه منتشر کرده، در جلد کتاب بخشی از نامه امام زمان(عج) در پیش از پایان غیبت صغری را منتشر کرده و بیان می‌کند که توقیعات ساخته علمای شیعه است تا هم شیعیان روی اعتقادشان بمانند و هم اگر کسی مدعی امام زمان(عج) شد او را بکوبند، البته در این حوزه سه کتاب در رد این کتاب نوشته‌ایم، این کتاب از نظر علمی در درجه انحطاط قرار دارد، نویسنده در ظاهر علمی شواهد کاملا دروغین آورده که به یک نوع نامردی کامل است و در مقالات خود نیز کاملا به تحریف روایات شیعه می‌پردازد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: ادموند هیز نیز از دیگر متاخران این عرصه است که در دانشگاه لایدن فعالیت می‌کند و به بحث وکلای امام غایب می‌پردازد، تا کنون روی ۶۰ صفحه این کتاب کار کرده‌ایم که این فرد نیز کاملا به درد دیگران مبتلا است، روایاتی بیان می‌کند که سفرا برای امام حسن عسکری(ع) امام ساخته‌اند که وقتی روایت را می‌بینیم، به جنایت فکری در تقطیع روایات می‌رسیم که اصل روایت که مدعی یک حقیقت است را تقطیع کرده و از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای رد امام زمان(عج) استفاده می‌کند.

وی گفت: آنچه به‌عنوان روشنفکری دینی در ایران در حال انجام است، مسلمانان، آن را ارایه می‌کنند ولی ریشه در اندیشه علی محمد باب است، بهایی‌ها در این زمینه آشکار عمل می‌کنند ولی بابی‌ها در خفا فعالیت می‌کنند و حتی خود را مسلمان معرفی می‌کنند، تعالیم باب ریشه مباحث روشنفکران دینی است، طباطبایی است که با همین رویکرد این مباحث را با همان پنج محور، بیان می‌کند و به نقد شیعه می‌پردازد، تحریف عامدانه یک جریان کاملا جدی در نقد مهدویت از سوی این افراد است.

نبوی رضوی یادآور شد: یکی از نکات مهم دست گذاشتن وی روی آقای سید کمال حیدری است که نواری از او پخش شد که احادیث مهدویت در شیعه سست است، وقتی به سایت سید کمال حیدری مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که این تحریف کاملا بیان شده، البته از قضا از یک روش ابتکاری به‌خوبی به‌مبانی حدیث شناسی مهدویت را از ابن تیمیه بیان می‌کند و ولادت امام زمان را با همین روش بیان می‌کند، ولی در توضیح مبنای فکری مباحثی مطرح می‌کند که برخی این چنین حرف‌هایی می‌زنند و یک ساعت بعد به رد این مباحث می‌پردازد، ولی گفته‌های اولین او را تقطیع کردند و در فضای مجازی و عمومی منتشر کردند.

در ادامه این مراسم، آیین رونمایی از این اثر با حضور حجت الاسلام علی صافی اصفهانی مدرس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه اصفهان و حجت الاسلام والمسلمین بحرالعلوم میردامادی و صاحب این اثر رونمایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین بحرالعلوم میردامادی در این مراسم با اشاره به آیه نفر « وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ » بیان کرد: اگر به معنی الدین بنگریم و آن را تفسیر کنیم، به ائمه اطهار(ع) می‌رسیم که مصداق امروز این دین، امروز امام زمان(عج) است.

وی افزود: امروزه حوزه‌های علمیه باید بیش از گذشته به بحث مهدویت توجه داشته باشند، طلاب و دانشجویان باید روی این بحث که همان بحث مهدویت و امامت و عقاید است بیشتر تمرکز کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ولایت همه امور را در خود دارد و مهدویت و ولایت در همه ارکان جایگاه دارد، بیان کرد: توحید در ولایت و غدیر است، ولایت نعمتی است که در آن توحید و معرفت الرسول و احکام و اخلاق و درس تزکیه را در خود دارد.

وی گفت: در این راستا باید انذار کرد، کاری که دکتر نبوی رضوی انجام داده مصداق انذار است.

وی اظهار کرد: حوزه و دانشگاه باید پرچمدار مهدویت باشند، این مباحث باید از سوی عقل و منطق و قرآن و روایات مطرح شود، بعد از تفقه در امامت و مهدویت باید انذار کنیم، یکی از وجوه انذار، ردیه نوشتن و گفتن و بیدار کردن مسلمانان است.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha