دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ حجت الاسلام اکبری شاهرودی، از انتشار سه اثر جدید و چاپ مجدد یک اثر از سلسله منشورات این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در حاشیه مراسم رونمایی از تازه های نشر این مرکز، مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع) را از موفق ترین مراکز علمی تخصصی حوزه‌های علمیه عنوان کرده و گفت: در بخش های مختلف مورد نیاز در نهادها و سازمان های پژوهش‌بنیان، در عرصه‌هایی مانند فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه رسانه و ...، این مرکز و پژوهشگران آن توانسته‌اند آثار و تحقیقات ارزشمندی را تقدیم مراکز علمی و اساتید و پژوهشگران نمایند.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی در ادامه، اوّلین اثر منتشر شده آبان‌ماه دفتر انتشارات را کتاب «واکاوی فقهی غرباگری» معرفی کرد و افزود: غربالگری در دوره جنینی، آزمایش‌هایی است که در راستای تشخیص وضعیت جنین صورت می‌گیرد، تا با کشف بیماری‌های مختلف از تولد کودکان ناقص الخلقة پیشگیری نماید؛ اما این مسأله از آن روی که در زمره رفتار اختیاری والدین و پزشکان جای می گیرد، از منظر فقه، دارای بایدها و نبایدهایی است که مؤلف حجت الاسلام محمدعلی قاسمی، در این کتاب کوشیده است با تبیین موضوع‌شناسی غربالگری، پیامدها، وظایف تکلیفی و وضعی آن را با روش اجتهادی از منابع اصیل فقهی استنباط کند.

دومین اثری که در این ماه رونمایی شد، کتاب «واکاوی فقهی روابط زوجین پس از تغییر جنسیت» است. استاد سطوح عالی حوزه علمیه، در رابطه با این کتاب گفت: از مسائل نوپدید فقهی مسأله تغییر جنسیت است که در نتیجه آن، جنسیت فرد از مرد به زن یا بر عکس تغییر می‌یابد. چنانچه تغییر جنسیت‌دهندگان زوجین یا یکی از آن دو باشند، این امر تأثیرات زیادی به لحاظ فقهی ایجاد می‌کند، تأثیراتی از قبیل انحلال ازدواج که با به وقوع‌پیوستن آن، پرسش‌هایی از قبیل چگونگی روابط زوجین با خودشان و فرزندانشان در صورت ‌داشتن فرزند، چگونگی وضعیت مهریه، نفقه، عده، تغییر پذیری عناوین خانوادگی و ... پیش می‌آید.
از طرفی نیز پویایی فقه شیعه و پاسخگوبودن آن به تمام نیازهای مکلّفان می‌طلبد که مسائل نوپدید جامعه از نظر فقهی مورد بررسی قرار گرفته و دیدگاه فقها در این زمینه برای رفع مشکلات و تعیین‌نمودن تکلیف مکلّفان بیان شود. کتاب حاضر ضمن بررسی وضعیت ازدواج زوجین پس از تغییر جنسیت به پرسش‌های بالا پاسخ داده و ابعاد مسئله را روشن کرده است.


مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام درباره سومین اثر تازه منتشره این مرکز گفت: اثر بعدی، «درسنامه اندیشه سیاسی اسلام در عصر غیبت و ولایت فقیه» که خواننده را با تبیینی دقیق از اندیشه سیاسی اسلام و مدل حکومتی آن در عصر غیبت آشنا می‌سازد. مؤلف حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیبی تبار با بیان مسائل مهمی، مانند مبانی نظریه حکومت دینی با تأکید بر نظریه ولایت فقیه برای اداره جامعه در عصر غیبت، شواهد عقلی و نقلی و پشتوانه فقهی این الگوی حکومتی، اختیارات ولی فقیه، امتیازات نظام ولایت فقیه در ایران، و ... تلاش نموده است تا یک نگاه منطقی و علمی از این بحث را بازگو کند و در ادامه به شبهات پیرامون ولایت فقیه پاسخ داده و کتاب را با مروری بر دیدگاه های امام خمینی قدس سره در این باب خاتمه دهد.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی، کتاب «مکاسب محرمه» را به عنوان کتابی که به جهت استقبال مخاطبان و طلاب عزیز، بازطبع شده است، بیان کرد: این اثر ارزشمند دو جلدی که مجموعه درس های خارج فقه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی است که مورداستقبال و استفاده بسیاری از اساتید و طلاب و پژوهشگران واقع شده و طبع های مختلفی شده است که امسال هم بنابر استقبال علاقمندان، طبع مجدد شد.
وی در پایان گفت: اساتید، محققان و پژوهشگران می‌توانند آثار جدید را از فروشگاه های این انتشارات در قم و مشهد و نیز فروشگاه‌های بوستان کتاب و انتشارات دلیل ما تهیه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha