دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله رجبی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، علوم انسانی اسلامی برای حال و آینده نظام اسلامی و جامعه بشری حیاتی و سرنوشت ساز است زیرا این علوم هم هویت سازند و هم تمدن ساز.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه امام حسین علیه السلام در سخنانی گفت: آغاز تولید علوم انسانی اسلامی بر اساس فرمایشات و تأکیدات حضرت امام خمینی (ره) بود و علامه مصباح ره نیز بر اساس این تأکیدات وارد این عرصه شدند.
وی افزود: علوم انسانی اسلامی برای حال و آینده نظام و جامعه اسلامی بلکه جامعه بشری حیاتی و سرنوشت‌ساز، و هم هویت ساز و هم تمدن ساز هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ضمن تأکید بر اهمیت اسلامی سازی علوم انسانی بیان داشتند: برای تولید علم باید کسانی وارد این عرصه شوند که هم بر علوم اسلامی و هم بر علوم انسانی مسلط باشند. در مرحله بعد برای آموزش این علوم نیز قطعا کسانی موفق هستند که علاوه بر شناخت علوم انسانی اسلامی به این مسئله باور داشته باشند.

وی مرحله بعد را ورود علوم انسانی به عرصه نظامات و زندگی اجتماعی دانستند و بیان داشتند: برخی فتنه هایی که در سال های اخیر به وجود آمد به خاطر همین علوم غربی و برنامه ریزی های مبتنی برآن است و این موضوع اهمیت پرداختن به این موضوع را دوچندان می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: کارهای متنوع و متکثر زیادی توسط نهادها و شخصیت های علمی انجام شده است که باید قدردان زحمات ایشان بود و از همه کسانی که در این راه قدمی برداشته اند به ویژه علامه طباطبایی، استاد شهید آیت الله مطهری و علامه مصباح باید قدردانی کرد و برای آینده این مسیر نیز از تجربه‌های آنان استفاده کرد.

آیت الله رجبی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این مسیر کارهای زیادی باید انجام گیرد بیان داشتند کارهای عظیمی در این عرصه نیاز است و باید سرمایه گزاری شود، کسانی به این عرصه وارد شوند که در درجه اول باورشان بیاید که این کار یک نیاز حیاتی است و در درجه بعدی مراقب باشند که آسیبی به وجود نیاید و از انجام کارهای بی بنیان و بدون برنامه ریزی دقیق، جزیره‌ای، پراکنده و موازی پرهیز شود که هر کدام از اینها یک آسیب جدی است و باعث هدر رفت امکانات، منابع و ناکامی در دستیابی به هدف می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha