پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

بعد از ده ها سال مجاهدت علمی، در ایام سالروز شهادت استادش شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر به لقاء الله پیوست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، خبر ارتحال آیت الله شیخ دکتر عبدالهادی الفضلی از علمای شیعه عربستان برای پیروان و علاقه مندان به مکتب که با آثار و اقدامات این خدمتگزار مخلص و خدوم آشنایی داشتند، خبر حزن انگیزی بود.

شرق عربستان و بلکه جهان اسلام، در حالی این عالم بزرگوار را از دست داد که هنوز بسیاری از دین پژوهان در انتظار آثار جدید از این محقق جلیل القدر و دانشمند بودند.

شیخ فضلی که از وی به فقیه و دانشمند علم لغت نیز تعبیر می شد، مدتی طولانی از بیماری رنج می بُرد تا اینکه در سن 78 سالگی به لقاء الله پیوست.

* شیخ عبدالهادی الفضلی که بود؟

شیخ دکتر الفضلي در سال 1935 در شهر بصره در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود و تحصیلات دینی را تحت نظر پدرش مرحوم آیت الله میرزا محسن الفضلی آغاز کرد و تحصیل در حوزه علمیه را با طعم حوزه نجف چشید و در دانشگاه بغداد نیز تحصیل نمود. از هم شاگردی های لبنانی اش در نجف می توان مرحوم سید محمدحسین فضل الله و مرحوم شیخ محمد مهدی شمس الدین(رئیس سابق مجلس اعلای شیعیان لبنان) را نام برد.

* جمله شهید صدر درباره مرحوم الفضلی

 ایشان در نجف از محضر اساتیدی چون حضرات آیات خویی، آل راضی، مظفر، سید محمدتقی حکیم، سیدمحسن حکیم و شهید صدر بهره برد و بعد از ده ها سال مجاهدت علمی، در ایام سالروز شهادت استادش شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر به لقاء الله پیوست. در بسیاری از محافل علمی و حوزوی، ایشان را فردی مورد اعتماد نزد شهید صدر معرفی میکنند و شهید صدر نیز در در نامه هایی به شیخ فضلی تصریح کرده است که او از مفاخر حوزه علمیه نجف است.

* فعالیت در حزب الدعوة عراق؛ تحصیل در قاهره

او به دلیل فعالیت در حزب الدعوة عراق مورد تعقیب حزب بعث قرار گرفت تا اینکه نجف اشرف را در سال 1971 ترک گفت و برای تدریس ادبیات راهی دانشگاه ملک عبدالعزیز در شهر جده عربستان شد و پس از 5 سال ترجیح داد برای تحصیل در مقطع دکتری همین رشته یعنی ادبیات عرب در دانشکده دارالعلوم دانشگاه قاهره رهسپار مصر شود تا با نشان بالا از آن فارغ التحصیل گردد.

* وکیل مقام معظم رهبری در عربستان

علامه فضلی از علمای بزرگ شیعه در عربستان سعودی به شمار می آمد و وکیل رهبر معظم انقلاب در این کشور بود همچنانکه پیش از آن وکالت شهید صدر را بر عهده داشت و عمر شریف خود را در راه خدمت به اسلام، عقیده و نشر اسلام ناب محمدی سپری کرد.

* تمجید رهبر معظم انقلاب از علامه فضلی

چندی پیش که شیخ عبدالهادی فضلي، جهت مداوا در یکي از بیمارستان های تهران بستری بودند. مقام معظم رهبری به عیادت ایشان رفتند و ضمن تمجید از خدمات علمي ایشان به جهان تشیع، پیشاني این عالم بزرگ عربستاني را بوسیده و دست راست ایشان را در دست خود گرفته و فرمودند: "این، دست راست ایشان است. این دست، خیلي خدمت کرده است."

* نگاهی به آثار شیخ فضلی

مرحوم الفضلی 66 کتاب در زمینه های فقه، اصول، لغت و اخلاق به رشته تحریر درآورده است. جدیدترین اثری که در ارتباط با اندیشه های این اندیشمند منتشر شد، کتاب "الحضارة الإسلامیه بین دواعي النهوض و موانع التقدم" (تمدن اسلامی؛ از انگیزه های خیزش تا موانع پیشرفت) بود که از سوی مرکز الحضارة بیروت روانه بازار نشر شد.

این کتاب، مجموعه سخنرانی ها و بحث های علامه شیخ عبدالهادی الفضلي است که به تحریر و تحقیق حسین منصور الشیخ به فرجام رسیده و در 6 فصل تنظیم شده است.

جوامع انساني، انتخاب ها و گزینه های عقیدتي فراروی، اندیشه اسلامي و فلسفه های معاصر، اسلام و نیازهای جدید، جوامع مسلمان و نظام سرمایه داری و دیگر مباحث تمدن اسلامي را مي توان در این کتاب یافت.

قابل ذکر است که این کتاب، دومین کتابي بود که مرکز الحضارة(مرکز پژوهش های تمدنی) با محوریت اندیشه شیخ عبدالهادی فضلي به قلم حسین منصور الشیخ منتشر کرده بود. پیش از این نیز در سال 2009کتابي با نام "الشیخ عبدالهادی الفضلي وتجدید مناهج التعلیم الدیني" به قلم حسین منصور الشیخ از جانب مرکز الحضارة منتشر شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha