پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: اولین قدم برای طلاب شناخت و کسب علوم است چرا که برای پاسبانی از مرزهای جهان اسلام باید علوم اعتقادی را فرا گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال امروز در مراسم «مهمانی ملکوت» که در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد، با تبریک میلاد پرخیر و برکت امام حسن عسکری (ع) و با بیان حدیثی از این امام همام اظهار داشت  «مهمانی ملکوت» به عنوان یک سنبل، معنا و عرفان تشکیل شده و توفیق بزرگی است که شامل حال همه ما شده است.

مدیر حوزه علمیه استان قم، با بیان این که برگزاری  این مراسم در جوار بارگاه کریمه اهل بیت(ع) و در روز ولادت امام حسن عسکری (ع) محفل بسیار با عظمت است خاطرنشان کرد: باید از معاون تهذیب حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور تشکر و قدردانی کرد که این سنت حسنه‌ در حوزه‌های علمیه به ابتکار ایشان زنده شد.

وی با بیان این که باید آنچه از ائمه (ع) به ما رسیده را سرمشق خود قرار دهیم به حدیثی از امام حسن عسکری (ع)اشاره کرد و افزود: امام یازدهم در این حدیث چند نمونه از نشانه‌های انسان موفق را بیان می‌کنند و می‌فرماید، بالاترین انسان‌ها کسانی هستند که زمانی که  با شبهه‌ای مواجه می شوند، توقف کرده آن را بررسی و کنکاش نموده و بعد از روشن شدن موضوع تصمیم می‌گیرند.

این استاد حوزه با بیان اینکه اگر ما عبد محضر باریتعالی هستیم، باید به دنبال دستورات و عملی ساختن فرامین باشیم اظهار داشت: امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید  زاهدترین افراد کسانی هستند که مرتکب حرام نمی‌‌شوند و بر پای تمامی مسائل اسلامی ایستاده‌اند و مرتکب کجی نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال با بیان حدیثی از پیامبر اسلامی (ص) گفت: عمده علوم، اعتقادی ، علم به شریعت و علم اخلاق است آنچه غیراینها است فضیلت می باشد .

وی افزود: اولین قدم برای طلاب شناخت و کسب علوم  اعتقادی است چرا که برای پاسبانی از مرزهای جهان اسلام باید علوم اعتقادی را فرا بگیریم.

مدیر حوزه علمیه استان قم، وظیفه دوم طلاب را علم به شریعت دانست و اذعان کرد: ما که محصل دانشگاه امام صادق (ع) و خادم اهل‌بیت (ع) هستیم و لباس پیامبر (ص) را بر تن داریم، مردم انتظار دارند که بیانگر شریعت باشیم.

وی اخلاق و تهذیب را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: سومین وظیفه‌ای که طلاب دارند و باید به آن اهتمام داشته باشند علم اخلاق است، باید به بحث اخلاق و تربیت توجه کنیم و آن را فرا بگیریم تا بدانیم که با دوست، اساتید و مردم چگونه رفتار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال بهترین زمان فراگیری علوم اهل‌بیت (ع) را دوران ابتدای طلبگی و در حجره بودن دانست و گفت: نباید فکر کنیم فراگیری علوم اهل‌بیت (ع) برای همیشه فراهم است باید قدر این فرصت‌های پیش آمده و آن هم در حوزه علمیه قم و جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) را قدر بدانید و از وجود اساتید خود به نحو احسن بهره ببرید.

وی با بیان این که در فراگیری علوم پایه نباید کوچکترین سستی به خود راه بدهید افزود: کلید و رمز گشودن علوم آل محمد (ص)، علوم پایه است؛ برای فهم قرآن و کلمات نورانی اهل‌بیت (ع) باید این علوم را یاد گرفت.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان این که بعد از یادگیری علوم نوبت به پیاده‌سازی آن است اظهار داشت: یادگیری علوم نباید تنها زبانی باشد که در این صورت تاثیر نخواهد داشت اگر این کلام، گفتمان، گفتار، ارشاد و هدایت از قلب انسان برخاست به  جان مردم می‌نشیند.

وی ادامه داد: دنیا در مقابل حضرت امام (ره) ایستاد و مردم متحیر شدند که چه باید انجام دهند ولی یک بیانیه حضرت امام (ره) مردم را از تحیر بیرون آورد و موجب انقلاب اسلامی ایران شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در پایان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: اگر روزی به خود راضی و از عیوب غافل شدیم آن وقت عیوب بر ما ظاهر و مستولی می‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha