یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خطيب جمعة طهران المؤقت حجة الاسلام محمد حسن ابو ترابي فرد

حوزه/ خطیب نماز جمعه این هفته تهران، گفت: باید این مسائل در کشور حل شود تا به نظام اقتصادی کارآمد دست یابیم و رشد اقتصادی شکل بگیرد، باید هزینه فعالیت‌های غیرمولد افزایش یابد، براساس آموزه‌های قطعی اقتصادی، تولید ملی مستلزم سلامت نظام اقتصادی و اصلاح ساختارهای انگیزشی تولیدی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب نماز جمعه این هفته تهران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) به بیان برخی از فضائل حضرت صدیقه شهیده (س) در خطبه اول از کتب اهل تسنن پرداخت و در خطبه دوم نیز، گفت: در ساعات گذشته خبر جانکاهی در رسانه‌ها منتشر شد؛ مزدوران استکبار جهانی که از دست قدرتمند قهرمانان غزه سیلی‌های جانکاهی را دریافت کرده‌اند، دستشان به خون افسران شجاع فراجا آغشته شد و تعدادی از بهترین فرزندان خالق امنیت در کشور و مرزبانان غیور به شهادت رسیدند.

وی افزود: هر چند برخی از تروریست‌ها به جزای خود رسیدند، اما امیدواریم دستگاه‌های امنیتی کشور با شناسایی خائنان، آن‌ها را مجازات و کشور همسایه نیز برای مراقبت از مرزهای دو کشور از همه توانش استفاده کند، لازم می‌دانم این حادثه تروریستی را به ملت ایران و شیعیان و اهل تسنن و کارکنان نیروی انتظامی تسلیت عرض کنم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مقاومت جوانان غزه نقاب از چهره سیاه آمریکا و دستیاران اروپایی آن‌ها و صهیونیست‌ها برداشت، افزود: غزه مرگبارترین کالای صادراتی آمریکا، آزادی حقوق بشر و دموکراسی غربی را در معرض قضاوت جهانیان قرار داد و جبهه بزرگ انسانی در مقیاس جغرافیای جهان در برابر تفکرات ماتریالیستی حاکمان غرب شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد اضافه کرد: آنچه بشریت را به سوگ نشانده و اراده‌ها را برای ایستادگی در برابر اردوگاه بی‌ترحم غرب استوار کرده است، شهادت فلسطینیان نیست، تاراج ارزش‌های اخلاقی و لگدمال شدن انسانیت زیر چکمه‌های آمریکایی است که صهیونیست‌ها به نمایندگی از دول غربی پوشیده‌اند.

وی تصریح کرد: تغییرات ساختاری بنیادی در حال انجام است؛ دوران توزیع‌ قدرت‌ دو و تک‌قطبی به پایان رسیده است؛ طوفان الاقصی و مقاومت مردم غزه و کرانه باختری، آرایش نظامی و سیاسی متفاوت و راهبرد نوین محور مقاومت را به نمایش گذاشته است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه هندسه قدرت در حال تغییر است، گفت: آنان که دیروز در جنگ شش روزه سرزمین‌های اشغالی را به چند برابر افزایش می‌دادند، امروز بعد از حدود شست روز بمباران غزه در برابر عزم و اراده مردم غزه به خاک افتادند و هر روز در سوگ ده‌ها افسر و نظامی خود سوگوار می‌شوند؛ پروردگارا زمینه‌ نصرت عاجل امت اسلام و پیروزی غزه‌ را فراهم آور و بر اقتدار محور مقاومت بیفزای.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد افزود: در این‌ روزها با مسائل مهمی مانند برنامه‌ هفتم توسعه، بودجه سال آتی و گزارش‌هایی در مورد برخی از مفاسد اقتصادی روبه‌رو هستیم.

وی گفت: دغدغه دولت محترم قدم برداشتن در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در مورد ناترازی‌بودجه است، نمایندگان مردم، دولت را در برون‌رفت از این تنگنا که ریشه مشکلات اقتصادی است، کمک کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه خلق هزینه بدون درآمدهای پایدار و دست یافتنی، مشکلات کشور را دوچندان می‌کند، اظهار کرد: ممکن است برای چند ماه ما را تشویق کنند و رأیی نیز بدهند، اما متوجه خواهند شد که تصمیمات ما، راه را برای کاهش تورم یا زمینه استقراض دولت و ناترای‌ بودجه و رشد تورم فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، ادامه داد: گام بزرگی که دولت در مهار نقدینگی داشته است، اساسی‌ترین‌ نیاز کشور به شمار می‌رود که ممکن است در کوتاه‌مدت مانع رشد اقتصادی شود، اما به طور قطع از نظر صاحبنظران، مهار رشد نقدینگی در این مقیاس از تورم کشور ضرورت دارد که در میان‌مدت و بلندمدت به‌ رشد اقتصادی می‌انجامد.

وی گفت: این روزها تخصیص نادرست ارز نیمایی و فسادی که رخ داد، نگاه مسئولین را به خود معطوف داشته است، با توجه به گستره ملی فساد و اثرات منفی آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، به ویژه کاهش سرمایه اجتماعی مبارزه با این پدیده شوم مورد توجه است و در منظومه حکمرانی نظام جمهوری اسلامی بارها از سوی مقامات عالی مورد تأکید قرار گرفته است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، افزود: پیشگیری و مبارزه با فساد از مهمترین ویژگی حکمرانی خوب و در تراز قرآن کریم و اهل بیت (ع) است؛ از آنجا که اخلالگران در نظام اقتصادی تلاش می‌کنند منافذ قانونی و اجرایی را شناسایی کرده و چند گام جلوتر از قانون‌گذاران و ناظران هستند هنر و ابتکار حکمرانی کشور باید بر اصل پیش‌بینی به مثابه پیشگیری استوار باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه برای دستیابی به رویه‌ها و راهکارهای کارآمد با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب، باید تحول نظامات اداری، قضایی، بانکی، بودجه‌ریزی، آموزشی، بهداشتی و... در همه حوزه‌های حکمرانی در قوای سه‌گانه در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: در این مقطع از تاریخ انقلاب نیازمند بازنگری در همه حوزه‌های مدیریتی در قوای سه‌گانه هستیم.

وی افزود: اهداف بلند تعریف شده در سیاست‌های کلی ابلاغی با این نگاه تحول‌آفرین محقق خواهد شد، اگر این نظامات اصلاح شود، شاهد تحول در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی خواهیم بود که در ادامه به اختصار به بعضی از عوامل تعیین‌کننده در شکل‌گیری فساد اشاره می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: اقتصاد دولتی «ام‌الفساد» و ریشه‌ بسیاری از مفاسد اقتصادی است؛ حدود ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و شبه دولتی است که زمینه بروز فساد را فراهم می‌آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد تصریح کرد: باید در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای فراهم آوردن زمینه انتقال ریل و واگذاری صحیح شرکت‌های دولتی و شبه دولتی به بخش خصوصی و تعاونی، برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: لازمه ارائه کارآمد و اثر بخش خدمات عمومی در حکمرانی سلامت نظام اداری است، امور اجرایی کشور در نظام‌اداری کارآمد باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که صحت امور تضمین گردد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: تحول بنیادین در نظام اداری کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که علاوه بر کاهش زمینه‌های تخلف و اخلال در نظام اقتصادی، به افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی می‌انجامد و هزینه‌های اداره کشور را کاهش می‌دهد؛ باید با نگاه واسپاری امور به مردم و تعریف دقیق وظایف حاکمیتی و دستیابی به عالی‌ترین سطوح دولت الکترونیک، با الهام از سیاست‌های فاخر کلی نظام اداری، امور اجرایی کشور را بازطراحی کرد؛ نیازمند این باز طراحی هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه انتصابات باید از پایین به بالا شکل بگیرد، افزود: دولت محترم همت خود را به این امر معطوف کند، یکی از آسیب‌های نظام‌اداری ناکارآمد، انتصاب افراد غیرحرفه‌ای در سمت‌های تخصصی است، امضاهای خاص در معرض هجوم‌ متخلفین است.

وی تصریح کرد: ناترازی اقتصاد یکی از مسائل اساسی فساد است، بعضی اقدامات در ظاهر برای ما خوشآیند است، اما برای اقتصاد ملی تهدید است، هر حوزه اقتصاد که به سمت دستوری شدن حرکت کند، زمینه فساد را فراهم می‌آورد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: اختلاف قیمت کالاهای سهمیه‌ای و بازار، اساس فساد است، تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار موجب بروز فساد است، یکی از اقدامات مهم دولت حذف ارز ترجیحی بود که نقش مهمی در کاهش فساد داشت، اما ارز نیمایی هم با ارز بازار متفاوت است که راه را برای فساد باز می‌کند و در فساد اخیر نیز آن را مشاهده کردیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، افزود: باید این مسائل در کشور حل شود تا به نظام اقتصادی کارآمد دست یابیم و رشد اقتصادی شکل بگیرد، باید هزینه فعالیت‌های غیرمولد افزایش یابد، براساس آموزه‌های قطعی اقتصادی، تولید ملی مستلزم سلامت نظام اقتصادی و اصلاح ساختارهای انگیزشی تولیدی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha