پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: اقدام مرحوم آقا بزرگ تهرانی در تالیف الذریعة و اعلام الشیعة، حفظ هویت شیعی و مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله استادی، پیش از ظهر امروز 31 خردادماه، در مراسم تکریم مرحوم علامه آقابزرگ تهرانی، گفت: کتاب های الذریعة و اعلام الشیعة حاصل عمر مرحوم آقابزرگ تهرانی است و بسیار راهبردی و راهگشا تالیف شده است.

وی افزود: از روزی که نخستین مجلدات این دو اثر وارد جامعه شده است، هر فردی که در زمینه تالیف فهرست و تراجم اقدام کرده، به این کتاب ها مراجعه نموده و جزو کتاب های پرمراجعه به حساب می آیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به غنای علمی مرحوم آقابزرگ تهرانی هنگام تالیف این آثار اشاره و تصریح کرد: در دوره کنونی برخی جوانان در سنین 25 سالگی و مانند آن سراغ کارهای متفرقه می روند، اما مرحوم آقابزرگ تهرانی در شرایطی تالیف این کتاب ها را آغاز کرد که با جدیت و دقت 25 سال درس خوانده بود، از همین رو ایشان با تسلط به مباحث و مبانی علمی، به معرفی آثار شیعه در علوم مختلف می پردازد.

وی با بیان این که مرحوم آقابزرگ تهرانی خودش را وقف این کار کرده بود، گفت: با رحلت مرحوم کاشف الغطاء، ایشان را برای شرکت در محفل مربوط به آن مرحوم دعوت می کنند که ایشان در پاسخ تاکید می کند که خودش را وقف این کار کرده است و نمی تواند در هیچ مراسمی شرکت نماید.

امام جمعه قم، به دشواری های تحقیق در زمان گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: علی رغم این دشواری ها، ایشان این کار را با اتقان انجام داده و برخی صحبت هایی که درباره ضعف یا اشتباهات آثار ایشان مطرح می شود صحیح نیست.

وی تصریح کرد: اساسِ کار ایشان برای حفظ هویت شیعه و مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است و تلاش ها و سختی های فراوانی برای آن متحمل شده است و با عشق، خلوص نیت، تواضع تمام و بدون هیچ چشمداشت مادی برای چاپ آن اقدام کرده است.

آیت الله استادی گفت: اگر چنین کاری در شرایط فعلی می خواست انجام بگیرد، یک ساختمان مجلل، رئیس و چند محقق می خواست، اما ایشان با خلوص و توجه معنوی کارها را پیش برد و 55 هزار کتاب و رساله و مقاله را جمع آوری و معرفی کرد طوری که اگر امروز کسی با استفاده از امکانات امروزی بخواهد این کار را انجام دهد، تفاوت زیادی با آثار و منابعی که ایشان به آن رسیده بود نمی رسد. 

وی، جنبه معنوی و اخلاقی مرحوم آقابزرگ تهرانی را مورد توجه قرار داد و گفت: بعضا در معرفی آن مرحوم تنها به جنبه تالیفی و علمی ایشان توجه می شود، حال آن که گزارش های مختلفی از توجهات معنوی ایشان رسیده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: ایشان 40 سال شام نمی خورد و هر روز صبح یک ساعت قبل از اذان صبح به حرم مشرف می شد و به تهجد می پرداخت و ما باید از این بزرگان یاد بگیریم که اگر مشغول یک کار علمی شدیم، از توجهات اخلاقی و معنوی غافل نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha