یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024

قلمرو بحث از کرامت انسانی از دیدگاه اسلام، محدود به مسلمانان نیست و این نکته ای است که باید به آن توجه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی ایازی، قرآن پژوه و استاد حوزه و دانشگاه،‌ پیش از ظهر امروز در همایش علمی "صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام"، در سخنانی با موضوع «نسبت سنجی کرامت انسانی و آزادی و آثار آن در عرصه حقوق و تکالیف بشر از منظر اندیشه اسلامی»، اظهار داشت:  در بحث کرامت انسانی، اصل اولیه این است که ما در صورتی می توانیم به این بحث ملتزم شویم که منظور آن کرامت ذاتی انسان باشد.

وی افزود: کرامت انسانی خصوصیتی خاص ندارد که مختص به دسته ای از انسان ها باشد، از این رو باید گفت که کرامت انسان ذاتی است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در قرآن، آیات زیادی در خصوص عدالت و کرامت انسانی آمده، ولی هیچ کدام از آن ها تعریف نشده است، از این رو می توان گفت که معنای عام آن مد نظر خداوند متعال بوده است. یعنی وقتی بحث از کرامت انسانی می شود منظور همان کرامت و بزرگی و شرافتی است که انسان ها آن را فهمیده و برای آن ارزش قائلند.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد جدای از این دو مقدمه در رابطه با کرامت صحبت کند، باید با برخی از آیات قرآن رو به رو شود که مسئله کرامت و وجوه مختلف آن را بیان می کند.

حجت الاسلام و المسلمین ایازی با اشاره به آیه 73 از سوره مبارکه احزاب، گفت: این که قرآن کریم، به شکل ویژه ای انسان را مطرح می کند، به این دلیل است که امانتی را که موجودات دیگر نتوانستند آن را به عهده بگیرند و حتی از آن فرار کردند، خداوند به انسان ها عطا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این که آیاتی از قرآن کریم انسان را مسجود ملائکه معرفی کرده و از سوی دیگر تعلیم اسماء الهی به او، نشان می دهد یک وجه از وجوه هندسه ای که از کرامت انسانی می فهمیم، همین موضوع است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی به مسئله حق حیات انسان در دین اسلام اشاره کرد و گفت: وقتی کشتن یک انسان همانند کشتن یک جامعه قلمداد شده و مجازات قاتل قصاص نفس است مفهوم کرامت انسانی را از وجهی دیگر برای انسان روشن می کند.

وی ادامه داد: قلمرو بحث از کرامت انسانی از دیدگاه اسلام، محدود به مسلمانان نیست و این نکته ای است که باید به آن توجه داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی با تأکید بر این که از لوازم حتمی کرامت انسان، پذیرش آزادی است، گفت: اگر ما انسانی را مجبور کنیم آن طور که ما می خواهیم حرف بزند، صرف نظر از بحث اخلاقی که در آن است، ما آزادی را از آن انسان سلب کرده و او را مجبور به نفاق و ریاکاری خواهیم کرد و این موارد چیزهایی است که با اصل کرامت انسانی سازگار نیست.

29/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha