سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

پس از چند هفته جنجال بر سر تعطیلی اعیاد فطر و قربان در جمهوری باشکورستان(باشکورتستان)، اعلام شد: این ایام در این جمهوری رسما تعطیل است.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، چندی پیش دادگاه عالی روسیه اعلام کرد که تعطیل کردن عید فطر و قربان توسط جمهوری باشکورستان که یک جمهوری فدرال خودمختار از اتحادیه روسیه است، یک اقدام غیر قانونی است و همین سبب شده که کشورهای اسلامی دیگر روسیه نیز بخواهند عید فطر و قربان را تعطیل کنند. پس از اینکه جهوری باشکورستان وابسته به روسیه دو عید فطر و قربان را تعطیل رسمی اعلام کرد، دادگاه عالی روسیه اعلام کرد که این تصمیم خلاف قانون می­باشد.

اما در هفته گذشته نخست وزیر روسیه ولادیمیر پوتین در یک برنامه زنده تلویزیونی به این مطلب اشاره کرد و گفت: امیدوارم دادگاه عالی روسیه این مورد را از حکومت باشکورستان بپذیرد تا هیچ کس و با هر دینی در روسیه احساس نکند که سرکوب می­شود و اگر هم دادگاه تشخیص دهد که این مورد خلاف قانون است باید اصلاحیه این قانون را از دولت یا رییس جمهور بخواهد.

پس از آن، دادگاه حکم سابق خود را پس گرفت و به این ترتیب مانعی در برابر دولت باشکورستان برای تعطیلی عید فطر و قربان باقی نماند.

لازم به ذکر است که غیر قانونی خواندن تصمیم باشکورستان توسط دادگاه عالی، واکنش های مختلفی را در سپتامبر گذشته به دنبال داشت حتی لایحه ای در یکی از کمیته های وابسته به پارلمان روسیه مطرح شد که به تعطیل اعلام کردن اعیاد مسلمانان وجهه قانونی می­داد.   

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha