پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

حوزه‌های علمیه این افتخار بزرگ را داشته‌اند که دروس آزاد دارند و انتخاب استاد به وسیله شاگردان انجام می‌شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم اظهارداشتند: در شرایطی زندگی می‌کنیم که بیش از هر زمانی احتیاج به وحدت و اتحاد در کشور و جهان اسلام احساس می شود، زیرا دشمنان از طریق سایت‌ها، ماهواره‌ها، مسائل سیاسی و اقتصادی جوامع اسلامی به ویژه نظام اسلامی ایران را می‌کوبند، در این شرایط اختلاف در حوزه‌های علمیه فاجعه بار است.

معظم له بیان داشتند: حوزه‌ها همیشه سمبل وحدت در میان مردم بوده و مراجع و بزرگان همواره دعوت به وحدت می‌کردند، وحدت یکی از مهمترین پیام های قرآن مجید است و اختلاف را هم ردیف صاعقه‌ها، زلزله‌ها و ... قرار داده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: باید کاملا مراقب بود تا هیچ گونه اختلافی در حوزه‌ها نباشد؛ البته ممکن است کسانی از بیرون حوزه برای ایجاد اختلاف دست بکار باشند ولی به یقین نباید این مطلب را دامن زد، بنابراین طلاب و اساتید همه باید مراقب این معنا باشند.

*در حوزه چیزی که مایه اختلاف باشد وجود ندارد

معظم له ادامه دادند: در حوزه چیزی که مایه اختلاف و کشمکش باشد، وجود ندارد، به عنوان مثال مسئله« استاد محوری »کاملا قابل حل است؛ سنتی که سالیان سال در حوزه های علمیه وجود داشته« دروس آزاد» است، چیزی که در هیچ یک از دانشگاه‌های دنیا وجود ندارد.

ایشان افزودند: دانشگاه‌ها از نظام های آموزشی غربی سرچشمه گرفته اند، غرب هم چیزی به عنوان دروس آزاد ندارد، کلاس‌های درس تشکیل می‌شود، اساتید از سوی مسؤولان دانشگاه و دانشکده انتخاب می‌شوند و دانشجویان باید شرکت کنند، خواه استاد را بپسندند یا نپسندند، ولی حوزه‌های علمیه این افتخار بزرگ را داشته‌اند که دروس آزاد دارند و انتخاب استاد به وسیله شاگردان انجام می‌شود.

*فواید دروس آزاد

معظم له ادامه دادند: دروس آزاد چند فایده بسیار مهم دارند، فایده اول این است رقابتی سازنده و بسیار مؤثر در بین اساتید ایجاد می کند، اساتید سعی می‌کنند بهتر مطالعه و تحقیق کنند تا در میدان رقابت آزاد، توجه بیشتری به درس او باشد و این واقعا محسوس است، ما خودمان الان در درس خارج بحث آزاد داریم و سعی می‌کنیم هرچه بهتر دروس را تحویل بدهیم؛ البته این رقابت سازنده و الهی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: اثر مفید دیگر این است که نخبه‌ها و بهترین‌ها در حوزه شناخته می‌شوند؛ یعنی استقبال بیشتری از دروسشان می‌شود و این افراد به درس خارج می‌رسند در آنجا نیز برترین و بهترین‌ها هستند و مراجع هم به صورت خودجوش از میان آن‌ها انتخاب می‌شوند.

معظم له اضافه کردند: اثر سوم این که یک رابطه عاطفی میان استاد انتخابی و شخص انتخاب کننده ایجاد می‌شود که تا آخر عمر باقی و تاثیرگذار است، ولی در اساتید از پیش تعیین شده هیچ یک از آثار فوق وجود ندارد و این ضایعه مهمی است، منتهی ایرادی که به دروس آزاد وارد، اما قابل حل می باشد، این است که در دروس آزاد طلابی پیدا می شوند که احساس مسؤولیت نمی­کنند، یک ماه از سال شرکت می­کنند، بقیه سال هم می­گویند جزوه‌ها را می‌گیریم و مطالعه می‌کنیم و امتحان می‌دهیم، کسی هم به آنها نمی‌گوید چرا در کلاس شرکت نمی‌کنید.

*نباید یک سنت سازنده را بخاطر برخی اشکالات رها کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: کسانی که استاد محور هستند، می‌گویند این اشکال سبب شده که ما به سمت استاد محوری گرایش پیدا کنیم؛ چون در این طرح حضور و غیاب فعال است، در اینجا باید گفت نباید یک سنت بسیار مفید و سازنده را به خاطر وجود یک اشکال رها کرد، بلکه باید اشکالات را رفع نمود و تدبیری کرد تا در دروس آزاد یک ماه اول سال طلاب گردش کنند و اساتیدی که برای آن‌ها بهتر است را انتخاب نمایند، بعد از آن هم باید حضور مداوم در کلاس ها داشته باشند و حضور و غیاب رعایت شود.

معظم له بیان داشتند: با این کار نه دست به ترکیب آن سنت حسنه مفید که واقعا از افتخارات حوزه‌ها است زده‌ایم و بی نظمی موجود را نیز بر طرف ساخته‌ایم، من واقعا تعجب می‌کنم که ما این گونه امتیازات را می‌خواهیم به این آسانی از دست بدهیم.

* دلسوزی مراجع

ایشان گفتند: مراجع اگر برای دروس آزاد دلسوزی می‌کنند به دلیل این است که فواید آن را در عمرشان دیده‌اند و می‌دانند چقدر برای حوزه‌ها مفید است و نباید آن را از دست داد، آن برادرانی هم که در آن راه دارند فکر می‌کنند بیایند این اشکال را حل کنند، وانگهی این هم مانعی ندارد که یک عده در مدارس خاص نزد اساتید از پیش تعیین شده درس بخوانند و یک عده بیرون در دروس آزاد؛ اگر این‌ها هیچ کدام امتیازی بر دیگری از نظر مزایای حوزوی نداشته باشند و هر دو به اندازه هم در امتحانات شرکت کنند، هر دو نیم سال، یا هر دو در تمام سال هر دو در کمک‌های مالی به طلاب مثل هم باشند، بازهم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

معظم له افزودند: اگر بنا باشد و امتیازاتی فقط برای یک گروه قائل شوند این به آن معنا است که ما بخواهیم دروس آزاد را تعطیل کنیم و من گمان نمی‌کنم، هیچ کسی اگر درست بیاندیشد راضی به چنین ضایعه‌ای باشد، بنابراین توصیه من به این برداران این است که اولاً این مساله مهمی نیست که لاینحل باشد و یا به قول بعضی‌ها بحران باشد، باید بیایند و بیاندیشند و این مساله را حل کنند و دروس آزاد به قوت خود باقی باشد تا اساتید بتوانند در یک رقابت سالم مسائل علمی را پیش ببرند، نخبگان حوزه از نظر افکار عمومی طلاب مشخص شوند و آن برنامه‌ای که مرجعیت از هزار سال پیش تاکنون داشته مسیر خود را طی کند و اگر مشکلاتی وجود دارد، حل شود.

ایشان بیان داشتند: ثانیاً من از این می‌ترسم که دست‌هایی از خارج حوزه دخالت کند و کم کم ایجاد اختلافاتی کنند که تاکنون نبوده است و عزیزان هم، نباید اعلامیه بدهند، نباید طلاب را دعوت به گردهمایی اعتراض آمیز کنند، این‌ها مصلحت حوزه و نظام نیست، بجای این کارها برادر وار بنشینند و نمایندگانی ازسوی مراجع، اساتید و مدیریت حوزه تعیین شود و مسائل را حل کنند.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: اساتید و طلاب عزیز با هوشیاری و بیداری در وحدت حوزه به کوشند و کار را از مسیر و مجرای آن حل کنند و اجازه ندهند در مسیرهای خدای ناکرده غیر عادی بیفتند و از خارج از حوزه هم خدای  ناکرده ، کسانی طمع کنند و بخواهند اختلاف ایجاد کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha