سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
افول آمریکا و غرب

کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که خود اندیشمندان غربی و آمریکایی به افول بیش از پیش آمریکا در عصر کنونی معترف هستند.

محمدصادق خرسند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که آنچه هم اکنون بر ایالات متحده آمریکا می‌گذرد، نه صرفاً افول، بلکه نشانه هایی از فروپاشی است، گفت: بنا بر هشدارهای مستقیم و غیر مستقیم کارشناسان آمریکایی، معضلات و مشکلات اجتماعی بسیاری در این کشور وجود دارد، کما این که اندیشکده شورای آتلانتیک به تازگی اعلام داشته از نظر مسایل اجتماعی، آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

وی با بیان این که در وضعیت کنونی، نظام بین‌الملل دارای رهبری خاصی نیست، اما دارای قدرت‌های مختلفی است، افزود: نظام‌های بین‌الملل گزاره‌های مختلفی را تاکنون از سرگذرانده اند و آن چه قابل توجه است این که قدرت ها و تمدن های مختلف بعد از دوران قدرت نمایی به تدریج دچار زوال و افول شده اند.

وی همچنین جنگ جهانی را نقطه عطفی در دوران نظام بین‌الملل فعلی برشمرد و بیان داشت: پس از جنگ‌های اول و دوم شاهد ظهور دوقطبی شوروی و آمریکا شدیم و در واقع دو بلوک غرب و شرق از این مقطع تاریخی شکل گرفت. پس از جنگ سرد و فروپاشی جماهیر شوروی، وارد فاز جدیدی به نام نظام تک‌قطبی شدیم. بعداز این دوران گذار، جهان امروز را داریم که نظام بین‌الملل در آن دچار تغییرات مشهودی شده است.

خرسند همچنین با اشاره به شروع روند افول قدرت تک‌قطبی جهان یعنی ایالات متحده آمریکا گفت: مؤلفه‌هایی وجود دارد که مبتنی بر آن می‌توانیم بگوییم نظام امروز جهانی، دیگر، تک‌قطبی نیست که در این راستا باید البته نکات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... را مورد توجه و تحلیل قرار داد.

وی یادآور شد: اندیشکده شورای آتلانتیک اخیراً گزارشی را به نام دولت شکست‌خورده منتشر کرده که در آن آمده از نظر حوزه اجتماعی و محبوبیت، آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و شکاف های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی موجود در داخل آمریکا مساله ای است که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت.

وی افزود: در چند سال اخیر شاهد حضور رؤسای جمهوری چون ترامپ و بایدن بوده ایم که عدم توانایی لازم آنها مشهود است و اگر ترامپ قدرت را به دست بگیرد، شکاف‌ها بیش از آنچه وجود دارد نمایان خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha