دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: اگر فردی در مقابل کلام و رفتار خوب همسرش، پاسخی نیکو دهد، هر اندازه در زندگی مشترک پیش می‌روند، رفتارهای خوب خانواده گسترده‌تر و بنیان زندگی زناشویی مستحکم‌تر می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در محیط خانه و خانواده بایستی موردتوجه قرار بگیرد این است که هرچه در زمان سیر می‌کنیم، بایستی بنیان‌های خانواده تقویت و مستحکم‌تر شود.

وی به راهکارهای تعالی نظام خانواده در گذر زمان اشاره نمود و با تأکید اینکه در آموزه‌های دینی و اسلامی برخی از ویژگی‌ها برای خانه و خانواده برشمرده شده که تکیه و ممارست بر آنها می‌تواند منجر به قوام و تقویت بیش‌ازپیش بنیان خانواده شود، یادآور شد: اخلاق نیکو از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که اگر در خانه و خانواده جریان پیدا کند، گذر زمان قدرت معنوی، ارتباطی و عاطفی محیط خانواده را ارتقا می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاق نیکو در روایات اسلامی، پاسخ خوبی با خوبی را یکی از مصادیق اخلاق نیکو توصیف نمود و ابراز داشت: اگر فردی در مقابل کلام و رفتار خوب همسرش، پاسخی نیکو دهد، هر اندازه در زندگی مشترک پیش می‌روند، رفتارهای خوب خانواده گسترده‌تر و بنیان زندگی زناشویی مستحکم‌تر می‌گردد.

چشمه جوشان خوبی‌ها در زندگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون افزود: پاسخ رفتار نیک با رفتار نیک همچون چشمه جوشانی است که خوبی‌های محیط خانه را افزایش می‌دهد؛ باتوجه‌به محدودیت زمانی و رفتاری انسان، به‌تدریج رفتارهای بد و کردهای غلط در خانواده کاهش پیدا می‌کند. در زندگی باید عینک خوش‌بینی بزنیم و رفتار خوب هم را ببینیم و بدان پاسخی نیک دهیم.

وی با تأکید بر این که مبتنی بر الگوی قرآنی، پاداش کار نیک، مضاعف به خود انسان بر می‌گردد، اظهار داشت: چه خوب است انسان بر اساس الگوی قرآنی و اهل‌بیت علیهم‌السلام خوبی همسرش را مضافاً بر آن که هست و با رفتارهای خوب پاسخ دهد؛ این مهم نخستین نما از خوش‌خلقی در محیط زندگی مشترک است.

سخنران محفل معرفی حرم مطهر در ادامه بر اهمیت مدارا با رفتارهای بد در زندگی مشترک تصریح و خاطرنشان کرد: از هنرها در زندگی مشترک این است که انسان در برابر رفتارهای نا به جا و خطای طرف مقابل به سمت مدارا حرکت نموده، به‌جای پاسخ بدی با بدی، بدی‌ها را نادیده گرفته با بدی‌ها مدارا نماید، تا این رفتار بد در زندگی نهادینه نشود.

زندگی مشترک محفل قدرت‌نمایی و پاسخ بدی با بدی نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با تأکید بر این که رفتار خوب، پلیدی‌ها را از پا درمی‌آورد، یادآور شد: زندگی مشترک محفل قدرت‌نمایی و پاسخ بدی با بدی نیست؛ هنر زندگی به این است که در اوج خشم طرف مقابل، همچون آبی سرد خشم او را از بین ببریم و همسر را همراه خود سازیم. قهر، توهین و بلندکردن صدا نشانه ضعف انسان است.

گسترش طلاق تداعی فراموشی اخلاق اسلامی در جامعه

وی ضمن انتقاد از بالابودن آمار طلاق در کشور با بیان این که این آسیب نشان‌دهنده حرکت جامعه به سمت بی‌هنری، بی‌اخلاقی و فراموشی اخلاق اسلامی در جامعه است، اظهار داشت: متأسفانه به‌جای این که اصول و قواعد دینی را در زندگی مشترک جریان دهیم، منیت‌ها را محور قرار داده‌ایم. اگر در جامعه‌ای دلم می‌خواهدها زیاد شود، این جامعه رو به افول حرکت خواهد کرد؛ اگر منیت‌ها در جامعه رنگ ببازد، انسان‌ها حقوق یکدیگر را بیشتر رعایت خواهند نمود.

مهم‌ترین سنجه‌های رفتار تکاملی انسان

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت رعایت حق‌الله، حق‌الناس و حق النفس را مهم‌ترین سنجه‌های رفتار تکاملی انسان دانست و با بیان این که سه مؤلفه باید توأم با هم مدنظر قرار گیرد، ابراز داشت: صبر یکی از فضائل مهم اخلاقی در زندگی است؛ چرا که صبر با زندگی و حیات دنیایی آمیخته شده است و کسی که صبور نباشد، زندگی برایش کابوس شده، مطمئناً با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

صبر؛ ظرف وجودی انسان را گسترده‌تر می‌سازد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در ادامه ضمن تشریح انواع و اقسام صبر، به تفاوت‌های صبر و توقف در زندگی اشاره نمود و با بیان این که اگر کسی در مقابل بداخلاقی همسرش طاقت‌فرسا شود، هیچگاه در مسیر صبر قرار نگرفته و صرفاً بر بدخلقی همسرش توقف داشته است، ابراز داشت: انسان صبور در مواجهه با مسائل نگاه خود را تغییر می‌دهد؛ انسانی که برای‌خدا صبر کند، هرچه زمان جلو می‌رود ظرف وجودی‌اش گسترده‌تر و تحمل‌پذیری‌اش بالاتر می‌رود. چرا مصیبت را سرمنزل درک اجر عظیم می‌بیند.

چهار پاداش صبر بر بداخلاقی شوهر

وی ضمن اشاره به روایتی دررابطه‌با آثار صبر بر بداخلاقی همسر، با تأکید بر این که طلاق منفور دین و به قهقرا رفتن است، اظهار داشت: بر اساس روایتی از اهل‌بیت علیهم‌السلام، خداوند متعال در مقابل بانویی که نسبت به بداخلاقی همسرش صبوری می‌کند، چهار پاداش می‌دهد؛ عذاب قبر ندارد، با فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها محشور می‌شود، ثواب یک سال بندگی خالص خدا در نامه عملش ثبت و ثواب هزار شهید را به او اعطا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون توجه به عدالت الهی را نخستین مؤلفه مؤثر بر پرورش صبر دانست و با بیان این که خداوند متعال هیچ آزار و اذیت دنیایی را اگر باخدا معامله شود، بدون پاداش نمی‌گذارد، خاطرنشان کرد: صبر به‌خاطر خدا، هنر والایی است که شعله آتش مصیبت‌ها را خاموش می‌کند.

مدارا نرمش در دایره مبانی و اصول‌دین

سخنران محفل معارفی حرم مطهر مدارا را از پیش‌نیازهای مهم زندگی مشترک دانست و با بیان این که نصف خوشی‌های زندگی در گرو مدارا است، خاطرنشان کرد: مدارا نرمش بر اساس مبانی و اصول‌دین است؛ مدارا مهم‌ترین پایه حفظ نظام خانواده و قراردادن آن در مسیر رشد و تعالی است. در نظام فکری اسلام در میان زن و شوهر و در تربیت فرزند چیزی تحت عنوان سخت‌گیری وجود ندارد. چرا که خداوند متعال در بدی و آلودگی خیری قرار نداده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایتی با بیان این که مرد اگر بخواهد زندگی خود را خوب مدیریت کند، باید معاشرت درست را فرابگیرد و در جوشش عشق و علاقه به همسر تنوع‌بخشی را موردتوجه قرار دهد، اظهار داشت: مرد باید مهربان‌ترین و خوش‌اخلاق‌ترین فرد نسبت به خانواده و خوش‌مشرب‌ترین انسان نسبت به همسرش باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون با بیان این که برای معنابخشی به صبر و مدارا باید انسان را از منظر الهی نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزه‌های دینی هستیم؛ چرا که تجربه بشر در گذر تاریخ نشان داده است که بشر مبتنی بر افکار، روش‌ها و تجربیات انسانی نمی‌تواند خانواده و جامعه را سامان دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha